Rått godis - träning
Hejhej, som sagt så var jag på Arken Zoo idag för att köpa nytt Torrfoder och se om det fanns något annat kul, då hittade jag yoghurt droppar, godis, för bara 10:- så det fick bli en sådan! Jag försöker att hålla en stadig vikt på mina råttisar, alltså köpte jag godiset för att jag tänkt att börja träna dom! Jag har sett flera videos på er som tämjer era råttor, men skulle också vilja få lite tips! Hur börjar jag? Ska jag säga något speciellt ord när dom ska göra tricks? Osvosv.. :-)
Ja, det är bara att börja! Säg ett ord eller gör ett ljud när de gör det du vill (kommer på inkallning, står på bakbenen) och ge dem godisen DIREKT när de gör det. De fattar ganska snabbt. Men ge inte för stor bit, för då blir de mätta och ointresserade ganska snabbt. Tycker det funkar bra att ha nån god röra eller nån yoghurt eller nåt annat gott på fingret för då måste de stå kvar och slicka. När jag ger bitar av nått springer de gärna iväg för att få äta i fred och då avbryts ju träningen på nåt sätt :/
MVH Ciwi
Jag "klickade" in mina råttor först, gjorde klickljud med munnen - gav godis, klickade - gav godis. osv. några gånger, sedan paus, sedan ett par gånger till tills de verkade fatta att det var något speciellt med just klickljudet.
sedan kunde jag försöka leda dem till att göra olika saker, mitt första trick var snurr. fick först ha godis på fingret (jag använder mjukost eller havreyoghurt, verkar väldigt individuellt vad som motiverar mest) och leder dem till att snurra ett varv. först långsamt, precis innan de blir klara klickar jag och ger godis efter/samtidigt som klicket.
sakta men säkert kan man göra det lite snabbare, till att sedan bara en snabb rörelse med fingret över dem. sedan tränade jag in ordet snurr också, nu räcker det ofta med att jag säger snurr, så snurrar dem.
nu kommer de även fram och snurrar ibland när jag inte sagt något, som ett sätt att tigga godis ^^ Jag har en film på när jag tränar min ena pojke, eller han visar upp sitt trick. men lyckas inte lägga upp den här nu… kan försöka fixa det imorgon eller något.
Det viktigaste är att det hela tiden skall vara kul för råttorna, inte för lätt så att det blir tråkigt, men absolut inte för svårt heller. det är en balansgång ;) Det ska finnas artiklar här om just träning, läs dem vettja! och att läsa om klickerträning med hundar är också att rekomendera, man kan använda samma grej till råttor. (jag använder dock inte en clicker, för mina råttor tyckte ljudet var för skarpt. att klicka/smacka med tungan var mer lagom)
Lycka till!
Det är ju att föredra att råttorna är trygga med dig först också innan ni börjar träna. sedan blir de oftast ännu tryggare och ni får bättre relation genom träning, men lite trygghet behövs nog innan :)
#3 Jag har haft mina råttor i mer än en månad, om inte två och dom trivs hur bra som helst med mig! Dom är nästan aldrig i buren haha 😉 Vi tränade lite igår, nu kan dom 'snurra' ganska så bra! Jag har lagt upp en video på min instagram, Rattiesplanet heter jag!
här, på den här länken kan du se när jag tränar min ena råtta. detta var när han precis lärt sig det, det gick väldigt snabbt. :)
http://assassaya.tumblr.com/post/54368960056/this-is-me-and-my-rat-mr-white-we-have-just
Kul att det går så bra!
#5 Åh okej, ska kolla!:)