Går det att sammanföra råttor igen?
Har lite smått panik! Köpte två honråttor från djuraffär för 2,5 vecka sedan. Idag fick den ena råttan ungar utan att jag märkt något. Det är mina första råttor så jag hade ingen möjlighet att se några tecken på dräktighet. Den ena råttan är enligt djuraffären sju veckor nu och den som fått ungar är enligt djuraffären fem månader gammal.
Inte nog med att jag har panik över att ha fått ungar! Hur gör jag nu med honorna? Ska jag dela på dem eller låta dem gå i samma bur? Har en stor voljär med fem våningar. Om jag nu delar på dem, kommer de då att gå ihop när jag sammanför dem igen efter att ungarna lämnat sin mamma? Vill ju inte att det ska sluta med att jag har två ensamma råttor i varsin bur.
Oerhört tacksam för hjälpande råd!
Mamman och bebisarna ska ha en egen lite mindre bur! När alla är större borde de inte va några problem m att sätta ihop dem Igen :-)
Tack för snabbt svar :) Varför särar man egentligen på honorna när de ena fått ungar? Är det bara för att hon ska få vara ifred eller finns det andra orsaker?
När ska de sammaföras igen då? När ungarna slutat dia eller när de är stora nog att lämna mamman?
Kommer inte den andra mindre honan som blir själv i den stora buren att känna sig ensam? Hon är väldigt busig av sig och tycker ju synd om henne om hon ska behöva vara själv.
Många frågor från en nybörjare :)
Man brukar separera för att honan inte ska stressa upp sig och ex ha ihjäl undarna men även för att inte den andra ska ha ihjäl dem. Ungarna kan separeras vid ungefär 4 1/2 vecka, då är de könsmogna och då brukar man sätta in bebisarna i flockarna, honor för sig o hanar för sig. I detta fall tycker jag nästan du kan låta din 7veckors bebis gå ihop med mamma o bebisarna, men det innebär så klart en risk. Får säkert en massa motstånd nu när jag säger så, men det är en yngling du har så mamman borde inte reagera på denne men skulle hln göra det är det att separera som gäller, kolla upp så att det verkligen är en hona dock! Men sätt in mamman o bebisaena i en låg , indre bur jtan hängmatta, gärna någon typ av hus, toapapper är även bra för att bädda med :) Titta på bebisarna så de har mjölkmage (vit rand över magen) så de får i sig mat :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ok, men då gör jag så att jag låter lilla honan vara kvar tills vidare och sen håller jag koll så att det inte blir för aggressivt i buren eller så att hon inte är på ungarna. Skulle det verka för oroligt flyttar jag mamma och bebisar. Ska ordna i buren så att hon får det bra och mycket bomaterial.
Ska försöka titta på bebisarna, men mamman blir nog inte så glad.
Hur många ungar brukar de få i sin första kull? Vad jag sett så är det minst fyra i alla fall.
Det kan vara allt från en till 18 men det är väl som normalast runt 6-8 skulle jag vilja säga
tass! hur går det nu :O
Det är lugnt i buren. La in en massa toalett- och tidningspapper som mamman glatt förbättrade boet med. Den yngre honan håller sig tre våningar upp i buren. Hon verkar förstå att hon ska hålla sig undan. Hoppas det fortsätter så. Då behöver jag kanske inte sära på dem.
Mamman har i alla fall modersinstinkter trots sin unga ålder. Det verkar som om hon har mjölk till de små också för de slutar pipa när hon lägger sig till rätta. Har inte kunnat kontrollera ungarna för jag vill helst låta henne vara nu i början. Har ju inte hunnit få mamman så tam än då jag bara haft henne i 2,5 vecka.
Har du mamman en hög bur? Du kan i så fall behöva införskaffa en låg då hon kan få för sig att bära ungarna till ett hyllplan vilket kan leda till fall för bebisarna som i sin bur kan leda till död för dem. Skönt att hon tar hand om dem :)
Hon har byggt ett så fint bo så jag vill inte flytta på henne. Plockar bort ett våningsplan och trappan så kan hon inte klättra upp. Gallret är mycket svårt att klättra på för det är nedåtgående galler så inget att sätta fötterna på.
tass!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Nu är bebisarna 1,5 dag gamla och jag har som sagt inte kunnat titta på dem. Nu till nästa fråga: om det skulle vara så att de inte fått i sig någon mjölk, borde de inte ha dött nu då? Det piper i boet så antar att jag kanske inte behöver oroa mig för att mamman inte skulle ha mjölk. Eller vad säger ni?
Vissa ungar får k sig mindre än andra och i de fallen kan man behöva stödmata, därför är det viktigt att hålla koll på mjölkmagar och vikt. Du bör titta på ungarna så att de har mjölkband
tass*
Hur går det?
Tittade i boet medan mamman hade paus från bebisarna. Det är fyra stycken om jag inte missat någon under allt bomaterial. Alla verkar ha fått i sig mat och må bra än så länge. Tog mig inte tid att försöka se kön (man kanske inte ens kan se det ännu?). Skönt att det bara blev fyra bebisar iallafall. Hoppas på att det finns honor i kullen för då får de bo kvar hos oss :)
Jodå man kan se kön redan nu dock svårt för det otränade ögat. Ska försöka leta upp artikeln som visar könen vid olika åldrar :) Vid 4 veckor är det i flesta fall om ingenting konstigt händer väldigt lätt atg se vad det är då pojkarna har en pung :) man kan redan nu se två små prickar där pungen kommer vara men kan som sagt var svår om man är ovan, ibland även för en van.
Här kan du se könsutvecklingen :) http://rattor.ifokus.se/articles/4fd876add3b4fd58a6009af9-att-konsbestamma-rattor
Vilken bra artikel! Tack! Blir att kolla efter kön nästa gång jag pillar på dem. Är nojig och tror att de ska dö hela tiden, men idag piper det fortfarande i boet :)
#17 hehe ja man är lite nojig när det kommer till smått :) Det ska finnas fler artiklar så om du klickar på Artiklar uppe till vänster och går in i passande tema i listan så bör du hitta bra hjälp för dig och de små :)
Vilken liten knått :) Är så bebissjuk just nu, saknar att ha en kull haha :)
Vet du kanske varför bebisen på bilden har ett svart tjockt streck över magen? Det kan väl inte vara pigment redan som nyfödd?
Då såg jag inte i syne, tänkte att det var bilden. Där det svarta är ska det egentligen vara Vitt, det är där man ser mjölkbandet, dvs där man ser att unden får i sig mjölk. Det svarta kan tyda på att ungen inte diar, har aldrig sett det förut så jag vågar inge riktigt uttala mig Hur ser de andra ut?
Ok, men det kan ju vara för att hon höll på att föda. Läste någonstans att de ibland väntar med att dia ungarna tills alla kommit ut.
Kan inte minnas att jag såg detta svarta på någon igår när jag tittade på ungarna. Får se idag om jag kan titta på dem igen utan att störa för mycket.
Förhoppningsvis var det bara en 'innan dining' stund så att det inte är något annat, ska bli roligt att följa bebbarna :) Du skulle kunna skapa en ny tråd för killen, har man en kulltråd brukar man få fler slm läser och då även mer hjälp om det behövs, som i detta fall när jag inte kan svara. Kom bara ihåg att nämna att det handlar om bebisar i rubriken så brukar läsarna rasa in, hehe. Har du funderat på om kullen ska ha något namntema? :)
Ok kan fixa en ny tråd sen. Nu kommer jag ju inte åt ungarna så bra eftersom jag inte vill störa :)
Har inte vågat fundera på namn än. Blir bara ledsen om de skulle dö då :(
#25 det kan vara bra om du kollar ändå, så det inte ligger någon död unde där och stör samt kolla ungarna så de får di. Så lyft mamman till en annan plats utanför burem och titta på dem, de störs inte av det för mycket :) kan göra skillnad på liv och död genom att titta på dem :)
De börjar få färgpigment, då är de olika mörka.
Vilka fina bebisar!
If you fight love, you're always a loser
Ok, tack! Trodde det dröjde längre än två dagar innan det kom. Det kanske innebär att jag inte får samma färg på alla bebisar. Hoppas! Eller så tar det bara olika lång tid för bebisarna att få pigment.
Det börjar komma ganska snabbt på ryggen men det kan dröja innan men kan se vilken färg det blir.
Vilken överraskning och tur att det bara blev fyra bebbar!
#28 vad säger du lm svarta "mjölkbandet" pigment där med eller en tom mage?
#31 Där ska det inte finnas pigment så tidigt, så jag skulle gissa på tom mage.
Gud vilka sötisar, nu vill jag ha bebbar!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Mjölk i magen är det men full skulle jag inte vilja kalla det, här har du fulla magar: http://zakaraa.webs.com/apps/photos/photo?photoid=118536034 :)
Ok, herregud vad jag är okunnig ;)
#36 absolut inte, du har ju aldrig varit med om det här innan och hade ju inte planerat det så att du inte vet hur allt går till osv är absolut inte ditt fel. Du är en av de som tyvärr måste lära sig väldigt snabbt om hur det är att ha kull samtdigt som kullen existerar, om det är någon som är okunnig i detta fall så är det djurbutiken som lät detta hända och har könen blandade Trots denna händelse! Om jag fattat rätt så är dessa dina första råttor, eller har jag inbillat mig det? Då är det ju även Ännu svårare. Du kommer sköta det här jättebra och dyker det upp problem finns detta forum som hjälp :)
Tass och hoppas det går bra:)
Ja det stämmer detta är mina första råttor. Hade två möss när jag var yngre, men det går inte att jämföra. Fick ju heller aldrig några ungar från mössen. Det är mycket information att ta reda på och försöka lära sig och timingen är inte den bästa heller då jag har fullt upp med att plugga inför tentor. Man får göra det bästa utav situationen tror jag. Har ändå snappat upp en hel del information under dessa dagar (mycket tack vare dig!). Detta forumet är ju toppen! Vilken tur att jag blev medlem :)
Något liknande hände mig, bara det att två honor fick ungar samtidigt, och det vart totalt 22 ungar :P Jag tror att du kommer klara det här hur bra som helst! Och alla här på forumet kommer finnas för dig om du har några frågor eller funderingar :)
Oj, din stackare! 22 ungar samtidigt kan ju inte vara lätt! Jag har ju bara fyra, men stressar upp mig ändå :) Vill så gärna att de ska överleva och må bra. Sen hoppas jag på att min lilla hona har klarat sig undan dräktighet. Hon är på tok för liten för att få en kull.
Hur ser hennes mage ut? Du kan försöka ta en bild på henne och lägga upp här :) Om hon nu skulle vara dräktig så syns det väldigt tydligt nu, och hon kommer i så fall få ungar när som helst.
Jag har räknat lite på det. Dolly nr. 1 som jag hämtade hem samtidigt som Doris, visade sig vara en hane så efter en vecka fick jag åka och byta ut denne och fick då Dolly nr. 2. Eftersom en hona är dräktig 21-23 dagar så måste parningen skett i djuraffären några dagar innan jag hämtade henne och det kan alltså inte varit "Dolly" nr. 1 som parat sig med henne. Eftersom Dolly nr. 2 anlände en vecka senare så borde hon i så fall föda inom en vecka. Gör hon inte det kan jag andas ut. Tycker inte hon ser tjock ut, men det kanske de inte gör en vecka innan födsel.?
Ska försöka ta en bild på hennes mage nu om hon inte sover.
Hon sover i sitt tält så får fixa magbild på henne i morgon :)
Vissa visar inte mycket alls men de flesta gör det, tror inte lillen är dräktig dock :) Min ena hona födde 10 bebbar och hon hade en ganska liten viktuppgång, bara en liten bula medan hennes dotter va stor när hon hade 14 så vissa ökar mycket andra lite men tror som sagt att du klarar dig :)
Får hålla tummarna för att Dolly klarar sig! Nu i efterhand så inser jag ju att Doris var ganska tjock, men jag visste ju inte riktigt hur stor en råtta skulle vara om magen 😮Vi kallade henne dock för fläsk-Doris för vi tyckte att hon var lite fläskig. Nu är hon finare utan sin stora mage 🙂
Hoppas det kommer gå bra!
Ja men hur går det? :)
Här är mer bilder + funderingar kring färg osv http://rattor.ifokus.se/discussions/52111fe58e0e741f6b002f3d-bebisbilder?discussions-3
:)
Hur går det för dom? ^^
//Nike
Åh vilka gobitar!
Bebisarna har hörts pipa, men jag har inte stört dem idag. De hade fina mjölkband igår så det flyter nog på bra!
De är stora och fina så du gör ett jättebra jobb! :) Ett tips är att köpa hem några barnmatsburkar, nyätande bebisar brukar älska den maten och det, är, super som en första kost :) (haha lite före i tiden kanske men kan vara bra att redan nu köpa hem, även mammlr älskar det
Jag har barnmat hemma (kalops) som mamman brukar få :) Hur gamla är bebisarna när de börjar smaka på mat? Vilken barnmat tycker de mest om?
Här är en bra kort sammanfattning över bebisarnas första veckor :) Jag minns inte exakt vilken min kull älskade mest men jag har för mig att de älskade grytor, har för mig att det finns en medelshavsgryta, var så länge sedan jag köpte burkmat sä jag minns knte :( Första veckan: Ungarna föds nakna, döva och med slutna ögon. Trots det kan man redan från början se vissa egenskaper på ungarna tex går det med ett vant öga se kön, om råttan är slät eller rex och om den är röd- rubin- eller svartögd. De väger vid födseln ca 5 gram. Pälsen börjar växa ut när ungarna är sju dagar men redan innan pälsen kommer så kan man se ev teckning på ovansidan. Magteckningen syns något senare. Den första tiden håller sig ungarna i boet, gärna i en hög där alla vill ligga underst. De första två veckorna går utvecklingen så fort att man ser skillnader från dag till dag. Andra veckan: Vid två veckors ålder öppnar ungarna ögonen och börjar i samband med det bli mer aktiva, de rör sig mer i buren och börjar smaka lite på maten mamman äter. Men fortfarande diar de ofta och livnär sig på modersmjölken. Tredje veckan: Vid 3 veckor är råttungen som en liten miniatyr av en vuxen råtta, dvs hela pälsen är utväxt och råttan är aktiv. De klättrar, leker och busar. Men fortfarande behöver de sin mamma. Många råttor diar fortfarande ibland, inte kanske längre för näringens skull utan mer för närheten till mamman. Mamman behövs fortfarande för att lära råttungarna råttbeteende mm. Enligt lagen är det tillåtet att sära på mor och barn i en ålder av 3 veckor men för råttans bästa bör de få mer tid med sin mamma och sina syskon. Fjärde veckan: Vid fyra veckors ålder blir råttorna än mer självständiga och man brukar sära på honor och hanar när de är 4,5-5 veckor gamla. Honorna kan bo kvar med mamman tills de ska flytta, men hanarna ska ha en gen bur att bo i. Femte veckan: Råttungarna blir fysiskt könsmogna och kan para sig vid 5 veckors ålder. Låter man båda könen bo ihop så finns en risk att hanarna befruktar sina syskon och sin mamma. Därför måste råttorna säras på när de är högst fem veckor gamla. Nu är råttorna redo att flytta till nya hem. Men är de små och väger under 80 gram så ska man vänta lite till. Råttan ska väga minst 80 gram innan den byter miljö men helst 90-100 gram.
#56 inte några tecken på dräktighet, juvren skulle blivit tydligare samt uppsvälld mage så du kan vara lugn :)
Skönt att höra! Såg dock inte juvren på Doris innan hon födde heller, men hon hade nog mer klotrund mage.
Är det någon som vet hur stort maxavståndet på gallret bör vara för bebisar som nyss börjat gå runt? Börjar bli orolig att bebisarna kommer ta sig ut när de väl börjar röra på sig. Har nämligen en hund som förmodligen skulle vara snabb på att ta en rymmande bebis.
Galleravståndet i buren jag har är 1 cm. Kan man kanske sätta någon hårdplast runt buren längst ner för att förhindra rymningar?
1 cm ska vara fullt tillräckligt :) du ska inte behöva något extraskydd för att de inte ska ta sig ut
Ok, tack vad skönt! Då slipper jag oroa mig för det :)
Tass! :)
Vänliga Hälsningar
Malin