Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 890 ggr
[mitzylinnea]
0

Banta små tjockisar!

Har nån något bra tips på nyttigare mat till överviktiga råttor? Jag simtränar dom oxå så att dem går ner i vikt, har ni nått annat tips på hur man får dom att gå ner i vikt? ( 2 av dom gillar inte att bli släppt lös i ett rum elr nått, dom går ett varv sen så är de inge kul längre och då somnar dom i en hög i ett hörn…) Men dom är inte jätte, jätte tjocka heller så ja vill inte ha skelett kvar… 🙂

Bananbullar
0

Ge de mycket grönsaker och frukst. Undvik kolhydrater och nötter t.ex. Aktivera de genom simning och kanske försöka komma på något sätt som gör att de gillar att vara ute. Hitta på nya saker i rummet som de kan utforska?

[Yllhilda]
0

Jag fick tipset för mina fåglar att inte låta dem ha fri tillgång till mat. 

Eftersom dina djur redan är överviktiga kan kanske en gång per dag i lagom mängd under någon vecka fungera?

Djur är lite som människor i och med att dem ibland inte vet hur mycket eller vad som är bra för dem.

chade
3

#2 nej råttor ska alltid ha fri tillgång till i alla fall Torrfoder. det man ska ändra på då är att istället plocka ut feta nötter och fröer.

Du har fått bra tips att mata med mer grönsaker, ägg, räkor, fisk, kyckling i små mängder. Passa dig för grönsaker med mycket socker i som majs. Finns det något de tycker mycket om att äta? då kan du ju gömma små små bitar av det i ditt hem, eller i något paket så att de får kämpa lite för det, simma i badkaret/balja, en balja med jord som du gömmer något i så att de får gräva

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Yllhilda]
0

#3 I det fria får många djur hushålla med den lilla mat dem hittar, varför ska det då vara dåligt med att sätta fasta mattider under en tillfällig period till exempel?

Zakaraa
3

#4 man kan inte riktigt jämföra vilda med domesticerade djur när det kommer till när de får äta då våra domesticerade djur har en helt annan dag än de i det vilda. Skulle vi ge våra råttor mat bara en gång öer dag skulle de svälta eftersom de är avlade med att ha tillgång till mat. Skulle man däremot tämja en vild råtta så måste man uppfylla Dennes krav vad gäller mat eftersom den annars skulle äta ihjäl sig om de hade fri tillgång. Det är flera år av domesticering som gjort att våra tamdjur har en annan förutsättning än vilda. Man måste istället se till att mata Rätt istället för mer sällan. TS; mer grönsaker, mindre kolhydrater och protein, ge köttprotein bara någon gång i veckan iställetmoch basera kosten på grönt. Jag har gjort det i nåfra månader nu och har aldrig haft så slanka och fina kroppar som nu. Kolla gärna upp SuperFoods så får du en bra grund till väldigt bra grönsaker :) Du kan även göra som så att istället för att servera maten i skål så gör du det svårare och de får jobba för maten, häng upp mat så de måste klättra för att få det, lägg in i saker så de måste kämpa för att få fram osv. Berkning med andra ord :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[mitzylinnea]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Jag har provat att bygga upp saker i rummet men dom är för lata för att klättra, men dom små på 6 månader (har fyra råttor) tycker att de e super kul men dom äldre på 1,5 år tycker att de suger… Dom gillar speciellt majs, rispuffar, korv, vattenmeon, youghurt, popcorn och mjölklinser.

#5 Jag brukar göra "girlanger" av maten med nål o tråd. Mest med hårdbröd, grönsaker och när de är lyxkväll får dom osaltade popcorn. Har även läst att dumbo´s är lugnare/latare än vanliga råttor (dom är två dumbo bröder) så om de stämmer kanske de har nått med de och göra. I vilket fall som helst så är dom grymt svår aktiverade… 🤔

[mitzylinnea]
0

Vet inte varför bilden kom med 🤔 😕 🤪

[Yllhilda]
0

Förslagsvis att du sätter maten på sådana ställen dit det är svårt att ta sig. Då måste dem ju träna även om de skulle äta lika mycket som innan 😉

[mitzylinnea]
1

Jag gjorde de nyss när ja gav dom färskmat. Jag satt upp en skål med mat typ i taket, fast i ett hörn högst upp i buren. 😃

malin.maria
1

Mina monster väljer ut godbitarna först (protein och kolhydrater), så för mig brukar det funka väldigt bra att mixa alltihop till en röra av barnmatskonsistens. På så sätt får de även i sig frukt och grönt. Annars är tipsen om att få dem att jobba för mat och undvika för mycket fett/protein/kolhydrater toppen, mina gick ner till lagom vikt med hjälp av det :)

Vänliga Hälsningar

Malin