4 veckors bebisar
Hej! Tar hand om en liten familj sedan 2veckor och undrar lite om bebisarnas vikt, de väger mellan 43-54gr nu vid 4v ålder de är 14stykcen i kullen. Mamman är liten väger nu 275gr. (250gr när hon kom) hon är iallafall över året och vad jag vet har hon haft en kull innan. När jag läser om vikten ska de väga mer. Men de mår toppen, äter bra bla barnmat, barngröt och majsvälling, får något av detta varannan till var tredje timme. sedan står det alltid framme Torrfoder av:
1 påse 4-korns kross Saltå kvarn (8dl)
Drygt 1/2dl var av: slrosfrön, sesamfrön, bovete, dinkelflingor och mandelspån, Även grönsaker 1ggr/dag. De diar fortfarande lite varje dag.
De är inte rädda av sig kommer alltid fram till den som kommer till buren, ute springer de runt på soffan/bordet och kommer fram och myser/knastrar och slickar/pussar på oss, sedan kan en del somna innanför tröjan eller på axeln.
Mamman var väldigt stressad där hon var innan, jag förstod inte de då men när vi kom hem har hon blivit lugnare, fanns många råtthonor ihop med mamman o bebisarna där, men hon var ute mycket och sprang i deras hem på dagarna så hon är ingen råtta som suttit instängd i en bur, hon är framåt och sitter gärna på axeln men har bitit 2ggr när jag haft handen inne i buren, men inte nu längre.
När vi väl kom hem med lilla familjen satt hon vid matskålen och åt torrfodret 4 timmar i ett sträck, hon har gått upp i vikt och blivit lite rundare och mår bra.
Väger bebisarna varannan dag, de går upp mellan 6-9gr/2dygn.
Min fråga är: Kan de vara så att det är en helt normalt vikt för dem att de antagligen även har en liten pappa, kan jag sluta oroa mej? Tittar jag på olika uppfödare väger deras bebisar mer.
Tack på förhand :)
Halååå! Finns de någon snäll där ute som vill/kan svar på min fråga, känner mej lite ivrig på ett svar 🙂
Jag vet en som har råttungar just nu som är 3 veckor gamla. De väger runt 46g. Så tycker inte att du ska oroa dig, allt är ju genetiskt och mår mamman bra och är i lagom vikt för sin storlek så finns ju chansen att ungarna också blir små :)
//Nike
Okej, tack😃de känns bra. De verkar ju må riktigt bra, så jag kanske inte ska kolla mej blind på vikten då🙂
Bästa är att kolla hur dom ser ut generellt, om deras föräldrar är små/späda så kan det ju vara något genetiskt.
Ja, mamman är liten, med pappan vet jag inte.
Ungarna är fulla av liv ser ut som alla små råttbebisar jag ser på nätet, förutom att de ser ut som om de är en vecka yngre än var det är, de är nog så att de är lik sin mor😉Jag tror att mamman inte fått tillräckligt med mat där hon var för nu är hon inte lika tokig i maten som hon var i början, kanske är så att bebisarna inte fått tillräckligt med mjölk från mamman då hon var mager när de kom.
Men ni som föder upp råttor har ni varit med om kullar som har låg vikt som små, men blir normala goa råttor som vuxna? Och får de rätt mat av mej eller ska jag ändra på något?
Jag kan inte svara på nåt av det där, om inte nån uppfödare skriver här kan du ju PMa nån :) många är hjälpsamma.
Tackar, de har jag inte tänkt på🙂