Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 611 ggr
Ioma
0

Kastrering och dominansfrågor

Detta kommer bli ett långt inlägg för att ni ska få en helhetsbild av det hela.

Förra året (november 2012) fick jag hem mina två första råttor Lappe och Bowie.

De va mysiga lugna och extremt keliga båda två (är fortfarande mot mig och varandra)

För snart 2 månader sedan hämtade vi tre killar till som behövde ett nytt hem varav en var nakenfis. (Lukas, Albin och nakenfisen Oliwer)

Efter några veckor i två burar fick de flytta ihop (de fick träffas i lekhagen några timmar om dagen innan de flyttade ihop)

Lappe blev väldigt aggressiv och burrar upp sig, fräser och jagar de nya och bråkar så pass mycket med nakenfisen att nakenfisen skadar sig illa två gånger och får sitta i sjukbur. Läker finfint och mår nu bra.
Har märkt att nakenfisen "bitschar" upp sig emot alla de andra (även de två han bott ihop med i tidigare hemmet). Han lixom utmanar de andra helt extremt mycket.

Nakenfisen får nu dock bo i egen bur.

Burarna står galler mot galler så de ändå har närheten av varandra. Då brukar nakenfisen stå på sin sida och studsa och sparka med bakbenen medan Lappe står på sin sida och fräser mot honom.

Så det är 100% klart att de två inte tål varandra men det verkar som att orsaken är att nakenfisen kaxar upp sig alldeles för mycket.

Lappe är den dominante i buren och jagar då och då iväg de andra om de inte gör som han vill eller ligger på "hans" plats osv. Det blir ett par racerundor i buren för dem varje dag och de får småsår.

Hur skulle NI göra?

Jag ska ge mig året ut att försöka jobba med dem och få ihop alla i en bur men skulle inte det funka har jag funderat på kastrering.

Jag vet att det är stora risker med narkos och att det gör ont efter operation osv (är själv opererad flera gånger) så när det gäller riskerna osv behöver jag inte mer information.

Jag vill bara veta hur ni själva skulle göra.

Jag har skaffat en liten bäbis som nu står i karantän för jag vill inte att nakenfisen ska behöva vara ensam i buren. Så vi har nu en pojke till som ska jobbas med.

jag vill göra det som är bäst för sötnosarnas skull men vill absolut inte behöva ha mer än vår jättegigantiska voljär (megastor).

OM man nu skulle överväga kastrering, vilken eller vilka skulle du kastrera? Båda eller bara ena?

Märk nu väl att kastrering är min alldeles sista utväg och det är inget jag tar lätt på. Vet om att det är stora risker och jag vet att det kanske inte blir bättre alls i flocken. Men som sagt det är ABSOLUUUUT sista utvägen.

Inget bråk och tjafs nu va. ;-)

Jag vill enbart veta vad ni skulle göra. Vill verkligen göra ALLT för att det ska funka för sötnosarnas bästa.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Lancia
2

Jag tror det är svårt att bara skylla på den "ena parten". Båda verkar vara lika goda kålsupare.

Hur gammal är naken? Lappe är snart året gammal om min uträkning med tanke på när du fick honom stämmer. Att Lappe är nära året är inget hinder för kastrering, men möjligheten att få den önskade beteendeförändringen minskar givetvis ju äldre han blir.

Jag tycker det är bra att du överväger kastrering/jobba med råttan istället för att bara försöka dumpa vidare problemråttan som dom flesta andra gör vid tjafs i buren, eller att människan inte "klickar" med råttan. Det är dock svårt att uttala sig om vem som skulle kastreras eller om båda skulle behöva få sig ett litet ingrepp, utan att ha studerat beteendena. Men på det du beskriver låter det helt klart som att båda har del i det hela. Naken är dessutom säkert ännu mer upprörd i och med att han fått ganska mycket stryk.

Vill du börja med att bara kastrera en, så hade jag gått på den råttan som faktiskt tillfogar andra skada.

Ioma
0

Ja jag känner också att det är båda som är en del i samma problem så att säga. Och japp din uträkning är rätt. Föddes väl i september förra året om jag inte missminner mig och nakenfisen är vad jag vet lite yngre än så. Vet inte så jättemycket om de tre jag tog hand om.

Lappe är en heeelt underbar personlighet mot mig och alla blir störtförälskade i honom när de träffar honom. Han är kelig och kryper upp och lägger sig som en bäbis mot axeln och kelar in sig mot min hals osv. Så jag är lite orolig att han kommer förändras på det sättet också.

nakenfisen är inte ett dugg kelig och ligger inte gärna och sover i famnen som Lappe gör så jag är inte lika orolig att han ska förändras till det sämre ;-)

Usch vad svårt detta är. Detta är ju sådana problem som man kanske inte har i huvudet innan man skaffar djur, man vill ju inte gärna tänka på "problem" som kan bli ;-)

Men som djurägare måste man ju faktist ta sitt anvar och göra det som är bäst för DJURET och inte bara sina egna känslor.

någon som vet om det finns medicin att ge innan man gör eventuell kastration för att se hur förändringarna blir? Lite som Pspruta till hundar eller ppiller osv?

Mvh
Marika "Ioma"

Lancia
0

En kastrerad råtta kommer inte bli otrevligare eller 'omysigare', det kan jag nästan garantera dig! Alla råttor är ju personligheter och uppskattar olika saker, så att naken blir mysigare däremot, det är däremot inte lätt att garantera, men han blir mindre hormonpåverkad och inte lika grinig och lättstött.

Jag har kastrerat 5 råttor, tror jag det är. Samtliga med fantastiska resultat på beteendena.

Var naken lika grinig mot sina kompisar, och lika icke-kelig innan han fick träffa Lappe och hans bror?

Jag känner inte till något om kemisk kastrering på råttor, tyvärr. ;)

Ioma
0

Åhhh vad skönt att höra. Jag har alltid trott att kastrater oftast blir tråkigare o som du skriver "omysigare" men det var en lättnad att höra!

Det va lite käbb o gnabb och han (nakenkisen) va kaxig redan när de stod i karantänen innan alla fick träffas. Och lika "okelig" som nu. Han har inte förändrats något sen dess.

Mvh
Marika "Ioma"

Lancia
0

Om naken är yngre än Lappe så är han ju med största sannolikhet i sin mentala pubertet just nu, dvs i sin värsta ålder. Det KAN lägga sig, men det kan lika gärna vara något som håller i sig.

Samtliga mina kastrater har, som jag upplever det, verkligen blommat ut efter att alla stressande hormoner lagt sig och försvunnit ur kroppen.

Ioma
0

Ahh. Ja det skulle ju kunna vara så att han är värsta tonåringen just nu.

Hur länge brukar det hålla i sig?

Jag har ju gett mig själv året ut på att jobba med dem.

Jag satt igår med nakenfisen i lekhagen och studerade honom länge.

När jag använde kattvippan och retade honom så gjorde han som att han skulle para sig med den. Lixom pressade ner den på magen och hoppade med bakbenen.

Jag är liiite orolig för att släppa ihop honom med bäbisen (Lagavulin) som jag hämtade för att han skulle bli nakenfisens kompis. Han är ju så mycket mindre än naken och vad händer om nakenfisen är likadan mot honom? Det krävs nog inte mycket för att bäsen ska skadas.

Mvh
Marika "Ioma"