Så glad!..Och så arg!
Kände att jag måste skriva av mig någonstans där det finns råttmänniskor.. vilket det onekligen finns här. ;) Varning för låååång text!
För en tid sedan frågade Nicciz mig ifall hon kunde låna Greta till parning, vilket jag sa ja till. Så Greta fick åka iväg på dejt med en snygg karl.. 😊 Efter en vecka eller så tillsammans, då vi var säkra på att råttgrabben gjort sitt så tog jag hem Greta igen så hon skulle få vara dräktig + få sina tussar i hemmamiljö.
Efter mycket pysslande med bebisbur och andra grejer så var jag tvungen att åka iväg och jobba en vecka, så sambon fick ha koll på råttorna. Han berättade dock efter någon dag att "Det verkar som om Greta löper" samt att hon inte ökade så mycket i vikt, även fastän hon åt som ett monster.. Så började då misstänka att hon inte blivit dräktig. 
Jag kom hem efter min jobbvecka och kikade till råttorna, Greta hade då ökat något gram men såg väldigt slank ut och busade runt som vanligt. Jag lät henne leka med burkompisarna under bevakad tid, men sen fick hon sitta själv i bebisburen - Just in case.
Hade ställt in mig på att hon inte var dräktig, berättade för Nicciz och vi började prata om att ta hit hanen.. Men då var det som om Greta förstod grejen, för helt plötsligt började hon åka i vikt som en galning, började boa i buren och bete sig som en äkta liten gravititetstant!
Hon har fortsatt öka i vikt, så snart lär det väl komma små mini-Gretor.. 😍
För att nämna: Nu är ju jag ingen uppfödare, men har två superbra uppfödare vid min sida om detta (Plus alla hjälpsamma råttmänniskor därute!) så känner mig enormt trygg med att Greta ska få bebbar.
Men en sak var jag inte beredd på - hur hormonell JAG blivit! Så fort Greta har rört sig liknande en sammandragning har jag nästan fått panik och tänkt "Nu? NU!?" Men sen insett att jag måste chilla och låta henne vara. Men det är fasiken otroligt hur bunden man kan bli till sina små.. (Och deras små - innan dom ens kommit ut!?)
Någon som känt liknande eller är det jag som det slagit slint i huvudet på? 😃
En annan sak jag ville dela var en grej som gjorde mig så grymt ledsen igår, pratade med en gammal vän om våra husdjur, och då berättade jag att Greta förmodligen ska få småttisar, samt hur spännande och roligt det ska bli. Jag visste sen innan att hon inte är mycket för råttor, men jag hade inte kunnat ana hennes svar.. som var: "Men usch, varför vill du det? Varför avla på skadedjur?"
Den meningen sitter stenhårt och gör så jävla ont.. 😕 Hur kan man se så på någons husdjur? Tänk om hon visste hur noga många är med sina råttor, deras stammar och vilka dom paras med? Tänk om hon visste hur pass seriösa många av oss är med våra djur?
Tror det som gjorde mig argast är att hon själv har två huskatter med okänd bakgrund som hon har avlat och tänker ta fler kullar på. Av anledningen att.. "hon vill" och "kattungar är söta" samt "katter behöver få några kullar för att mogna".
Försökte även få fram till henne att Greta minsann inte är något skadedjur (Om man bortser från hennes små illdåd med Nicciz mumsiga telefonladdarkabel..) Men som vanligt så gick informationen inte in.. Blir bara så ledsen över hur många ser på råttor, och att dom verkligen inte vill lyssna när man lugnt och sansat lägger fram fakta. Det är som om många redan i förväg bestämt sig för att det dom tror/tycker är rätt - varesig det är det, eller inte.. SUCK!
Sådär, nu har jag fått ventilera lite.. både lycka och frustration! 🤪
Nu håller vi alla tummarna för att hon får friska, glada små minisar i dagarna som kommer.
Pssst. Plus att vi håller en extra tumme för att Greta får minst en hona som jag klickar med i framtiden, som vill stanna här… ;)
😂 Första kullen här hemma och jag var ett nervöst vrak, att min hona inte avskydde mig efteråt var ett under…
Så näe, det är inte dig det är fel på.
Och om din kompis avlar på huskatter så tar jag för givet att hon chippar och vaccinerar alla ungarna innan hon säljer dom, för hon vill väl inte bidra till alla utslängda hemlösingar? 🤔
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#1 Phew, då är jag inte ensam! Det är t.o.m så sambon fnissar lite åt mig och säger typ "Om du blir såhär när en av råttflickorna väntar litet, vad händer dagen då DU blir gravid…!?" 😂
Osäker, vet att förra kullen behölls så länge dom var söta.. Sen las de ut på blocket illa kvickt för en hundring svansen. 😕
Tror det är det som gjorde mig som mest förbannad.. Hon kallar min lilla raring för "skadedjur".. och tycker råttor är äckliga och gudvetvad. Men jag skulle aldrig någonsin slänga ut de framtida råttbebisarna till vem som helst på blocket eller skita fullständigt i vart dom hamnar. Har man djur som blir dräktiga får man ju gå in med tänket att "I värsta fall får majoriteten bo här tills jag hittat rätt hem!" Inte tänka "Nu ska dom ut, vart dom än hamnar.."
Du verkar vara en äkta råttmänniska :-) lycka till med tjejen som är på preggen. Försök att inte bry dig så mycket på din väns dåliga attityd. Det är synd att inte fler förstår hur fina djur råttor kan vara. Själv har jag svårt för ormar.
#3 Tack! Försöker att inte bry mig, men man tar verkligen illa vid sig när någon kallar ens bebisar för elakheter.. :c
Man får alltid ta dumma kommentarer från folk. Finns många där ute som inte förstår vitsen och ännu ser råttor som skadedjur. Bara skaka av sig :-)
Ja det är nervpirrande och det går inte över ju fler kullar man tar. Ju mer man längtar ju segare går tiden och det kommer typ aaaaaldrig.
Sedan vänder man ryggen till, slappnar av och glömmer halvt bort det. Då tamifan piipet det.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag var så med mina första kullar. Jag var så nojig att honan fick flytta in med bebisbur in i sovrummet när det var en vecka kvar och stannade tills dom små var två veckor. Sov ju inte mycket.
Första kullen jag hade kommer jag så väl ihåg. Det slog slint för honan sista vecka. Hon blev så aggressiv att jag inte ens kunde ge henne mat. Så sambon fick stå i ett hörnet av buren med en toarulle som hon kunde hugga i medans jag snabbt som attan skjutsa in matskålen. Hon lugnade ner sig något efter två veckor men blev aldrig samma råtta igen.
Lycka till med dom kommande små.
Så jäkla tråkigt att folk inte kan respektera andras familjemedlemmar.
Fick ju själv hem 2 rått pojkar i måndags och så berättade jag det för min tjejkompis som ger mig svart…"vafan ska du ha dom till?"
Kändes inte heller så jäkla kul.
Mitt svar till henne va dock "ja, vafan ska du ha dina hundar till? det är typ lika dum fråga"
Jag förstår att folk inte gillar vissa djur, men för det behöver man inte vara otrevlig eller respektlös mot dom som faktiskt uppskattar att ha sällskap av dess djur.
Stå på dig!
Och grattis till en lyckad parning :D Hoppas det kommer ut små fina och välmående bebisar :)
I think more things before breakfast than people think all day 
Jag vet, en i min klass tyckte jag var knäpp när jag berättade att jag äääääälskar råttor och då kallade han mig råttdrottningen" (även fast det inte var så elakt) och då frågade jag varför han tyckte dom var äckliga och han sa att det var för att dom bodde i kloaker och spred pesten. Och enligt mig var det ett himla dåligt svar.