Fråga ang råttors toalett
Hej det är så att jag vill försöka lära råttorna att gå på toa, har en ganska stor "rått toalett" i ena hörnet och hört att man ska ha annorlunda underlag där än i resten av buren för att skilja. Har lite chinchilla sandy sand kvar från min hamster och undra om det går bra att använda i råttans toalett?
Ge annars andra bra tips tack!
Använd det och ställ toan där du ser att de bajsar mest :)
Vissa kanske tycker att det kan damma, men jag tror inte det kommer vara nån fara när det är så lite.
Ett tips kan vara att ha flera toaletter. mina killar är fortfarande inte helt rumsrena men sen jag satt in tre toaletter (hela bottenplan är tydligen en toalett) så går de inte på planen längre.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Okej, tack så mycket! Ska testa med chinchilla-sanden och se hur det fungerar.
Har ni fler förslag ang underlag och hur de blir vana att gå på toan så får ni gärna komma med det!
:)
Bajsar de utanför lådan så lägg i pluttarna där i så förstår de kvickt vad den ska användas till :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Nackdelen med sanden är att det lätt luktar illa fort, hade själv chinchillasand men övergav det och köpte kattsand istället. Använd upp det du har men därefter skulle jag råda att du införskaffade något annat som ex kattsand. Sedan beror det ju på vad du har för spån i buren för att jag ska kunna ge förslag på annan toaunderlag :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ja kattsand är jättebra. Även om mina killar ÄLSKAR att sova i sitt eget kiss så kissar de faktiskt ibland i toalådan också och har man klumpbildande kattsand så är det också lätt att städa.
Kan rekommendera ICA's egna kattsand, klumpbildande, kostar 75 kr och lär räcka en evighet. Nu är det doft på den, men då jag också har katter är jag väldigt beroende av luktkontroll. Mina råttor verkar inte ett dugg påverkade av att det är lite god lukt på sanden.
#4 Håller på att göra det chade :) få se om det funkar!
#5 zakaraa tänkte samma sak, har alspån i buren just nu, vissa säger att dom inte gillar kattsand för att det kan va lite vasst?
men jag kan testa det sen! :)
föressten så små fnyser råttorna litegrann, vet ni vad det kan ha att göra med? dom börja redan göra det under transporten hem igår.
buren var helt nystädad och har bara alspån på botten med lite sönderstrimlat tidningspapper i huset.
det är inte så att dom rosslar eller snorar men periodvis kan dom fnysa lite.
Har aldrig stött på problem med kattsand, inte hört att det ska vara vasst heller :o Ang nysningarna kan det vara av resan, av erfarenhet så brukar långa råttor resenysa som jagkallar det, om det inte ger med sig om någon dag så, kan det ju däremot vara något annar.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning