Förslag till bra "stegar"
Hej! :) Känner någon till några bra "stegar" som är rätt billiga och går att köpa på til ex Ikea? För jag vet inte hur råttorna ska komma upp till ps fångsten och hängmattorna o.s.v har ni också några förslag på väldigt bra Ikea grejer så får ni gärna dela med er av de också. Tacksam för svar/ Ellen
Småtjocka, kala grena från skogen funkar jättebra som stegar. Borra ett hål i varje ände och trä igenom ståltråd så går de lätt att fästa hipp som happ i gallret, kul att klättra på också :)
Jag fryste först mina och hällde sedan sedan kokande vatten över dem för att vara säker på att det inte fanns någon ohyra kvar.
Jaha okej tack. Men börjar inte trät lukta?
Då är det ju bara att byta ut dem ;-)
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
En grej som jag använder är lite mindre och smala klösbrädor, fungerar perfekt och sen hjälper det med att slipa ner deras klor :)
tass
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Vi använder rejäla "stegar" i trä från IKEA:s badrumsavdelning. De är egentligen tänkta som hyllor. Finns tyvärr inte på hemsidan, men de är rejält tilltagna och fungerar mycket bra i stora burar. Vi har tre stycken sådana i tjejernas bur just nu. De är kanske 12 x 50 cm. Jätteenkla att skrubba rent när de har blivit nerlortade.
#3 Du hade väl ett bra tips, att köpa tändpinnar (heter det så?) på Biltema och limma ihop med limpistol till lite allt möjligt, bl a stegar? Såg fina bilder på lite olika grejer, men nu minns jag inte vilken tråd det var.
Någon som vet hur det är med smältlim, kan det vara giftigt att tugga i sig tro?

Vanliga trä diskställ fungerar bra. Såga itu och du har hyllplan och stegar. Kostar inte mycket och täl minst en tvätt.
Okej tack för alla bra svar! Ska fundera lite;)
Hade också velat ha tag i smidiga och bra stegar :/
Greetings.
Legacy Mwari.
Ja #8 jag bygger ihop allt möjligt med sådana tändpinnar från biltema.
De kostar runt 60kr för en påse med mängder av pinnar.
Smältlim använder jag till mössen och än så länge har de inte gnagt något alls på dem. Jag tar bort överflödigt lim innan det smält oxå så det inte pyst ut nånstans så det blir gnagvänligt. Annars så kan man ju lyxa till det och faktiskt skruva eller nita ihop dem men det känns lite som överkurs för mig i o m att mössen inte gnagt nåt.
Dessa pinnar kan man ju bygga ihop PRECIS som man önskar, längden, vinklar o s v är bara att bestämma själv. Det gillar jag.
Här är en inredning jag gjort med dessa pinnar. Har gjort en klättervägg till mössen men det är ju samma princip som en stege, bara att bygga ihop längre.
Hade en bild till lite bättre men hittar inte den. Återkommer när jag hittar den
Mvh
Marika "Ioma"
Hittade bilden!
Mvh
Marika "Ioma"
BLANKEN badrumsset från IKEA har fungerat toppen i min bur.
Cool #14 den kan man ju använda även som tunnel ju! bara att sy ett rör i fleece som man hallvägs trär ut o in och trär över och igenom så de slipper kliva på den direkt. Huuuur smart som helst ju! Sån skriver jag absolut upp på min önskelista på ikea hihihi
Mvh
Marika "Ioma"

Vad pyssliga ni är. Tror att jag skall skaffa ett par paket "tändpinnar" å det snaraste!
Jag skall renovera buren och sätta in större hyllplan, då finns det mera utrymme för lek. De vill ju i alla fall inte gå ut, så troligen trivs de ganska bra!
Hade ett diskställ i trä som man ofta hittar på typ öb och liknde, som gick sönder. Fick tyå 3 stegar från den :P
Greetings.
Legacy Mwari.