"Städar" buren
Jag har ett problem med mina 3 råttflickor. De tycker om att städa buren - pilla ut allt material på golvet. Kattsandspellets, burspån, bajs. Även om jag lägger in tidningspapper som en av flickorna älskar så slänger de andra två ut det. Samma med mat. Hjälp! Jag har testat mattor i buren men då knölar de ihop mattan och kissar på botten - dvs luktar det pyton efter 1 dag! Jag har en dotter som tvingas gå i det, och gäster med småbarn som jag är rädd i ett ouppmärksamt ögonblick stoppar det i munnen!! Hjälp tack!
Inte så att matskålen är lite för hög så allt dom välter ut den? Det andra har jag ingen aning om varför dom gör så och så.. Mina tjejers bur luktar inte heller blommor efter 1 dag så jag brukar ha i samma hängmattor och underlägg osv. i 2 dagar och sedan tvätta det, så hålls det på här hemma iallafall! Om det nu luktar pyton så vädra rummet lite då och då, inte för kallt för då kan råttisarna bli förkylda :( Annars så finns det inget mer o göra än att köpa lite doftgrejer som inte luktar för starkt, eller bara leva med det haha 🌈

Alltså, problemet är att de slänger ut allt utanför buren, på mitt vardagsrumsgolv!! Jag får städa hela tiden. Och är rädd att alla inte hinner äta som de ska iom de pillar ut allt genom gallerna. Även "godis" så att säga… Lukten accepterar jag men att dottern ska behöva leka i bajs osv känns inte ok…
#2 Åh du menar så.. Kan du inte försöka toa-träna dom? Lägg bajspluttarna i toaletten och när du ser att den ska bajsa så försök att hinna ta den till toalätten, finns inlägg om hur du tränar dom. Kolla på Vanliga råttfrågor så hittar du nog flera svar!
Undrar varför de gör så? Jag tror att det är ganska vanligt att råttor kastar ut saker från buren ibland men dina verkar ägna sig väldigt mycket åt det. Jag tänker att det kanske är något slags bäddningsbeteende och då tänker jag vidare att det kanske skulle kunna hjälpa om du har mycket material som de kan boa med om du inte redan har det. Jag har mycket strimlat tidningspapper till mina tjejer och de flyttar runt det massor och bygger bon på olika ställen i buren.
En annan tanke är ju om de är uttråkade och detta har blivit något de roar sig med därför. I så fall kanske det skulle hjälpa att att ge dem mer att pyssla med i buren t ex att gömma deras mat på olika sätt. Det finns många fina aktiveringstips på denna sida om du inte sett det. Och ge dem så mycket tid utanför buren som möjligt förstås.
Vet inte om det skulle kunna hjälpa att sätta upp plexiglas längst ner på burgallret för att göra kanterna högre. Ett billigare (och kanske fulare) alternativ skulle kunna vara bordstabletter i plast som du klipper till och sätter fast med buntband eller ståltråd.

Men de är ju helt envisa i att slänga ut allt material jag lägger in? De har fått massa torrt gräs under sommaren, grenar, papper, tygremsor..allt slänger två av dem ut. Efter 3-4 dagar är tex allt spån ute ur buren om de får härja som de vill. Jag fyller ju på med nytt hela tiden… Och att en sätter sig lyckligt och äter mat när jag ställer in och de andra två slänger sig på matskålen och börjar städa.. Förstår inte :/
Kan du inte testa med hängmattor, planhyllor med mysiga filtar, filt som underlägg istället för spån osv då det blir lite svårare att flytta på saker o ting?