Nyttigt godis?
Jag håller på att få mina råttor trygga i mitt rum. Då går det ju åt en hel del "godis" för att de ska få en bra känsla om rummet. Men jag har ett litet problem. Den ena har blivit lite mullig. Hon är inte tjock men hon har lite för mycket fett.
Det problemet jag har är att det ända som funkar som godis när de är lite stressade är majs, men majs innehåller mycket socker vilket inte är så bra när någon är lite tjock.
Vad finns det för något som är ett bättre alternativ, men som ändå brukar vara populärt? Ärtor ratar de direkt.
//Nike
Du kan ju alltid torka kött själv eller köpa i djurafför. Finns ett hundgodis som heter något med bites och wild som ska bestå av torkat kött. Torka kycklingfile brukar vara enklast. Kokar du dem först så ska det desitom inte smula. Orkar su göra godis oftare så kan du ju använda dig bara av kokt kycklingfile. Kyckling trådar sig ju gärna också vilket gör att du kan ge dem väldigt små bitar i taget :)
Ärtor älskar mina pojkar :)
Mina pojkar älskade majskrokar för småbarn. Vet inte hur onyttiga de är men det är ju rätt mycket luft så det kan väl inte vara så jätteonyttigt i alla fall. Vårgårdaris var också riktigt toppen. Mycket luft där också ;-)
Om de är så stressade att de inte ens tar godis så skulle jag nog backa ett steg i hanteringen. Hantera dom så långt det går tills de börjar bli stressade och stanna precis innan, oavsett om det bara är att hälsa i burluckan eller om det är på axeln. Få dom att tycka om när du kommer och hälsar på dom 🙂 Inte tänka att "hm, nu kommer hon och lyfter upp mig igen"

Mvh Stephanie 

Vet inte om det är så himla nyttigt egentligen men det är inte socker i leverpastej. Det är utan tvekan det mest populära här! Du kan ge små bitar i taget av det också. :)
Jag har en tomatröra jag gör till mig själv med soltorkade tomater, färska tomater, lite lite olivolja och lite turkisk yoghurt. Mixar ihop det i en mixer. Har upptäckt att råttorna gör vad som hellst för ett slick på fingret om man har lite på fingret. Kanske prova det? Jag tränar mina råttor med det ibland. Bara lite på fingret. De kommer springande land och rike vida om man lockar med det i alla fall.
MVH Ciwi