Råttan tesammans med ...
Undrar bara om man kan ha en råtta tillsammans med ett marsvin el. en kani? Har hört att man kan det..
Jag skulle inte rekommenderar det…
För att en råtta ska trivas ska den ju vara tillsammans med minst en råtta till… och råttor är rovdjur.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
för längesen när vi hade alla djur i källaren så hade vi marsvin och kanin tillsammans i samma bur. och en råtta som var ensam då trivdes faktiskt att vara i den buren också. eller ja han sov ju inte där men var där lite då och då. det vart inge bråk alls. ska ha kort på det någonstans :D

Jag tror att man ska ha varje enskilt djurslag för sig.
okej! vad jag märkte så gjorde ingen något hot mot nån annan.

Allamej! Råttor är inte rovdjur, utan allätare!

#5: Men råttor jagar mindre djur ute i naturen, hur skulle de annars få tag på protein?
Citat från en annan sida om råttan Abe
"På vägen från Västerås till Halmstad bodde han två månader hos en tjej i Göteborg, Hos den här tjejen, som även hade hamstrar, visade Abe sitt rätta jag. Han visade sig vara en expert på att rymma, under några av de gånger han rymtfick han även upp ett par hamsterburar och sammanlagt bragte han tre hamstrar om livet"
Så det har skett.
Att sen kaniner och marsvin är större än råttan spelar nog inte så mycket roll. Vill dom så kan dom…
Jag vet av en katt som dödade och drog hem en hare som var närapå dubbelt så stor som honom…
Min ena tjej Doodle tycker att det är kul att jaga katter… Min äldre katt vet att hon ska gömma sig när Doodle är på det humöret men karrungen är än så länge inte medveten om farorna.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Kan, kan man kanske i vissa fall. Men man Ska inte blanda djurslag på det viset. Det finns ingen anledning. En råtta ska ha råttkompisar. Råttor och kaniner eller marsvin har olika levnadssätt. Olika bur och födokrav osv.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
råttor pratar ju "rått språk" med varandra också och en kanin eller marsvin kan ju inte prata råtta? och jo råttor är rovdjur som Allamej säger…

Man kan säkert ha en råtta med en kanin lr ett marsvin en liten stund.. min kompis brukar ha hennes hamster lös med sin syrras kanin.

Alltså överallt jag har läst står det att de är allätare.. Men de jagar nog också lite… Men jag kan ha fel,

#11: Ja, råttor är allätare, men de jagar fortfarande. Mina blir helt till sig om man viftar lite med ett tygstycke framför nosen på dem, och försöker döda det, och det tyder verkligen på att de har jaktinstinkter.
Testa med en fjäder… :)

Råttor jagar verkligen.. =) Har sett när mina jagat fjäril och en gång en megahumla. De är duktiga jägare faktisk. Insekterna fångr de lätt så mindre byten som möss och sånt tror jag inte är några större problem för en råtta att jaga upp.
Råttor är allätare det är ju vi människor också, vi har ju ändå jagat förr för att få mat. =)
nog jagar de alltid. inte alla kanske men absolut de flesta jag haft. jag kan inte ha råttorna ute utan uppsikt för de ser mina båda fåglar som byte. (mina fåglar är inte instängda i någon bur, någonsin) de blir helt galna när de hittar en fågelfjäder någonstans och ger sig genast på den och ska döda den. Fåglarna försöker de fånga så fort de får chansen om de tex satt sig på soffans ryggstöd. Man riktigt ser hur det lyser ur råttornas ögon :p
gojjorna är inte jättestora men det är absolut inga små fåglar heller.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Mina råttor skulle då ALDRIG funka ihop med kanin. Har en kanin här hemma, och om de går nära henne bur försöker dom alltid klättra in, o fräser åt henne o slår me tassarna o biter som galningar.. Sen att kaninen är 23498 ggr större än råttorna, det stör dom inte alls ^^ Nae, råttor med råttor!
Okej min ena råtta brukar nosa på kaninen (när hon smitit ner från sängen) och då är det kanin som fräser och attakerar.. inte råttan =)
Okej!; Tack. Men är det någon som vet något om MARSVIN!? Om man kan ha Dom tillsammans ?
#18, varför måste du blanda olika djurarter med varandra ? Råttor trivs väl ändå bäst tillsammans med andra råttor?! Ok, om dom får ses utanför buren någon gång, men att låta dom bo i samma bur tycker jag är vansinnigt..

#18 Kan, kan man väl alltid men om det är nåå bra att ha dom ihop det tror jag inte. En råtta kan ju faktiskt skada ett marsvin ganska allvarligt om den får "lust".
men varför ska man hålla på och sätta ihop olika djurarter det är ju faktiskt ganska onödigt. kan djuret inte få vara med ett djur av samma sort.
Råttan bodde inte tillsammans med dem, men den var där ibland när vi var med i samma rum.

Råttor ska sitta tillsammans med råttor, inget annat djurslag.
shit vad ingen har förståelse här. jag skrev ju att vi hade dom under uppsikt och dom verkade gilla varandra.. men dom sov INTE i samma bur..
god damnit..
Marsvin och kanin KAN man ha tillsammans enligt jordbruksverket.
I annat fall bör man inte sätta ihop två djur av olika art.
Råtta och marsvin har dessutom helt olika livsstilar och krav på foder.
≧◔◡◔≦
förut när jag hade den andra lght och ett djur rum så hade jag kaninburar till djuren.
hade en kanin och råttor i olika burar. en av kanin burarna stod å råttburen. de mindre råttorna och ungarna kom ju igenom gallret.
några råttor föredrog att ligga nere hos kaninen. sprang mellan så länge de kunde. när de blev större så hade jag bur dörren öpen istället till kaninen och råttorna. fyra råttor fortsatte valfritt att leva nere hos kaninen.
nackdelen är att det är väldigt svårt att mata djur som ska ha olika foder. kaninen ska ju ha pellets och hö inte vanlig mat. det kan ju bli dåligt. aldrig haft marsvin men gissar att de är lika känsliga dom med vad de äter
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#23 - Vem har riktat kritik mot dig då? De flesta har väl svarat på trådskaparens fråga.

#23 - Vem har riktat kritik mot dig då? De flesta har väl svarat på trådskaparens fråga.

Det finns även de som har häst och kanin ihop när de har box,enbart för att hästen ej ska känna sej ensam och fast en häst är såå mycket större så är det vad jag vet inga problem (har ej själv haft det för jag hade två hästar i stället).Så vissa djurster gå att ha ihop trots storleken,men jag skulle aldrig våga ha råttor ihop med andra djur(nu riktar jag ingen kritik till någon utan utgår bara från mej själv).

DFS-2005-08
Här står det:
4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter
Allmänt
1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.
Allmänna råd till 4 kap. 1 §
Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör
hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem.
2 § De djur som konstant visar eller vid upprepade tillfällen har visat aggressivitet, jaktbeteenden eller andra hotbeteenden mot andra djur får inte hållas tillsammans med dessa på ett sätt som kan medföra att de skadar eller stressar dem eller själva skadas eller blir stressade.
Allmänna råd till 4 kap. 2 §
Djur av arter som i vilt tillstånd lever solitärt bör hållas ensamma. Djur som är starkt revirhävdande, såsom ödlehanar, bör inte hållas tillsammans om inte utrymmet är så stort att det medger ett tillräckligt antal revir. Köttätande djur och djur som är eller skulle kunna utgöra deras bytesdjur bör hållas åtskilda på ett sådant sätt att de inte skadar eller stressar varandra.
Tja, jag hade ett par hanar som smet in till min gamla kanin ibland förut. Ena hanen var nån millimeter från att mista ögat, så jag skulle då inte rekommendera det iaf.
Sen har vi ju hela grejen med höet och annan kost som är helt annorlunda också.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Råttans gnag-trivselljud skulle nog marsvin lätt kunna uppfatta som agressivt-marsvinsljud som de ger ifrån sig för att hota motståndaren innan de går till attack.. Det skulle nog vara lite som att sätta ihop en människa med en gorilla och förvänta sig att det ska gå som på räls. Apor är ju sjukt starka och har sjukt vassa tänder…… Aj…
#26 jo med tanke på att folk hela tiden skriver att det är fel att ha dom i samma bur så blir det ju kritik.
men det är ju samma sak att ha råttor tillsammans hundar. kan inte en hund lätt bita ihjäl en råtta? sett många bilder med folk som har sina hundar och råttor tillsammans. tycker det är lika fördjävligt isåfall.
#32, det är väl ändå inte riktigt samma sak ? Hunden o råttan bor inte i en liten bur tillsammans, råttan har sin bur, och får antagligen träffa hunden ibland då den är lös i ett rum.
nej, en hund och råtta bör inte dela bur. min hund är uppväxt med råttorna som springer runt honom men jag skulle aldrig våga ha han boende med en råtta. skulle han vilja leka är det kört
man ska aldrig egentligen blanda djur. jag har haft de mest skumma kombinationer på djur blandningar under kortare tid för jag inte haft något val. vissa djur går jätte bra ihop, men gör de inte det kan det alltid gå illa och det kostar mycket. Hänger mycket på djuren själva om de gillar varandra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#33 nej nej men jag menar inte att ha djuren i samma bur. bara träffas ibland och kanske vara bara en liten stund i den enes bur. det gick iallafall ihop för min ena råtta, kanin och marsvin. dom trivdes ihop. men det var längesen nu och jag har inte provat sen dess med tanke på att min kanin är rätt tjurskallig av sig och gärna vill ha allt för sig själv.
#35, jo det är ju det jag har förespråkat hela tiden, att dom kan träffas utanför buren ibland, men inte dela bur.
#36 bra då var det slutpratat
Jag hade dvärghamstrar ihop med våra marsvin ett tag det var lite roligt för hamsterna älskade marsvinen för dom hade så skön päls med marsvin är så nervösa djur så dom störs av andra arter :) så jag tog bort hamstarna igen :) men det var gulligt o se :)

min ena mus rymde en dag, senare hittade jag den i hanarnas bur, kajan och molntuss gjorde ingentingmot musen, de till och med sov tillsammans. men man vet aldrig, så jag tog ut musen sen efter en dag.
dock har min ena ensamhane bitit en dvärghamster…

#32 - Aha, var väl bara jag som antog att de svarade trådskaparen som verkade vilja ha den tillsammans i en bur och inte bara träffas sporadiskt som du beskrev. :)

Man skall inte blanda olika arter i samma bur, om det ine finns särskillda skäl till det. Vare sig de är predatoriska eller inte.
(ovanstående är en personlig åsikt inget annat)
Ofta behöver de väldigt olika miljöer, mat, etc. Det arbete som krävs för att åstakomma en miljö som är lämplig för båda arterna är skäll nog att låta bli.
Marsvin och råttor behöver T.ex olika strömaterial.

Hmm… Låt oss säga att du får en kastrerad hanråtta på sisådär två år, som inte går ihop med andra råttor alls. Och sen skaffar du en hamster/kanin/mus/marsvin/what ever. Och så en dag hittar du råttan i hamsterns/kaninens/musens/marsvinets bur, och de verkar ha fattat tycke för varandra. Skulle du ha kvar råttan i hamsterns/kaninens/musens/marsvinets bur om han blev glad och nöjd för det?

#42 Jag skulle inte ha kvar råttan i buren boendes. Däremot skulle dem få umgås med varandra under övervakning!

@Nutiz
Svar NEJ.
Som Daydreams skriver så kan sällskapsbehovet tillgodoses genom övervakad samvaro. Råttan måste ändå tas var dag, då är det inte mer jobb att ta ut kompis djuret.
Att låta dem bo i samma bur är skadligt för dem bådda.
Jag orkar inte läsa ala inlägg, vill bara säga att råttor är rovdjur - de är allätande rovdjur. Allätare och rovdjur är inte skillda saker, allätare och köttätare är det däremot.
Råttor äter mindre djur som ex småfåglar, hamstrar och möss. De behöver protein, precis som oss människor. En råtta vi hade för flera år sen dödade och åt upp hjärnan på våran hamster (småbarnen trodde de kunde vara kompisar och stoppade in råttan till hamstern).