Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 500 ggr
PlusPlus
3

Dumma j***a rossel!

Jag hatar att råttor i regel har så kasst immunförsvar. Och jag hatar att det mer eller mindre är vårat, människans, fel pga oansvarig och galen avel. Jag älskar mina tre små damer men båda föräldrarna är zoo råttor. Föräldrarna hamnade hos dumma ägare som såg nöjen i att experimentera på diverse hemska sätt. När ungarna och mamman (min doris) skickades till en annan pga vanvården så var ena ungen nästan död (min Liten) vilket jag gissat bidragit ytterligare till ett sämre immunförsvar. Nu rosslar även Hyper, litens syster. Jag har sett till att det inte drar. Jag har sett till att ge näfingsrik och varierad mat. Jag har sett till att luftfuktigheten har varir högre i deras rum. Jag har gett dom te. Jag har åkt t veterinären flertalet gånger och fått medicin. Jag har medicinerat. Vad mer finns det att göra?! :( Dom är ju så unga. Vill inte att det ska vara kört för dom redan… samtidigt var jag beredd på detta när jag öppnade upp mitt hem för dom. Det blir vet nu ytterligare en gång för Liten låter som ett marsvin när hon är ansträngd. Jag är verkligen så trött på snuva och luftrörsproblem på råttor! Jag vill att dom är friska oxh lever länge…

[Dimar8]
0

Åh, ibland har man inte alltid turen med sig, tyvärr.. Mina råttor mår dock bra, har aldrig märkt att dom rosslar, blöder osvosv. Du har säkert testat nytt tvättmedel, olika sorters fleece osv, annars kanske det kan hjälpa, lite i alla fall? 😕

PlusPlus
0

Jag har parfymfria allergi vänliga medel iom att kag inte heller tål en massa parfym grejer. Det låter ända nere i lungorna på Liten :'( Haft rossel råttor förr och verkligen gjort allt för att JAG inte ville förlora dem. Så var jag rent utav självisk och är rädd att jag blir det igen "/ men samtidigt vill jag inte förlora dem. Vart går gränsen liksom? "/

[Dimar8]
0

#2 Men fy, känner samma som dig, vart går gränsen? :( Man vill ju veta om sina pälsklingar lider eller inte, du vet bäst vad som är bäst för dom! Blir de det tråkiga valet, så kan du alttid inskaffa nya små råttisar? Slänger lite lycka till dig 🌈

Blodfot
0

ush, jag hatar också att råttor har dåligt imunförsvar, att vi människor exprimenterar med dem! 

Jag hoppas att det löser sig för dig!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[lucke]
0

Testat att ha kolloidalt silver i dricksvattnet? http://www.ion-silver.com/silver.htm

PlusPlus
0

Nej det har jag faktiskt inte testat :o

zickan
2

Det är nysningar och smårossel lite här och där just nu. Kan va pga temperaturs skillnaden. 

Det jag tycker hjälper riktigt bra är uvlampa/rör, ionsilver, multi(vitamin för människor) eller andra tillsatta vitaminer/mineraler med mycket antioxidanter, kan jang, te med honung, öka upp på filtar/papper i buren och försöka städa lite oftare. 
Jag har testat bra mat och verkligen gått ingenom allt som maten innehåller, men tycker inte det har gett mer än litet resultat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

PlusPlus
0

Hmm ja det kanske är så "/ Buren städas var eller varannan dag. Råttan som rosslar är lite rund, inte tjock (än), men mullig. Kan det bidra kanske? Ska testa kan jang och se om jag hittar silver vatten. Vill ju att mina puckon ska må bra.

[pepparkatt]2
1

Hur mycket multivit kan man ge? Förslag på märke där? Pch mängd/hur ofta man kan ge! :-)

[lucke]
0

#8 Silver finns i de flesta hälsokostbutiker men kan även beställas tex härifrån: http://www.zoo.se/ionosil-kolloidalt-silver-ion-silver-1-l.html

zickan
0

#10 lite dyrt bara på den sidan. hälsokost sidor kan vara billigare att köpa ifrån. 

#9 jag ger rätt mycket om det är nån som är dålig. annars bara ett par droppar. jag kör på mivitotal efter rekommendation från annan råttägare

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[pepparkatt]2
0

Men typ, i brustablett form eller annat? Hel vattenflaska eller hur? Behöver lite övertydliga svar :-)

[lucke]
0

#11 Jo precis, Bodystore tex har bra priser. Men man kanske vill handla till sina djur samtidigt och då är zoo bra- jag fick silver med 20% rabatt när jag handlade där sist.