Nakenråttor och allergi
Jag är allergisk mot mina Råttpojkar som är av den håriga sorten. Är det någon som har erfarenhet av nakenråttor och allergi?
Nakenråttor är precis lika allergiframkallande som den pälsade sorten eftersom det antingen är hudcellerna eller urinen du reagerar på. Oavsett vilket så är dom precis lika allergiframkallande.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det är inte sant! Jag reagerade inte det minsta på min nakenråtta, men av dom andra pojkarna fick jag en fruktansvärd klåda.
Men ingen allergi är ju den andra lik, och det är ju inte säkert att man skulle tåla nakenråttor bättre än pälsade. Dessutom är nakenråttor inget man borde köpa, tycker inte man ska stödja den sjuka aveln.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#2 Många kallar även dubbelrexar för nakenråttor, så det beror ju på vad man menar med "nakenråttor".
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Har jag aldrig hört/sett att någon gjort. Men ja, så kan det ju vara. Fast dubbelrexar är väl inte heller att rekommendera riktigt…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det har jag sett och hört flera gånger, och jag kan förstå det då alla dubbelrexar jag har sett irl har varit väldigt nakna.
Nåja, vad man inte vill rekommendera beror ju på hur extrem man vill vara. Jag har inget emot dubbelrexar och har inte upptäckt några problem med dem jämfört med pälsade råttor, annat än möjligtvis att de lättare får rivsår. Lösning: kloklippning. ;) Min dubbelrextjej som jag har just nu har aldrig haft några rivsår, men då är hennes burkamrater duktiga på att själva bita ned sina klor.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
En nakenråtta genererar precis like mycket allergener som en annan råtta av samma mannliga hormonnivå. Frågan är, vad händer med dom allergenerna?
Om man reagerar på att krama och gosa sin råtta kann man reagera litet mindre på en råtta utan päls. En råtta med päls bärer ju på en högare koncentration allergener enn en råtta utan päls, då det är mycket större överflate för allergenerna att fastna vid.
Om man reagerar på råttans kiss på hud är en nakenråtta inte bättre. Dom kissar like mycket allergener.
Om man reagerar på att andas luften i rummen där råttan är, buren och när man tvättar bur är råttor utan päls sämre enn råttor med päls, då nakenråttor lämnar mer allergener i miljön. Dom måste ju vara en annan plats och inte i pälsen.
En (han)råtta med mycket testosteron produerar mer allergener änn en (han)råtta med låg rang, som producerar mer enn en kastrat, som producerar mer enn en hona. Om man har hatt en nakenråtta av låg rang och inte reagerar så mycket på råttan som en råtta med päls, kann man tro att pälsfria råttor är bättre. Det är inte säkert att det er så. En annan nakenråtta kann producera mer testosteron.
#2 Hur var det med din nakenråtta Lamina? Var den låg i rang? Och vet du vad för "sorts" nakenråtta det var?
Det har jag inget minne av faktiskt, tycker dom hade ganska jämn rang allihopa. Men jag hade en syster och en bror till honom som var väldigt dominanta, vilket tydligen var rätt genomgående i hela kullen.
Det var bara honom av alla hanar som jag tålde. Så antingen var han väldigt ranglåg i jämförelse med dom andra, eller så var det just för att han var naken. Han var äkta naken, en liten "olycka" som dök upp i en kull mellan 2 pälsade som tydligen hade naket långt bak i stammen.
Men det stämmer att dominanta hanar ger en värre reaktion. Jag kan märka det på mössen jag har nu. I dom fall där jag har 2 eller fler hanar gående tillsammans kan jag lätt avgöra vem som är den dominanta bara genom att hålla dom i varsin hand. Väldigt effektivt verktyg kan jag säga. 🙂 (Fast jag reagerar inte i närheten lika illa på mössen som råttorna.)
Å andra sidan kan jag även där säga att jag reagerar mindre på dom mindre pälsade. Mina 2 fuzzpojkar känner jag inte av alls! (Fuzz på möss är inte samma som fuzz på råttor, ska nämnas. Fuzzmöss är mig veterligen friska och har lite päls.)
//Lamina

Tack! Tror jag satsat på fel kön… Eftersom jag aldrig tar dem med mig i soffan eller sängen, klarar jag mig bra om jag har en polotröja på mig. Det är där de klättrar/river på huden, jag reagerar. Får en klåda som heter duga!
Sorgligt att inse… att jag är allergisk mot karlar 😎
/Maria
#9 Känner igen det där det är så otroligt tråkigt att karlar ska vara så farliga för hälsan! (både rått- och människokarlar höhö 😃)
Saknar mina kelbomber :O Överkänslig mot hanar jag med :c
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ja, du har också insett det! Efter de här Råttpojkarna blir det nog inga fler. Skall försöka få tillfälle att umgås med degus och se hur jag reagerar: Kanske tjejer då, för säkerhets skull!
#11 Ja tyvärr :(
Så det är töser som bor här hemma istället :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ja men det är ju olika allergener dom utsöndrar.
Jag är pälsallergiker men jag tål råttor både med å utan päls men då det gäller hundar tål jag bara vissa raser.
t.ex. tål jag inte pälsen på golden å labbar men ja tål dobermann å boxer.
Jag tål dock inte salivet från långhårig collie så bara för att man är allergisk mot ett pälsdjur behöver inte betyda att man är det mot alla.
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Som ovan nämnt kan du vara allergisk mot hudcellerna och urinen.
Där emot kan man vara överkänslig mot pälsen i sig.
Jag är t.ex. inte ett dugg allergisk mot katter men om jag umgås med dem för mycket blir det dammigt och hårigt så att jag får astmatiska problem.
Har du astma eller atopiskt eksem?

Jag har astma, men hade eksem som barn. Jag reagerar på huden av råttorna. Det verkar ju som om det kan vara testosteronet som jag reagerar på och naturligtvis är det alfahannen som är keligast. Ofta sitter han och är portvakt så inte C-råttan kommer ut och ÄR han ute får han inte gå in. De brukar få gå lösa någon timme på kvällarna.