Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 641 ggr
sarakaka
0

Sjuk råtta

Hej!
Min tant som är två år har börjat visa symtom på sjukdom men jag är lite osäker på vad det är. Tänkte därför se om någon av er känner igen detta.

- Kraftigt överviktig trots bra foder och nyttig mat. Gått upp i vikt även fast jag har gett henne nästan enbart grönsaker. Det kan därför vara vätska hon samlat på sig och inte fett. Inget som påverkat henne särskilt mycket dock då hon rört sig mycket tidigare och varit pigg och glad.
- Hon har alltid sett dåligt men nu har hon blivit helt blind.
- Hon har varit mer stillsam av sig gradvis då hon har blivit äldre men nu sista dagarna har hon inte velat vara utanför buren så mycket. Alldeles nyss märkte jag att hon knappt kunde klättra i buren. Så hennes motorik är helt klart påverkad.
- Hon har börjat föra svansen på ett konstigt sätt. Hon håller den uppåt och åt sidan som i en böj, den ser helt sned ut. Jag har kollat svansen och den verkar inte vara öm alls, leden funkar som den ska och allt ser bra ut på så sätt.
- Det rinner lite grann ur hennes ögon och nos men mest på ena sidan.
- Hon har ingen ohyra, sår eller synliga tumörer. Hennes underliv, hud, mun och öron ser bra ut.

Kan det vara relaterat till hjärnan? Tänker på motoriken och att det rinner mer från ena sidan.

Jag ska ringa och boka tid hos veterinär i morgon bitti men jag skulle vilja veta vad det kan vara. :/
Tack på förhand!

[linn8]
0

Låter konstigt, äter och dricker hon som hon ska?

sarakaka
0

Ja hon äter och dricker bra. Hon åt nyss köttbulle.

Känns som att det antingen är hjärnan eller hjärtat. Hon har helt ok balans men har svansen konstigt. Och så tänker jag på hjärtat för att hon är svag och samlat på sig vätska.

[linn8]
0

Jag hade Gerbiler för några år sen och en av dom var oxå så.

:')
0

#2 Tänkte också på hjärta.

Du kanske kan ringa till roslagstull och fråga vad dom tror så du kan sova inatt?

sarakaka
0

Tack för att ni svarat, det lugnar!
Jag måste nu bestämma mig för om jag ska låta båda råttorna somna in eller om jag ska ha kvar den andra… Hon går inte ihop med någon annan nämligen, provat med flera olika råttor.

Hur hade ni gjort? Låtit dem somna in tillsammans eller ha en ensamråtta? Känns som ett väldigt tråkigt liv för en råtta, jag kan ju inte ge henne mer tid än några timmar per dag då jag går i skolan.

Zolah
0

Första tanken jag får av nån skum anledning är diabetes, men jag har inget att styrka det med. Kolla rathealthcare guide? hursom så måste du besöka vet

[linn8]
0

Vilket svårt val! Det vore ju fint om dom fick hamna i Himmlen tillsammans men kanske är lite synd om den andra är frisk?

sarakaka
0

#7 Ja, precis. :/ Jättesvårt!

[linn8]
0

Är dom lika gammal?

1

#8 Nu vill jag inte stödja att man ska avliva friska råttor, men om hennes enda kompis skulle dö och att hon får mindre tid ute när skolan börjar, så skulle jag nog kanske avlivat. Hon skulle nog må bättre av det och du skulle slippa gå runt med ångest av att hon är ensam.

Men det beror ju även på hur gammal hon är?

Fisfia
2

Oavsett exakt vad för tillstånd som orsakar de olika symtomen känns det som att hon helt enkelt börjar bli gammal, och det är förmodligen inte mycket man kan göra. Jag skulle nog låtit henne somna in när man bedömer att hon lider för mycket för att uppskatta livet.Tanten som är kvar hade jag absolut inte avlivat bara för att hon blivit ensam, utan haft henne ensam tills dess att hon också blir för sjuk/gamma.

[linn8]
0

#11 håller med lite där, men den ensamma kanske blir deprimerad…

sarakaka
0

Den andra är bara ett och ett halvt. Så hon är fortfarande ung. Känns som att det kommer bli väldigt trist att leva i många månader själv…
Men samtidigt så är hon ju pigg som en ärta.

Jag tror att jag låter henne vara kvar lite och så ser jag om hon verkar känna sig ensam eller om hon är helt ok. Ska ägna så mycket tid åt henne som möjligt.

Men fortsätt gärna skriv, det är väldigt lugnande att någon svarar! Tusen tack för er hjälp!🌺

Fisfia
0

#12 Ja, men jag skulle i alla fall inte ha tagit bort en råtta bara för att den KANSKE blir deprimerad. Jag skulle ta bort råttan om den blev det, och den mådde allt för dåligt av det.

0

Då var hon ju ung! Inte avliva då ^^

Är du säker på att hon inte går ihop med andra? Hör av dig om hon blir deppig så kanske vi kan prova i min flock innan avlivning blir aktuellt?

[linn8]
1

#13 det skulle jag nog också gjort… Hoppas att hon får det bra… Jag har haft Gerbiler, som är flockdjur och den sista hanen klarade sig i 8 månader själv (gick inte ihop med någon ny) han dog av ålder.

[linn8]
0

#14 jag menade inte så…

0

#17 Jag tror inte #14 menade det som elakt mot dig :)

[linn8]
0

:)

sarakaka
0

Nike: Ja, jag har henne kvar och ser om hon klarar sig själv. Annars så får du jättegärna prova men jag är tveksam till om det skulle gå. Hon är väldigt revirhävdande och dominant.

0

#20 Gör så, man kan ju alltid prova.

Lancia
0

Världens jobbigaste beslut att ta, usch. Jag avundas dig inte.

Om den den andra råttan är pigg och fräsch ser jag ingen anledning att ta bort henne, jag skulle till och med vilja påstå att det gott och väl kan fungera med en ny kompis trots att det inte gått tidigare. Många uppfödare hjälper till och lånar ut "sällskapshonor" om någon har en råtta som blivit ensam osv.

sarakaka
0

#22 Jag har inte tänkt att skaffa fler råttor efter dessa jag har nu men jag vill inte att hon mår dåligt. Skulle kännas jobbigt att lämna bort henne men jag måste ju tänka på henne och inte på mig själv… :/ Har mycket att fundera på. Tack för era svar!

sarakaka
1

Uppdatering:
Tess fick somna in. Veterinären misstänkte både problem med hjärtat och något neurologiskt. Hon hade helt enkelt levt klart och hennes kropp ville inte mera. Avlivningen gick komplikationsfritt och hon följde med hem. Hon ligger i en jättevacker låda i frysen i väntan på att jag ska ut till djurkyrkogården där de andra råttorna vilar.

Pi, som är kvar, verkar må ganska bra hittills i alla fall. Jag har möblerat om i buren och gjort den lite roligare och nu har hon varit ute i flera timmar i sträck. Hon ligger bredvid mig under täcket och sover nu, hehe.
Nu ska jag lägga henne i buren så får hon vila lite och äta så tar jag ut henne igen innan jag lägger mig. Förhoppningsvis kommer hon fortsätta att vara matglad och pigg som en ärta.

[linn8]
1

Synd för Tess… Vad bra att Pi mår bra!

Lancia
2

Beklagar :(

Skäm nu bort Lilla Pi ordentligt! :)

attiratte
0

Tess vad det råttan du visade för mig när jag hämtade buren? :( Vilket svårt beslut för dig. Hoppas allt kommer gå va ändå. Stackars dig och Tess

sarakaka
0

#27 Nej det är den som är ensam kvar :/ Tack för din tanke!<3