"Rädda" 2 råttor (Gävleborgslän)
Vet inte om man får lägga in andra annonser här, plus att detta är en annons inne på facebook i en grupp.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=642534239099417&set=gm.374219009376520&type=1&theater
Jag kan ta dessa två tillfälligt och bättra på deras tillvaro lite och sära på dom som är enligt honom en hona och hane. Men jag kan tyvärr inte behålla dom.
Eller finns det nå råttfolk här ifrån Bollnäs/Söderhamn eller något sånt som kan hjälpa mig lite tro?
Hoppas någon tar dem två stackarna snart.. För liten bur, ingen kunskap och inredning har dem nog aldrig hört talats om.. 😕
I'm not crazy. My reality is just different from yours.
Typ. Så jag tänkte ta dom så länge. Men vore bäst om dom kunde åka till någon direkt där de kan få burkompis osv. För att nu ska jag bort och jobba torsd-söndag. Sen så börjar plugget på folkhögskolan igen nästa vecka som det blir lite fullt upp med, helgen där på så ska jag på jobb igen, och helgen ännu nästa så blir jag borta i en vecka.
Plus att jag har nyligen flyttat till ett mindre lägenhet där jag bor med 3 katter. Så jag har ingen plats att kunna stänga in buren någonstans i säkerhet under tiden jag är borta längre stunder. Katterna brukar kunna lugna ner sig efter ett tag och är mest nyfiken i början o ger upp sen, men man vill ändå hålla koll när det är nytt djur här hemma och så tillsammans med katterna. Då det var länge sen som dom såg råttor eller ja, mindre gnagare överhuvudtaget. ^^ Men jag blir ju borta en del nu. :/
Herregud vilken idiot!.. Hur gammal är honan? Jag har två honor på snart 8 veckor, kanske kan funka med en om det inte är allt för stor åldersskillnad!
Jag kunde ärligt talat inte låta bli att skriva till idioten och förklara alla punkter han hade fel på att framförallt hur otrevlig han var.
Usch vad hemskt!! Vilka idioter det finns! Blir ju alldeles gråtfärdig av att se djur behandlas på det sättet! "Haft dem att pilla på när jag spelar tvspel!" Stackars djur! Jag blir så förbannad på djuraffärer som säljer djur till vem som helst!
#4 Jag har ingen aning faktiskt om hur gamla dom är tyvärr. Kanske kan funka trotts lite åldersskillnad?
#5 Ja, han var rätt så stor i munnen ja. ^^ Dom har säkert fått fel mat med, för dom ser rätt så tjocka ut tycker jag lite. :P
#6 Ja, man blir ju det.
Jag hoppas verkligen att hanen är kastrerad.. Måste han väl vara om de gått ihop så länge och inte fått ungar.
Räkna med att honan är dräktig?? :-S verkar ju helskumt! Han lät ju inte va kastrerad om han kommer från zoo? Shit vilken kille alltså… Hoppas verkligen dom hittar nya hem snart!! Om hanen Mot förmodan är kastrerad kan jag tänka mig att ta honom då jag har två kastrerade hanar som är påväg in i min honflock.
Eftersom att de fick råttorna för 2-3 veckor sen, så är hon med största sannolikhet dräktig. Kanske därför han vill bli av med dem
Vore toppen om någon kunna ta dom direkt så att dom slipper mellan landa hos mig, eftersom jag inte har så många burar eller lämpliga burar för råttor och råttungar allafall (pga bred galler). Jag ska till Sundsvall hållet imorgon, så transport går att ordna till Sundsvall allafall.
Så ni får jätte gärna kolla runt!
Jag behöver 2 burar, finns det några billiga i närheten??
Jag skulle kunna ta honan om jag kan fä ner henne till gävle, har tyvärr ingen möjlighet för hanar..
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag kan ta hanen då så länge, för att jag har en bur som funkar bättre för hanen. Men ingen bur för småttingar. Ska se om transport till Gävle kan funka, men tyvärr så är jag borta torsd-sönd. Och jag har ingen internet så jag kan kolla fb under tiden.
Det finns ingen som kan hämta dem medan du är borta?
Varifrån till Gävle så ska dom?
//Nike
Jag har dom inte hemma hos mig än, så dom är kvar hos grabben då jag tänkte hämta dom efter helgen då jag är hemma. Eftersom jag vill vara hemma med dom den första tiden, pga katterna o så. Men en tjej kunde kanske åka och hämta dom under tiden jag var borta och ha dom hos sig så länge.
Från söderhamn till Gävle just nu.
Jag är i Bollnäs och ska till Skåne via Gävle och Stockholm på lördag morron. Kan ta med en råtta om det behövs.
If you fight love, you're always a loser
Jag hade kunnat ta honan, men bra att ni löst det redan :)
#20 Åker du via Söderhamn? :) Det vore isåfall toppen om du kunde ta honan till Gävle då kanske. :)
#21 Vart finns du om det första inte skulle lösa sig med transport? Om du kanske finns på närmare håll. :)
Nä, jag finns inte närmre, jag bor i Stockholm. Men löser det sig inte, så finns jag här :)
Tåget passerar Söderhamn, men jag vet inte om det stannar där. Och så måste den som ska ha råttan i Gävle stå beredd.
Kollar tidtabellen.
#16 skicla ett pm till mig. Det är jag som kanske ska hämta dom medans ts är borta. Jag ska se om vi kanske kan transportera henne till Gävle samma dag mot en liten bensinpeng :) (reserverar mig flr stavfel då jag skriver från mobilen :P)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Att fånga upp i farten ( inte bokstavligen) är inga problem för mig så kan absolut befinna mig på tågstationen bbara jag vet när :)
#26 är själv inne på mobilen så ka i te skicka pm (varför saknas den funktionen??)
#28 ugh.. jag vet inte. Det är jättedumt att den inte gör det dock :P men jag ska prata med min kompis sen när hon slutat och se hir vi kan göra. Nu har vi ju kontakt här iallafall :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#29 väldigt konstigt att det inte finns men jag kan slänga iväg ett pm när jag är klar i källaren :p Ska nog pma någon i ledningen och begära pm i mobilformatet, haha!
Äsch, det tåget stannar inte i Söderhamn, men det stannar i Gävle.
Jag har läst igenom allt, är rätt chockad över grabbens ordval. Jag finns i Bollnäs och kan absolut försöka hjälpa till med något!
Dessa råttor borde flytta väldigt snart, han lät så osäker hur länge han haft hanen och honan ihop och risken är att honan kan föda när som helst! 😢
#30 gört! :) #32 Ja, man kan inte bli annat av både ordval och beteende -.-
Grabben (nämner inte namnet)
Nu har vi skaffat nytt husdjur
Kommentar: Råttor skall bo minst två
Kommentaren från grabben: Ska hämta en till i morgon :-)
#34 Ena bilden som är från min länk upp i är råttorna i en marsvinsbur eller nåt. Och vad är dom i för något där? hm,
Ja, ingen ansvarsfull grabb det där. Roligt den första korta tiden, sen så blev det väl tråkigt eller för jobbigt.
#35. Ja verkligen. Men med tanke på att dom har suttit ihop i troligen 3 1/2 vecka så bör dom hämtas snarast. Jag tror inte grabben delar på dem direkt :/
#36 tyvärr så ville han att jag gjorde det. :/
Om någon kan ta hanen så vore det bra med, så att han fick kompisar eftersom jag inte har nå råttor här hemma överhuvudtaget. :)
Annars tar jag honom såklart. Men vore bra om han kunde få någon kompis. :)
#38. Jag skulle nog till och med kunna hämta dem imorn, just pga tiden om honan föder snart. Jag kan nog ha hanen hos mig tills vidare, beror på lite vad han säger om min flock här hemma förstås. Vad säger ni? 🙂
#39 Det låter ju perfekt om du kan göra det!
Jag ska höra om jag eventuellt kan fixa bil redan ikväll och hämta. Jag känner mig så orolig att jag skiter i vad det kostar! 😉
Om det funkar bra för ElmerKrudd med så går det bra för mig med, bara dom hämtas därifrån känner jag :)
#42. Gah ingen bil! Får lite panik men jag ska nog försöka lösa det :)
Löser det sig inte för Rinrats så finns jag som sagt
#43 vart bor du? Kanske kan hjälpa till :)
Såg nu att du bor i bollnäs. Ska ringa min kompis och höra om vi kan köra dom ikväll :)
#46. Nu hänger jag inte med, men kan du fixa bil eller någon annan som hämtar eller hur menar du? :)
#43 Låter bra det :)
Jag tänkte gå och lägga mig nu då jag ska upp rätt så tidigt imorrn och stressa en del - hatar stress.
Jag hoppas på att hinna att kolla lite här snabbt innan jag åker imorgon, åker vid 10-11 tiden, men har en massa att göra innan med. Har inte packat något än heller, suck. Men annars är jag åter igen tillbaka antagligen söndag kväll sent eller måndag. Om ni lyckas lösa för båda så gör gärna det, annars hjälper jag till efter helgen. :) Har som sagt inget internet eller något så att jag kan kolla nätet och så de närmsta dagarna förrns jag är hemma igen.
Men jag säger då det, tack och lov för att det finns vettiga och bra djur/råttfolk här omkring. :)
#47 vi kan köra råttorna till dig i bollnäs nu. Ska bara skriva till killen på fb att vi kan hämta dom :)
Btw. Skicka ditt nummer i pm till mig så kan jag ringa dig :)
#49. Men gud vad bra! Då slipper jag en orolig sömnlös natt 😉
Då förbereder jag bur och grejer tills dem kommer. Mitt nr 0761387178 när du närmat dig Bollnäs :)
Ska bara se till att vi kan ta dom nu först :)
Freddy räddar dagen!! :D
Det är väl mer Elmerkrudd som räddar dagen ;))
Jo, visserligen.. Råttligan, räddare i nöden!
Jag lackade på ungjäveln och nu får jag inte råttorna. -_- Sorry!
#54 Vadå, vad hände?
Det där är då en utav de värsta ouppfostrade ungjävlar jag har vart med om. Behöver kokstryk och skölja munnen ren.
Så någon annan får gärna försöka.
Ja… vi får se hur det här går. Jag och min kompis åker ditåt nu iallafall om han kanske får nåt infall av smarthet -.-
Jag läste tråden nu… Det var då en av de mest inskränkta människorna jag sett :( Tycker så synd om råttorna.. hon kan ju få ungar när som helst
Facebooktråden är borta.. vad hände mer detaljerat?
Fy fan vad oförskämda människor kan vara…
Att det ska skada honom så mycket att dra några minuter av sin sömn (vilket han ändå gör eftersom han stannar uppe för facebook)…!
Hoppas det löser sig snart!!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Han tjafsade om attt han skulle jobba och vi sa att det ska ju vi med och att vi bara kan hämta samma tid imorgon, tyvärr verkar det då vara kört..
Mer chockad är jag nu än innan. Bra att ni åker dit i alla fall ElmerKrudd för den där grabben ska inte ha kvar råttorna en sek till.
Jag har provat skriva meddelande till honom, får se om jag får samma fina ordval som i kommentarerna i hans inlägg. :/
Verkar även som han tagit bort inlägget på facebook också :/
Lite ot men vad hette gruppen? Ska gå med i den så jag kan hålla koll om fler djur är i nöd i min närhet :) Idioter finns det gott om tyvärr, jag hoppas bara att ni får ta dem, de behöver komma bort därifrån NU
Vi kommer vara ute och åka ett tag så om du kanske får nåt snällare svar än vad vi fick så skriv det här. Om han ångrar sig alltså. Vet tyvärr inte exakta adressen..
Vi kommer vara ute och åka ett tag så om du kanske får nåt snällare svar än vad vi fick så skriv det här. Om han ångrar sig alltså. Vet tyvärr inte exakta adressen..
Vad händer?? :-(
Han svarar inte men jag hittade adressen ;)
Genom hans tjejs namn fanns hon med via hitta.se :) Skickar #67 ett pm :)
Ok då åker vi och håller oss där omkring utifall att
Ok då åker vi och håller oss där omkring utifall att
Hittade annonsen i en annan grupp dock skriven av tjejen så har pm:at henne, får se lm hon ser det.
Har även skickat tjejens 3 mobilnr till ElmerKrudd om man ska försöka på den vägen :)
#72. Kan du länka till den gruppen, vill gärna se :)
Känner mig dock inte bekväm med att ringa :P
#74 minns i te vilken det var nu, kollade upp flera olika grupper. Fanns långt bak k den jag hittade och har begärt om att få gå med. Det fanns dock inga kommentarer alls på den annonsen så ingenting märkvärdigt. Samma text som på killens och en annan bild bafa.
#75 bäst att låta bli, känns inte som en omöjlighet att bli anmäld för trakalserier om man stör dem, med tanke på killens beteende, tyvärr.
Men shit vilken konstig människa de verkar vara… Hoppas ni får tag på råttisarna :-/
Åh, hur ska vi lösa allt det här!? Han är ju så argsint och blåhåller dem hellre än att bli av med dem bara för att vi är "idioter som kan inget om råttor". Svårt fall. *Suck* 😭
Ja verkligen. -.- Vi står iallafall på standby om något skulle hända :)
Kan inte någon annan ringa då? Eller prata snällare :p varför vill han inte lämna över dem?
Finns det ingen som vågar ringa eller smsa? :/
Jag har liksom inga pengar på mobilen tyvärr :(
Jag kan smsa :-p är någon utanför hans hus el?
Tro mig, att ringa eller smsa kommer bara göra sakerna värre..
#83. ElmerKrudd skall vara i närheten vad jag förstått, har du nr, finns liksom 3 stycken att prova på :/
Jag tror som sagt att det kommer göra saken mycket värre att ringa eller smsa. Ingen är utanför hans hus men vi är i området om han skulle ändra sig. Men just nu känns det rätt så lönlöst.. :/
Varför? Har han sagt nej till ikväll el ångrat sig helt? Har han gått o lagt sig? Vad är problemet liksom. Vem har pratat med killen?
ElmerKrudd. när har du isåfall tid imorgon? Innan kl 22:00 kanske han nöjer sig med!? Klockan är ju rätt mycket nu ser jag och det är vi som blir respektlösa vid denna tid på dygnet. Tråkigt nog måste vi vänta tills imorn :/
Jag kan skicka ett trevligt sms! :-) har ej nummer dock
#87. Han ville inte ikväll eftersom det var för sent och han skulle sova inför jobbet imorgon. Men eftersom ElmerKrudd var inte långt bort hade han kunnat varit vaken i alla fall en kvart till utan att det tar skada. Men det tycker tydligen inte han. Så ser det väl ut just nu :/
Han har blivot sur för han ska jobba imorgon och kallat alla som försökt hjälpa honom fula saker.. Tror inte det blir bättre av att ringa och säga att vi är i närheten liksom. Kan alt. skicka ett pm på fb åt honom och säga att vi ändå är här och hälsar på en kompis eller nåt..
#89 kolla klockan, oavsett hur trevligt texte än är så blir vem som helst arg när någon ringer/smsar och stör. Det är liksom Natt nu. Bättre att vänta till imorgon och ta nya tag då.
Ok! Men kan elmer åka imorrn? Jag kan ändå skicka ett snällt sms o säga att jag vill komma å hämta dem. Men imorrn då alltså, å tidigare än de blev ikväll!
#88 min kompis som kör mig slutar 2130 imorgon så det blir ungefär samma tid ändå. Men någon kan ju alltid försöka skriva till honom.
Jag gav Pepparkatt numret i alla fall. Så får Pepparkatt avgöra själv.
Men jag håller med, klockan är snart 23:00 rättare sagt är den typ det och gränsen har egentligen gått för längesedan.
Vi får visa honom att vi är bättre än så och väntar tappert till morgondagen än hur det svider för oss :/
#94. Tydligen är han uppe till 22:00 vilket betyder att ni borde hinna innan han landar i sängen.
Jag smsar imorrn, säger att jag kan komma strax innan 22 tiden då? Sådär vi se om han är piggare! Var kan jag säga att jag såg hans "annons"? Den försvann väl på fejjan…
#97. Säg bara att du läst annonsen och är intresserad. :)
Jag kan pma honom sen när jag kommer hem om att min kompis kan hämta dem vid 2130 imorgon och se om det funkar för honom iallafall. Annars kan vi inte förän fredag
#99. Gör så, så hoppas vi på ett bra svar av honom. Men jag hoppas att han är på bättre humör imorgon 😛
Ja vi får hoppas :) men väntar ett tag tills vi får se vad peppaekatt får för svat :) känns som en sån som bara bli mer aggresiv om för många är på honom samtidigt. Bäst att ta det lilla lugna tror jag :)
#101. Jo men precis. Vi har gjort allt vi kunnat göra idag och vi ska alla känna oss stolta för våra försök. Det finns en ny dag imorgon och nya möjligheter. 🙂
Någon som kan hämta råttorna nu? Jag har kontakt.
Alltså nu på en gång?
Ring mig!! :-)
Har jag ditt nummer? :P ska höra med min kompis bara om hon kan :)
Jag skrev ett medd till dig! [NR bortaget på Pepparkatts egen begäran]
Vad härligt att det börjar hända saker. Hoppas bara att någon har tid att hämta dem nu :)
Denna tråd kanske borde tas bort? TS begär gärna de så skapar vi en ny när allt lagt sig.. Med tanke på våra nummer osv.
Låter som en bra ide 🙂
#108 vi kan förhoppningsvis få hämta dem ikväll så kan vi köra dem till bollnäs om du ville ha dem :)
#109 Hon har åkt för att jobba och kommer inte tillbaka förrän på söndag eller måndag och skulle inte ha något internet :P Så hon kan inte begära det tyvärr.
#111. Bara dom kommer därifrån så finns mitt hem öppet för dem när de kommer :)
#112 Så bra att det finns människor som öppnar upp sina hem för de djur som behöver det! :)
Hur går det?? :o
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#109 du kan själv kontakta mod och be dem dölja ditt nr istället för att hela tråden ska plockas bort. Undrar också hur det gick, hämtades de upp idag?
Vi transporterar råttorna just nu. Bebisarna är födda, vet inte hur många men de lever iallafall, hör dem pipa i baksätet :)
Jag sitter och väntar. Låter som om de är upphämtade och skall komma hit om ca 15 eller 20 min :)
#116. Härligt. Burar och allt är klart så nu är det bara för dom att komma :)
Bra ^^ smsar när vi är närmare :)
Nu har dom kommit!
Vi flyttade nyligen mamman till en mer lämplig bur och vi räknade till 19 ungar. En av dem såg mycket ljus ut, saknade ett ben, en tass och halva svansen och vi fick avliva den på en gång. Men resterande 18 ungar mår fortfarande bra :)
Hanen får möta mina pojkar imorgon :)
Stackars liten, hoppas den inte led mycket. Skönt att resterande mår bra! Hoppas mamman klarar av att ta hand om så många, får se till att vara beredd med stödmatning för det kan nog behövas om honan är väldigt ung. Håller tummarna för att de klarar sig och mår bra och att hanen klarar av introt :) Vågar inte ens tänka på utgången för de stackars små om de blivit kvar! Härligt till hjälten ElmerKrudd som så öppet och varmhjärtat gav sig ut först igår och sedan även idag med god utgång! Tänk vad som hänt om inte denna eldsjäl tog lite av sin tid och transporterade dem till nya hemmet! Du är dagens stora hjälte i min bok :)
#121. Hon verkar vara en bra mamma, är hos dem hela tiden och när jag skulle flytta över henne till sin nya bur tog hon en unge med sig i munnen och vägrade släppa taget. En kärleksfull moder ❤️
Men uppdatering i morgon för nu ska jag sova! Natti på er 🙂
Har följt allting på avstånd och gud vad bra att allting har löst sig! Har suttit och hållit tummarna här hemma. Nu önskar jag lycka till för modern, ungarna samt hanen. 🤗
#123 samma här! har varit väldigt spännande att följa! och så bra att dom äntligen har kommit till ett bra ställe!
håller alla tummar och tassar här hemma att allting går jätte bra nu ❤️
Var hittar jag någon mod?
Söker nån en medis?
#121 tihi va gulligt sagt av dig ^^
Vad härligt att se att de mår bra! Och vad fina de är båda två :) Åh vad jag är glad att hon inte fick ungarna hos den killen… har en misstanke om att de inte hade levt länge då :(
#132. Egentligen som föddes dom hos honom, igår under dagen antar jag. Så jag är lättad att dom kom hit helskinnande i alla fall :)
Åååh! Hanen är ju så himlans gullig! Var nästan så man vill råttnappa honom ;)
Blir helt varm och lättad av att det gått så himla bra, superkul att följa detta! Kan du inte göra en tråd om bebisarna och hur dom växer osv? Hihi lycka till!
Självklart skall en ny tråd skapas. Men ska komma på något bra tema på dem 😉
Ni kanske har några bra förslag som finns namn åt 18 små :)
#137. Det var inte alls en dum ide 😃
Nu är en ny tråd uppe 🙂
http://rattor.ifokus.se/discussions/520e198c8e0e746a75001504-periodiska-systemet-kullen
Brukar sitta här och smygkika här på RIF och är lite avis på er med så söta råttor på avstånd och så hamnade jag på denna tråden av nyfikenhet och måste bara säga wow! Vilka underbara människor som gör så mycket för att hjälpa behövande djur! Är verkligen imponerad och alla ni som angagerar er så mycket ska verkligen ha en stor eloge! Ni är ju för underbara. 🌺
Ja, vilken räddningsaktion! Andlöst spännande, vilka hjältar ni är!
Jag suckar… Ledaren i hanflocken var lite väl hård på den nya pojken. Jag fick ut ledaren så han får sitta själv en lite stund så dom kommer ifrån varandra ett tag. Men tror ni inte att tonårsgrabben som så gärna vill vara ledare ska börja bråka då. Åh, och inte får jag ner den nya grabben som sitter längst in och längst upp i buren 😕
Hoppas han kommer ner snart så får han vila upp sig ordentligt och läka de sår han fått. Hanar är inte enkla att flytta in till direkt 😭
Puh, nu har det lugnat ned sig i buren och alla sover. Skönt! 🙂
#142 o #143 så du satte in honom i buren direkt utan att de fått träffa varandra innan? Då är det ju ganska självklart att den nya åkt på spö och fått sår :o
#144. Nej det gjorde jag inte, jag har haft dem ute på både säng och soffan. Under hela 3 timmar, sedan provade jag sätta in dem alla i buren och då blev ledaren till sig direkt.
Hanar kan vara ganska svåra att sätta ihop. Ledaren är i en annan bur för tillfälligt och sover och tonåringen har gett med sig och nu ligger alla och sover.
Jag hoppas att ledarhanen lugnar ned sig, jag får prova lite nu och då att de får träffa varandra.
De andra råttorna har inget emot den nya i alla fall :)
Ja räddningsaktionen kom ändå nedifrån Sthlm och mig själv som kontaktade dessa personer och överhuvudtaget fick tillgång till råttorna! Så jag klappar mig själv på axeln tack o hej :-)
#146. Ja du gjorde verkligen ett bra jobb! 😃
Jag tycker att vi alla gjorde ett bra jobb ^^
Jag måste meddela att den nya hanen fått en kompis! Eller ja Elvis försöker visa att han är snäll och ligger nära den nya pojken. Så himla kul att se :)
Vad roligt att höra!! :D
Ja det gjorde vi verkligen :-) utan oss hade det inte hänt! Härligt att hanen fått det bra det känns skönt att alla mår bra!
Fy fan vad härligt med alla dessa människor som ställer upp o samarbetar när djur i nöd behöver hjälp.
Samma sak som när råttisarna i rishögen behövde hjälp osv.
Vilket härligt engagemang. Kram till allihopa. 😃
Uppdatering ang. hanen: Inatt har det varit jätte lugnt, han verkar mer nyfiken på omgivningen i buren och rör sig mer :)
Ledaren är inte insatt i buren än, tror dom två får träffas nu och då på öppen mark ett tag :/
Men i alla fall så ser det ut att gå bra! :)
Hemma! :)
Vad skönt att allt slutade så väl.
Om det kanske blir 2 goa ungar över så kaaaanske jag kan vara intresserad. :)
#155. Ja om mamman tillåter det, jag får hela tiden lägga alla i en hög då hon delar dem på två och ligger endast hos den ena. Men 17 lever än så vi hoppas att det håller sig så också :)
Dock är jag orolig över hanen. Ledaren i flocken är verkligen piss off. Och det är så tråkigt att ha någon av dem sittandes själva :/ Jag hade dem båda ute på sängen, gick bra ett tag tills det snart blev slagsmål. *Suck*
Så det är nog enklast om hanen hamnar i en mindre och mer mildare flock :/
Okej, men annars får väl han komma hit så länge om du har det jobbigt med den nya hanen, om ledaren inte tillåter han komma in i flocken. Men problemet är att jag inte har nå andra råttor, så han blir ensam då tills jag hittar någon till. Har förstås ingen lämplig bur heller för tillfälligt, och inte så mycket tid den närmaste tiden heller. :/ Men ja, du får säga till om du behöver hjälp. :)
#157. Jag provar att sätta ut en annons om honom och se om någon har ett hem för honom resten av hans liv. Lite tråkigt om han ska flytta flera gånger :/
Åh lillepluppen
Skulle tagit den ssötnosen om jag bara hade haft andra råttor hemma och plats..
Såhär ser det ut nu 😃
Jag hade ledaren ur bilden ett tag och satte in honom i flocken idag igen och höll tummarna. Han var inte så ilsken på den nya hanen mer utan bråkade av sig med sin bror och några andra. Just nu är det lugnt och ledaren får tillbringa tid ensam då alla ligger och trycker på annat håll. Har vi tur så hjälpte det att vara lite grym att låta ledaren vara ensam i någon dag samtidigt som jag städade ren buren så hans doft inte fanns där utan bara de andras. Det kan ha lyckats som det ser ut just nu.
Bild på Hans som han nu får heta 😃