Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 448 ggr
CamillaS
0

Rädd, fryser eller myser?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej när jag höll min hanråtta på rygg och kliade han på magen slöt han halvt ögonen och började typ skaka eller vibrera.. vad betyder det? kan det vara ett mys beteènde eller var han rädd eller frös han nån som kan gissa på nåt? vet ju att honor kan vibrera när dom löper men när hanar gör det i handen vad betyder det då? är det ett normalt beteènde?

Ninja
0

Skaket du beskriver hör ofta ihop med mysknaster - det betyder samma sak. :)

CamillaS
0

ok va kul, för han har inte gjort så förut, men jag märker nya mys saker för varje dag ju mer han växer och blir äldre :)

nån mer som har en råtta som "skakar" när man kliar och myser med den?

Tendertova
0

Jag är nybliven råttägare tillsammans med Nangiljala, och har mycket dålig koll på råttbeteende. (Nangiljala står för kunskapen och skötseln, jag för goset :P) Kan någon beskriva det här mysknastret, och andra mysläten/beteenden? Vad har råttor mer för ljud för sig? Hitintills har jag bara upplevt något som låter att de gnager på något, men de gör de inte. Är det mysknaster? Tacksam för svar :)

CamillaS
0

ja, när dom knastrar så slipar dom ner sina tänder, alltså att dom gnider tänderna mot varandra, och det låter typ som att dom gnager. sen kan dom ju knastra om dom blir arga också eller missnöjda med nånting.. sen finns det dom som säger att råttan kuttrar och brummar men det har inte jag hört så jag vet inte riktigt hur det låter när dom gör så. men ett ljud som man ska passa sig för är om råttan börjar låta som en kaffekokare då kallas det att råttan rosslar den har släm i luft vägarna, då är det veterinären som gäller och få medecin men ibland hjälper inte medecin mot det men set kan lindra rollandet iaf. hoppas jag har förklarat lite iaf. och grattis till råttköpet, du kommer inte att ångra dig ;)

Tendertova
0

Tack så mycket. Nej, jag ångrar mig inte nu. Var helt imot det här med råttor från början, pojkvännen bestämde det bakom mig rygg utan att prata med mig :/ Men nu är jag helt förälskad :) Vi har tre stycken hanar. Den ena, Gobbla, är väldigt rädd och skygg av sig, gömmer sig ofta. Men efter att ha suttit på min axel ett tag så knastrar han, så då kan han väl inte vara helt missnöjd? Ägnar honom extra mycket tid. Några tips mer än att ha honom med mig så mycket som möjligt?