Projekt bur bygge!
Japp. Jag och sambon har äntligen kunna börja bygga på buren till våra framtida råttor som förhoppningsvis är hos oss om ca 2-3 veckor. Det här är skåpet vi började med. Glas dörrarna ska fortfarande vara kvar så vi har galler på sidorna så dom små liven i alla fall får luft ^^
I think more things before breakfast than people think all day 
tass! kommer säkert bli grymt snyggt!
Tips för att inte buren ska börja lukta och bli svår att rengöra så försök att undvika att ha trä i den. På de ställen det är trä så täck de med avtorkningsbart material. På Jysk finns tex. genomskinlig plastduk som är lagom tjock och väldigt lätt att torka av. Av erfarenhet vet jag att burar av gamla hyllor odyl luktar rätt mkt efter ett tag.
Ett rent generellt tips är att ha många öppningar och ganska stora sådana så blir det ännu lättare att inreda samt rengöra :).
Visst är det kul att bygga :)?
#3 Tack så jätte mycket för tipsen. Ja, vi tänkte först köra ca 2 lager med halvblank ljusgrå färg. Sedan över det ska vi ha 2-3 lager med båtlack så ja tror det borde räcka :) så ska vi även spackla alla hörn osv en omgång till innan vi målar så att det inte finns risk för att det rinner in kiss mellan hyllorna och "väggarna" Gott om öppningar kommer det också finnas eftersom det finns 4 glasdörrar att öppna :) Tänkte även ev ordna så man kan avgränsa övre och undre delen av buren så att man, när man städar kan stänga in dom i ena delen av buren medan man städar den andra så slipper man tänka på vart dom är osv. Det jag dock är lite fundersam över är hur vi ska fästa nätet. Med häft klammer hade vi tänkt men är det vettigt att sätta nätet på insidan av buren så att dom inte har någon möjlighet att bita på kanterna av dom små öppningarna där nätet ska sitta. Tänkte så dom inte skär sig. Eftersom vi har mycket nät över så tänkte vi ändå sätta nät på utsidan också så att det är extra säkert :) Jag tror att det kommer bli utmärkt när allt är klart :D Ser själv fram emot att se resultatet ^^
Tass roligt att följa :)
Om man ändå hade orken till ett sånt bygge 😃
Jag hade dock satt nät utanför skåpet för att inte riskera några skador. Tror inte råttorna biter sönder det, mina låter hönsnätet vara. Och det är himla vasst så tror det räcker att endast sätta på utsidan. Ett tips bara! 😉
I'm not crazy. My reality is just different from yours.
#6 okej :) ja som sagt det ja är lite orolig över är att dom ska bita på själva kanten av hålet. Men funderar på att sätta sånna där metall kanter som tipsades om i en artikel om bur bygge :) Tror det fanns på Clas Ohlsson eller något. Kan vara värt så dom inte skadar sig på nätet.
Klart det är ok #8 :D Alltid kul att se va andra har för idéer :)
tass!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Sådär, första omgången färg på! Valde en ljusgrå lackfärg. Detta lät vi väll gå på med minst 2 ggr till och över det några omgångar med båt lack :D Då borde det blir hållbart tycker man väll. Ps. I helgen ska vi åka och tinga 2 herrar som ska få bo i detta vånings hus. LÄNGTAR!
#12 jag hade ett hemma bygge innan men en sak jag störde mig på var att det var så svårt att möblera om p.g.a att jag bara hade satt upp krokar på de ställen jag hade saker. Så jag tror att det skulle vara bra att ha nät/galler på insidan för då kan man ju hänga saker där lättare. Bara nätet är säkert så. Tycker också det är bra att du valde en ljus färg för insidan av min var svart och då var det svårare att se smutsen vid städning.
Angående de du sa om att kunna dela av buren vid städning så kanske du kunde spika typ ett gångjärnx(kanske heter något annat, samma som man har så man kan öppna en dörr) vid öppningen till nästa våning och sen fästa galler på den. Så när du städar fäller du bara ut gallret över öppningen typ om du förstår :)
#13 Jag tänkte nog bara ha krokar ändå :) Så sättet jag upp nya om jag möblerar. Så när man möblerar igen kan man använda sig av dom olika krokarna. Men väldigt smart det där med galler.
Kunde inte låta bli! Jag har inget tålamod i huvudtaget. Så ikväll så åkte buren in där det ska stå när allt är färdigt. Imorgon ska jag hämta ut nätet och även måla klart allt och förhoppningsvis även slänga på båt lacken :) Haha 25 år och ivrig som ett litet barn dagen innan julafton ^^
Sådär ja! Nu är allt lackat, dörrarna på plats. Nu fattas bara att allt ska torka ordentligt sen är det dax för inredning och även nätet (om ni inte ser det på bilden så är det stora hål på varje sida vid varje hyllplan och även längst upp på skåpet och även ca 1cm glipa i dörren så dom är inte inlåsta i en tätt slutet skåp) Den 26e hämtat vi våra små
(Ingen aning om varför bilden vände sig upp och ned. Men klickar man på bilden hamnat den rätt)
åh fint=), avis jag blir…vill bygga skåp så fort jag fick mina..lillaburen är så jobbig att städa.
kollar blocket hela tiden efter lämpligt skåp.
men båtlacken? vad är det å är det ogiftigt för råttisarna?
står dom inte för nära tvn? har läst att dom inte ska stå jämte för de ska få lugn å ro å sova ibland.
/emdi
#20 Ja det är jätte roligt :D och oftast mycket snyggare än dom köpta galler burarna om man ska vara sådär petig och tänka på sånt. Båtlack är det jag fått uppfattningen om att vara det bästa att lacka med och det många har tipsat om här. Om det är ofarligt eller inte vet ja inte men ja ska ju inte mata dom med det så det är nog ingen fara ^^ Apropå att dom står jämte tv. Väntade bara på att någon skulle påpeka det ^^ Jo, först och främst så är det en vägg, alltså sidan av skåpet mellan dom och ljudet från tv så det är inget ljud som strömmar direkt in i buren. Sen så har vi aldrig tvn på speciellt högt. Ofta är tv till och med i mute läge. Vi bor i en liten 1a och skulle vi hitta en plats där buren inte utsätts från ljud från tvn så måste vi ställa in buren i köket och det vill vi verkligen inte. Men märker jag att dom inte kan koppla ev osv så får vi överväga att flytta på buren men jag tror inte det kommer vara några problem :)
ok=)
nä jag funderar själv på om de står för nära tvn, men har också liten lägenhet så kan inte flytta dom heller, för dom måste ju få var där vi är å höra oss. tycker inte heller de verkar bry sig om tv å film ljud särskilt. de reagerar mer på ljud vi människor gör i lägenheten, typ skrammlar med disk eller välter saker på golvet.
vad heter båtlacken? något särskilt ?
/emdi
#22 Va bra :) Och som sagt är det så att vi märker att dom blir stressade och inte får sova något pga tvn så får vi tänka upp något annat ställe att ha dom :) Hum, nu kommer jag inte exakt ihåg va den heter (är tyvärr inte hemma så kan inte kolla det heller) men jag köpte den på rusta. Kostade väll ca 100-130kr och det räcker långt och väl. Har inte ens använt hälften och då har jag lagt på 2 laget lack i hela skåpet :)
hur går det för dig? allt klart?
hur fick du hål på sidan? sticksåg ?
vad betalade du för skåpet förresten? jag tänker såga sönder ett 250 kr skåp så ja inte får så dåligt samvete haha=)
/emdi
#24 Åh vart finns detta billiga skåpet?! 🎈
mitt skåp kommer från privatperson via citiboard som funkar som blocket typ. vart Anothername har köpt sitt undrar jag som sagt=)
ser ut som ett iea skåp dock.
mitt är högre och kommer nog bara inreda den övre delen först. har bara 2 råttisar än=)
/emdi
#26 Jaha, får kolla in!!
eller så kan man köpa ett skåp på återvinningsställen, second hand för billigare peng=)
/emdi
Jag köper också mitt av en privat person på citiboard :) Dock är det som du säger #26 ett ikea vitrin skåp :) Kommer tyvärr inte ihåg vad modellen heter.
#24 Förlåt jag såg inte alla frågor ^^ Skåpet är tyvärr inte klart än, eller ja det är målat osv och gallret har kommit hem men sitter ännu inte på skåpet. Imorgon ska jag dock till ÖB och inhandla det sista så i helgen måste det vara heeeelt klart eftersom pojkarna kommer hit på måndag :D Mitt skåp köpte jag som sagt på citiboard, kostade 300kr Fick förstärka baksidan eftersom det vara va nån tunn papp aktig sak som skulle vittra sönder på 2 sekunder efter att råttorna kissar lite :P Haha believe it or not men sidorna är utsågade med en vanlig fogsvans och väldigt mycket tålamod från mig och sambon. Men jag rekommenderar starkt att använda sticksåg om man har tillgång till det vilket vi tyvärr inte hade :( Så i detta skåp har äkta handarbete föregått. Har inte ens en skrivdragare haha. Men det är spännande och det funkar :)
Sååå! Nu är så gott som all inredning till buren köpt och det mesta finns i buren. Dock så måste jag åka till jysk imorgon och köpa döttmattor då ÖB inte hade några, i alla fall inte billiga. Så imorgon borde allt vara klart och redo att visas upp här på tråden :)
Riktigt snyggt!!!
Antagligen det finaste hemmabygget jag sett. Riktigt stiligt! Helt i min smak alltså :)
Inte många som flyter in så bra i hemmet. Jätte fint! :)
Men va ni är Goa! Tack så jätte mycket. Det värmer i mig att läsa. Jag ser verkligen fram emot att få hen våra 2 pojkar så buren blir komplett. Men på måndag är det dax :) Dom är värda det bästa. Och igen, tack så mycket!
Jätte fin blev den 🙂 Vad duktig du är!!
Dom små sötisarna som kommer på måndag har en lyx villa nu så dom lär trivas gott….
Micke & Molle
#41 åh tack så jätte mycket :) Ja jag hoppas det :) ska bli så kul å se dom springa runt och utforska :)