Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 3904 ggr
StinaY
0

Hanar eller honor som nybörjare?

Spelar det någon roll om man väljer honor eller hanar som första råttor? Någon som har historier och erfarenhet att dela med sig av?

Medarbetare på träning.ifokus

[nataschaj]
0

hanar är lugnare å luktar mer, honor mer livligare men luktar inte lika mkt som hanar.

Vad jag vet.

beckare
0

För mig är det lättare att conecta med människor och djur som är lugna. Därför valde jag hanar.

cosmonita
0

Det handlar mer om tycke och smak än om man är nybörjare.

Honor:

mindre i storlek

aktiva

ibland mer gnagiga

Hanar:

större

oftare lugna

lite större risk för dominans

Det är generella skillnader men man får inte glömma att råttor är individer så det finns lugna honor, små hanar osv.

Det där med lukten tycker jag inte skiljer dem åt så mycket. Tycker inte att hanar har någon stark lukt i sig själva. Vissa hanar luktar som tacoskal, medan honor kan lukta blommigt Glad

StinaY
0

Att de luktar blommigt låter ju ljuvligt!!

nyndat
1

De luktar lite som en blandning mellan de där parfymerade suddgummina man hade som liten och orkidéer XD

… Bara själva råttorna, alltså, inte det som kommer ut ur dem. Det luktar verkligen inte blommor bara för att det är flickor ;D

Lamina
0

Mina flickor har en förkärlek för att lägga sig i "det som kommer ut ur dem" så dom luktar verkligen inte blommor!Foten i munnen

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zolah
0

jag har haft både hanar och honor och kan kort säga att hanar är mysigare valet, honor kanske man ska testa på lite senare då dom är så fruktansvärt aktiva.

Sedan lukten tycker jag inte är så stort problem om man håller deras bo material osv rent.

mikeiko
0

#3 haha vad roligt det du säger, en polare till mig konstaterade att en av mina honor luktar nachos, och det gör hon verkligen! :D Men hon luktar GOTT :)

StinaY
0

Oj, fruktansvärt aktiva… Ok sammantaget verkar det inte spela så stor roll alltså, så länge jag håller rent och fint.

CamillaS
0

Jag har både hanar och honor och har även haft båda könen i omgångar.
Jag håller med Cosmonita det är mer en smaksak vad man vill ha för egenskaper helt enkelt.
Hanarna har sin charm och honorna har sin. Jag har jättesvårt för att välja bort det ena könet nu när jag har båda. =P
Sen angående lukten så är dom ju också individer, vissa honor är jätte grisiga och vissa hanar är duktiga på att gå på lådan osv så jag tycker att dom luktar ungefär lika mycket. Men som sagt så gäller det såklart att hålla rent till dom hela tiden. =)

EmmaWq
0

Jag har bara haft hanar, men har umgåtts en hel del med båda könen och jag håller helt med Cosmonita :-)

Dock föredrar jag hanar då jag gillar att de generellt är mer gosiga, men framför allt oftast större ^^

En av mina hanar var dock väldigt tjejig, då han både var betydligt mindre än mina andra och dessutom luktade JÄTTEGOTT, luktade typ någon god lotion! Hans päls var alltid alldeles glansig oavsett hur mycket han hade sovit med sina kissiga kompisar :P Dessutom var det full fart på honom, han kom alltid fram och pussades men sedan bar det av igen! Medans en utav mina andra hanar både var stor och lätt drog åt sig kiss, men han var otroligt kelig, och både sov, ploppa och knastrade många gånger hos mig ^^

Alla mina hanar var rumsrena (de gjorde alltid nummer två i lådan, och även en del nummer ett), dock så skvätter ju hanar runt en del, vilket man får räkna med… Många råttor oavsett kön har en tendens att kissa där de sover, och då kan de ju börja lukta pga det. Men jag tror nog inte att det är någon råtta somn luktar illa i sig.

StinaY
0

Åh vad jag längtar nu efter mina rådisar! Men om man har hanar, måste man kolla så tapeter inte skvätts på och så eller?

Lamina
0

Det är väl mest bara i buren dom har möjlighet att skvätta på tapeter, dom kissar ju liksom bara rakt ner..? Mina honor brukade "kissbomba", alltså klättra högst upp i buren och sticka ut baken genom gallret och kissa så det skvätte på tapeterna. Det löser man lätt genom att antingen sätta ett vattentätt skynke (duschdrapperi) på väggen eller låta buren stå en bit infrån väggen. Men jag har aldrig märkt att dom skulle kunna komma åt att kissa på väggen när dom är på golvet. Å andra sidan är det ju inte hanar jag har (än) men tror inte dom kan göra det heller…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

StinaY
0

Ha ha, ja det var lite så jag tänkte, att det skulle stänka men utan avsikt så att säga.

Lamina
0

#14 Tror nästan att det var med avsikt XD

//Lamina

StinaY
0

Haha ja det verkar ju vara underhållande djur med stora personligheter! :D

StinaY
0

Haha ja det verkar ju vara underhållande djur med stora personligheter! :D

NelliePoppe
0

Kan man kastrera hanar som man gör med katter? Lucktar det mindre o slutar dom Märka då?

hmm.. helt nybörjare så kanske en dum fråga? Skäms

Zolah
0

Man ska helst inte göra det då det är en jätte stor operation, deras bollar är ju lika stora som deras huvuden.

Man brukar oftast bara kastrera vid aggression eller liknande för att se om det hjälper

vet inte om det luktar mindre, men antar att dom skulle 'märka' saker lite mindre.

Dock har jag inte haft så mycket problem med märkande hanar, knappt nåt. om dom börjar kissa stoppar jag dom i buren ( gör jag iof med honor också )

[lucke]
0

Skulle vara mysigt med några bamsiga hanar, men vet inte om jag skulle klara av deras läskiga pungSkrattande

NelliePoppe
0

# 19 okej tack för svaret! jag har också hört att man kan stoppa in dom i buren som ett "straff" för att dom kissar ute? funkar det? Finns det ingen riska då att dom ser buren som ett straff o inte ett mysigt ställe att trivas på?

#20 haha.. läskig brukar ju svansen folk tycker är läskig! Glad

[lucke]
0

Svansarna är ju mysigaSkrattande

NelliePoppe
0

nja det är väl inte det folk brukar tycka hehe..

Är så tråkigt för nu när jag har bestämt mi gför att skaffa råttor o berättar det för folk så är alla så negativa Rynkar på näsan

- usch det är skade djur!

- dom bär på smittor!

- svansen är äcklig!

Det är ju presis som att dömma folk innan man har träffat dom!  Inte snäll tycker jag! Skrikandes

[lucke]
0

Kloakråttor och skadedjur får man höra ibland, trist. Själv anser jag att människan är det värsta "skadedjuret"Skrattande

NelliePoppe
0

mmm det är faktiskt sant! Glad

Lancia
0

#23, Lite info till de som säger dumma saker till dig om råttor:

Rattus Norvgegicus är skadedjur. Rattus Norvegicus domesticus (dvs tamråttor) är inte skadedjur.

Det var svartråttan Rattus Rattus som spred pesten, detta genom ohyran dom bar med sig. Vår tamråttas vilda släkting Rattus Norvegicus fanns knappt i Europa före 1700talet, dvs dom kom långt efter pesten.

Tycker dom svansen är äcklig, för den tex är hårlös, så är det bara att svara "jaa ungefär som du på hela din kropp" ;D Dessutom är den ju inte hårlös, den har som små borst.

Helt enkelt så är folk idioter. Låt inte deras fördomar påverka om du ska skaffa råttor eller ej. Jag lovar dig att när du väl har dina små vänner så kommer du värdera deras sällskap och fantastiska egenskaper så mycket högre än alla jävlar som snackar skit om dom! :)

Till TS vill jag bara säga Hanar! Stora biffiga mysklumpar! :DD

Allamej
0

Kastrering gör inte att dom luktar mindre eller markerar mindre, markeringarna som jag antar att du kallar kiss (markering = rand, kiss= pöl) försvinner inte heller eftersom dom fortfarande har ett territorium att upprätthålla.

Varenda en som har varit hit och träffat mina monster har varit rädda för svansen, jag håller då fram råttan och uppmanar dom att känna på den. Besöket brukar sluta med att dom har en stor mysig hane på axeln eller försöker hålla reda på en busig hona samtidigt som jag besvarar frågor om deras vård och boendebehov.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

Jag tycker att hanar är bäst som nybörjardjur. Så himla mysiga och goa…

honor är yrväder, har det nu och längtar typ tills dem ska bli gamla så dem lugnar sig lite;D hahahaha, nä, skämt år sido, men jag saknar faktiskt det där lugna och pluffsiga hanar oftast har.

Min blogg: SweGizmo.se

Jespersen
0

Ja, mina arbetskamrater verkar ju tro att jag har hämtat mina råttor direkt från tippen.

Jag har bara haft honor men funderade på att skaffa hanar nu när jag började på ny flock. Jag föll dock tillbaka på honor i rädsla för att jag inte skulle klara av hanarnas lukt (har vänner som haft hanar, och jag tycker faktiskt att dom har en helt annan, starkare lukt). Nu menar jag själva buren då och det är klart att man kan städa massor.

Sen finns det ju ingen godare lukt än honornas kroppslukt! Älskar när man har kelat med dom och hela händerna luktar parfym sen :)

Däremot så tycker jag att hanar generellt verkar bra mycket mysigare än honor. Det är inte många råttor jag haft genom åren som har haft tid att kela. Det är dom jag har nu och kanske två till :)

[lucke]
0

Håller med om att honor luktar ganska gott, men parfym vet jag inte… Har en riktig kelgris här hemma, men funderar på att kanske skaffa hanar i framtiden, när mina honor är borta- men är hanar mer allergiframkallande, nån som vet?

mikeiko
0

#29 & 30

Jag tycker att råttor har en väldigt individuell lukt, en av mina honor luktar jättegott, de andra luktar inte som henne, men fortfarande "mysigt".  :D

spikeodumbo
0

14. när jag hade råtthanar. dom hade en rolig förmåga att trycka sig mot gallret å kissa så att kisset hamnade utanför xD men satt in en låda och då slutade dom med deta bettende så sattsa på en låda ^^

NelliePoppe
0

Okej. tänkte att det funka kanska som med katter att man kan komma ifrån märkandet om man kstrerar.

Men då vet jag det Tackar =)

#26 Väldigt bra sagt!

Min mamma är jätte rädd för möss och allt som påminner om det så råttor blir väldigt svårt för henne. Men som tur är så behöver hon ju bara träffa dom när vi hälsar på! =)

Det värkar som att det är hanar jag ska ha!

Jag är helt nyböjare o en lugn person!

Gillar bättre att sitta o mysa istället för att ut o fara =)

Någon som vet om det finns någon bra bur i skåne? o någon som ska ha ungar snart? gärna Siameser svartögda =)

Lancia
0

Jag upplever att hanarna jag kastrerat markerar märkbart mindre, men om det har med själva kastreringen att göra eller bara det att dom blivit tryggare i hemmet över lag vet jag inte. Min senaste kastrat var som en hel bevattningsanläggning innan. :P (Men nej, men ska givetvis inte kastrera bara för att man vill att råttan skall markera mindre. Det är ingen garanti på en sådan effekt och risken för komplikationer är definitivt inte värd det!)

#33, din mor kommer att inse, så fort hon lär känna råttorna, att likheterna inte är så många fler än just utseendet. :)

Burar säljs emellanåt här på RiF, men kolla även på blocket. På tradera säljs ofta voljärburar till en billig peng också, där frakt brukar ingå.

NelliePoppe
0

#34 tack så mycket för tipset =9 jag är ute på sidorna o kollar var dag =)

Detta är en kanon sida måste jag säga!

När man är helt nybörjare på något så är det skönt att kunna vända sig någon stans o ställa fråger! Skit bra =D

Zolah
0

Nej jag använder det inte som en fy sak, snarare utifall om han behöver kissa så han vänjer sig att det är OK i buren men inte på mig eller andra ställen :3 se det som potträning mer ^_^

NelliePoppe
0

okej. jag mest så dom inte tror att när jag är i bure så har jag gjort något fel. Men man tar ju ut hundar när om har kissat så det blir nog bra =)

ajik
0

jag har både honor och hanar, men jag rekomenderar hanar! nu ligger min tommy och sover på min axel och inis (min hona) springer runt på golvet och kan inte vara stilla en sekund ;)

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

NelliePoppe
0

hmmm… ja d lutar åt hanar! =)

attiratte
0

Mina rått honor ska vara överallt men ingen stans men mina rått pojkar är helt annorlunda just nu ligger råttpojkarna Mani, tino,Jonte och Findus i min famn och sover meddans Paris, Penny, Loka och Liv lever rövare. Jag har själv 4 honor och 4 hanar kan inte välja bort ett kön men saknar personlig heten hos honorna :)