Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 511 ggr
Helenaw87
0

Rädd för hanarna

Sedan vi skaffade hanarna har våran lilla bumbi betett sig skumt.

Då hanarna är i närheten sätter sig bumbi i ett hörn och gallskriker eller så hugger hon dom ( bumbi i bur å hanarna utanför).
Nu har hon även börjat hugga mej rejält…
Speciellt om jag tagit i hanarna utan att tvätta mej så jag började byta kläder å tvätta mej noga innan jag tog i henne men nu har hon börjat igen å jag vet inte varför.
Dom står i separata rum och ses aldrig.
Tar jag ut dom är dom inte ens på samma plats som hanarna varit på.

Hur bumbi hugger tycker jag oxå är lite skumt för hon börjar att hugga men inte hårt.. sen tar hon i mer och mer för varje hugg och tillslut tar hon ett rejält tag med tänderna och skakar om mitt finger, släpper å gör det igen.

Någon som vet vad hon pysslar med eller som haft samma lilla problem?

Jag håller kvar handen tills hon slutat å går därifrån så hon fattar att jag inte blir rädd å att bita inte hjälper hennes lilla agenda.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Zolah
0

Låter ju nästan som något traumatiskt har hänt kopplat till hanar eller deras doft? Råttor har ju ett jäkla minne. Vet du något som kan vara boven?

Helenaw87
0

Ja det känns så men inget jag vet om😕
Hon började med detta så fort vi tagit hem killarna medan min andra tjej, dammi är överförtjust i dom…
Det räcker att de är i samma rum så ser man hur Bumbi blir stressad.
Vi har funderat och funderat och jag mår så dåligt av att se henne så rädd och pga detta får inte killarna den kärlek och uppmärksamhet de förtjänar och behöver så vi överväger just nu en omplacering på mina älskade killar…
Kan det vara en bra lösning eller tar jag bara den lätta vägen då??
Jag älskar alla mina djur lika mkt och vill att alla ska ha det bra och få massa kärlek och allt annat de behöver.

Zolah
1

Vilken situation alltså, du kan ju se om det går att få henne att associera deras lukt med något positivt? Tänkte lite av en blandning av introduktions grejen fast dom träffas aldrig. Ta en handduk med deras doft och lägg något riktigt smaskigt/gott i den, kan ta ett tag precis som på en introduktion men det kan ju vara en bra Idé att försöka. Jag vet tyvärr inte annars vad man kan göra, det är inget som kan vara medicinskt fel med henne? Skulle ju vara olyckligt om det var så och du omplacerar dina pojkar. Hmm… Hjärnblödningar osv på människor kan ju förändra personlighet har jag för mig? ( jag försöker inte skrämma dig, tänker bara att om det är nåt medicinskt kanske det går att bota än om det skulle vara nåt tungt psykiskt )

Helenaw87
0

Har oxå funderat på om det kan vara något som inkte stämmer med henne men det kom ju typ samma dag killarna kom hem och hon ser verkligen livrädd ut bara av lukten på dom.
Jag ska vänta å se vad som händer med henne, hur hon utvecklas osv så ska vi se sen hur det blir om ett tag.
Hon har ju iknte ont då jag tar i henne, äter å dricker som vanligt å utanför buren då man plockar med henne är det helt ok.. lite som om hon annars vaktar buren för deras doft

[Emelie321]
0

Har du provat att någon håller en av hanarna (den lugnaste), medan du håller Bumbi? Se om hon reagerar likadant om båda två är utanför gallret? Vid köksbordet eller liknande.

En av mina tjejer började frusta och hugga efter killarna genom gallret om hon såg dom (reagerade dock aldrig över deras lukt). Sen var vi två som prövade att låta honorna träffa hanarna på köksbordet, under sträng uppsikt såklart, och då var allihop hur lugna och snälla som helst mot varandra.

Nu har Kimmy som frustade visserligen aldrig bitits, så det är inte samma sak direkt… Men hon skärpte sig rejält efter att ha träffat pojkarna :) Pep när hon såg dom, fast då satt hon istället som fastklistrad vid gallret och pep, men frustade inte och försökte inte bita dom längre. Och när hon fick hälsa på dem genom deras galler var hon tyst och hur snäll som helst istället.

Kanske kan vara värt att pröva? Hon kanske lär sig att förstå att de inte är farliga.

Men om det är något  på tok med henne kan det förstås vara en dålig idé som kanske bara gör allt värre.

Kan hon vara överdominant? Om ingenting blir bättre vore kanske det bästa att omplacera henne till ett hem med bara honor, eller omplacera hanarna =\ men vore ju jätte tråkigt om hanarna fick flytta och hon ändå inte blir bättre.

Sen kom jag på en sak till: Ändrade hon sig direkt efter att hanarna kom dit, eller kan det vara så att hon av annan anledning "flippat ur", eller kanske tonårsfasoner? Hur gammal är hon?

Zolah
0

Hon behöver inte visa några smärtsymptom om hon skulle fått nån hjärnskada, däremot kan hon ändra beteende eller röra sig annorlunda och enda sättet att veta säkert är en visit hos en veterinär.

Helenaw87
0

vi har testat möte med olika tekniker och reaktionen är den samma.. panik!

Nä jag vet men jag menade i resten av kroppen.
Vi ska vänta lite och se hur hon är hos mina föräldrar nästa helg UTAN hanar.
Är hon annorlunda då ja då är det ju pga hanarna.. annars blit det farbror doktorn

Men om det skulle vara en hjärnskada.. ska man ta bort henne då??