Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 520 ggr
kundvagnsgnu
0

Tjockisen äter mindre!

Jag har två systrar som är lite drygt ett år nu och de väger 498 respektive 433, så inget direkt konstigt där. Det som är konstigt är att Eli (på 433 g) äter så SJUKT mycket mer än Sookie (498 g). 

Så min fråga är hur Sookie kan väga så mycket mer? För de är i princip lika stora bara att Sookie är… ja, lite tjockare. Lite större mage osv.

Fjordell
2

Eli kanske är mer aktiv eller har snabbare ämnesomsättning än vad Sookie har. Det är sååå himla olika från råtta till råtta. Så länge båda mår bra, och ingen av dem är över- eller underviktig så behöver du knappast oroa dig :)

kundvagnsgnu
0

Mjo, kunde just tänka mig det! 

Nä, då ska jag inte tänka mer på det! 

Tack för svar! (:

Mallan_98
0

Håller med #1 , mina väger bara drygt 250 g och är 9 mån. är dina "mulliga" eller är mina undernärda?

sarakaka
0

Det varierar jättemycket beroende på genetik, hur aktiva de är, vad de väljer att äta i matskålen, hur stora i kroppen de är, hur stor andel som är fett respektive muskler och så vidare. :)

#3 Jag skulle säga att TS råttor är mulliga och dina något smala men inte för smala. Alla råttor är olika. :)

Mallan_98
0

Okej. Blev där orolig.

sarakaka
0

#5 Det behöver du absolut inte vara. Så länge de verkar må bra, d.v.s. äter, dricker, bajsar och kissar. Jag har haft jättesmå råttor och stora, haft vuxna råttor som vägt som dina utan att det varit något fel på dem, och en annan vuxen som vägt nästan 500 g. Så det är väldigt olika!

Om man vill banta ner en råtta kan man försöka ge dem näringsrik men kalorifattig mat. Det är jättebra med sallad, grönsaker, frukter o.s.v. Självklart behöver de kolhydrater men då är fullkornsprodukter att föredra.

Om man vill att de går upp i vikt behöver de också näringsrik mat självklart men även mer kalorier. Man kan ha en liten klick smör uppepå maten för extra fett.

Mallan_98
0

okej. ger dem musli , tack för svaret.

(ursäkta om jag råkade kapa din tråd lite)

kundvagnsgnu
0

#7 Haha, ingen fara! (: