Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 5348 ggr
ÖrjanLax
10

Det piper i bebisburen!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen! Som vi har längtat efter denna otroligt önskade och älskade kull. Tidigt imorse när vi fortfarande sov födde Ziza 11 ungar (tror jag, ska kolla mer i eftermiddag). Ziza och Fiddle har blivit föräldrar!

Här kommer jag lägga ut bilder, blir så mycket lättare att följa uppväxt osv i en tråd än t ex på facebook tycker jag personligen. Men jag kommer självklart lägga upp bilder på min fbsida också, som ni kommer till här.

Detta kommer enbart vara en gulligull-bildtråd så har ni några konkreta frågor om bebisar, föräldrar eller mig så pm:a mig istället.

Mamma till denna underbara kull är Ziza, en otrolig liten tjej med massa energi och kärlek. Hon är Silver Black American Irish Dumbo, och en riktig söt sådan! Ziza är en typisk agilityråtta som är totalt orädd för allt och gärna kastar sig uppför hela ens torso för att sno en godis ur munnen. Trots hennes energiska beteende hänger hon som en geléklump i handen om jag håller på med henne. Hon är en frisk tjej och är slank och muskulös, något jag gillar. Hennes lilla personliga egenskap är att hon är otroligt verbal! Hon "pratar" väldigt ofta. Hon själv är väldigt flocksmart och har klarat alla intron galant, men om det uppstår bråk mellan andra i buren kan hon springa fram och "skrika" på dom att sluta. Hon lägger sig inte i, utan står bara och skriker på dom tills dom lägger av! Hon älskar även att bära runt på sin lilla boll. :) Ziza är även en filmstjärna, då hon varit med i en kortfilm för stockholms dramatiska högskola där hon spelade en äcklig lagerråtta, vi är så stolta så! En riktig mystjej som gärna ligger och ploppar när man pratar med henne (när hon har tid). Hon är helt enkelt "den där råttan" för mig som har det där lilla extra.

Pappa till dessa marsipangrisar heter Fiddle, och är Russian Blue Irish Dumbo. En väldigt snygg sådan måste jag tillägga, även om det inte var därför jag valde honom. Han måste vara den goaste hane jag har träffat. Helt perfekt helt enkelt. Snäll, mjuk, frisk, geléklump, lagom stor, älskar sina flockkompisar, älskar sina människor, älskar livet helt enkelt. Men trots att man kan missta honom för en degklump som sover bort dagarna så är han faktiskt en agilitychampion som vunnit både rosetter och pokaler! Så jag skulle inte bli förvånad om dessa bebisar presterar utmärkt i agility. ;)

Färgmässigt så är det jättesvårt att säga vad det kommer att bli, jag hoppas på en överraskning, men jag tippar på mycket/mest svart. Alla bebisar kommer bli dumbo, och jag skulle tro att det blir en del irish också. :) Men allra mest hoppas jag på att dessa småttingar ska bli lika underbara, perfekta, mysiga, ljuvliga och fantastiska som deras föräldrar!

ÖrjanLax
6

Första bilden på bebisarna <3

ÖrjanLax
6

Mamma Ziza några dagar sen

ÖrjanLax
10
ÖrjanLax
5
:')
1

Wiiiiiiiiiiiiiiiiie äntligen! Vilken stor hög med bäbisar <3 Grattis!

ÖrjanLax
0

Taaack! Hon drog verkligen ut på det haha! Är så himla glad! :D

wintermynta
0

Stort grattis!! 
Kommer bli ursöta bebisar🙂

Blodfot
0

underbart grattis, nu blir jag sugen på en till tjej haha!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[[Mellebelle]]
1

Å grattis!! Kommer bli så fina bebisar! Man blir alltid så bebis sjuk då det kommer nya bebisar till världen! :3

Sorkland
0
malin.maria
1

Ååh, grattis till bebbarna! Kommer bli livsfarligt att följa denna tråden ;)

Vänliga Hälsningar

Malin

ÖrjanLax
4

Tack! Det är fan alltid livsfarligt med bebisar! :P

WarMinerTool
0

Tass :)

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

kigon
0

Tass, grattis!! :)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

ÖrjanLax
4

Färskare bild <3

Har inte gett mig på könsbestämning ännu, men har dock sett minst en svarting och tror mig även se en hel del roans! Visste väl att jag skulle få någon överraskning! 😃

123fyra
5

Gud va fina föräldrar! Måste sätta en tass här :)

ÖrjanLax
4

Lite dagfärska bilder på bebisarna.

Dom är fortfarande 11 och alla mår bra. :) Jag tror att det är 6 honor och 5 hanar, men vi får se om det håller sig så!

ÖrjanLax
4

Här ser man roan-pojken tydligt :) Spännande att se vad resten blir!

ÖrjanLax
4

En liten flicka väger mindre än dom andra och verkar även sakna ett öga, vi får se hur hon utvecklas men så här ser det ut just nu:

ÖrjanLax
3

En till bild på ögat.

Men hon kämpar på med vikten och har mjölk i magen!

2

Hoppas hon klarar sig ❤️

[[Mellebelle]]
1

åå hoppas lillen klarar sig och bli frisk och stark! ❤️

UrchinFamiljen
0

Det kan inte vara så att hon har ett rött öga då? Bara en tanke.. Ser inte bilderna så jättebra då jag kollar i mobilen. Hoppas lilltjejen klarar sig fint iallafall!

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

ÖrjanLax
2

#23 Jo vi har diskuterat kring det, att hon kunde ha varit odd-eye, men det ser inte ut som det om man jämför med andra kullar som fått odd-eye, utan detta ser verkligen ut som att hon inte har något öga alls där under.

Men det är bara att vänta och se vad som händer när dom öppnar ögonen!

0

Det ser lite ut som om hon har ögonlock men inget öga :o

ÖrjanLax
4

Exakt! Det ser man ännu tydligare i verkligheten, ögonlocket har hon men det är liksom tomt under. :(

Om hon överlever kommer hon behöva mycket kärlek, förståelse och tålamod <3

3

#26 Ja, och hon ska överleva har jag bestämt 🌺

ÖrjanLax
1
123fyra
1

Hade en råtta som blev blind på ena ögat. Men det är väl antagligen skillnad om man föds med det! Hoppas hon klarar sig :)

Pétit
1

Ja , ska vi ta en till råtta ändå? Saknar Mymlis, Mika och Fänris så mycket..  Fina A-betyg  Råttor!  ^^

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

ÖrjanLax
0

#30 Dom var underbara råttor och fick ett underbart hem hos er! :) Hoppas det går lika bra med denna kull, du kan pma mig här eller på fb om du är intresserad! :)

ÖrjanLax
4

Nu börjar dom få rejält med pigment små korvarna! Dom är så söta så jag tror jag smälter.

ÖrjanLax
4
ÖrjanLax
3

Resten av bebisarna, just nu känner jag nästan lite agouti/minknyanser, men vi får se vad dom vill bli!

ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
5

Underbara lilla enöga, som också visade sig vara roan. Så nu är dom två! :)

ÖrjanLax
4
ÖrjanLax
3

Svart pojke <3

(Fler bilder finns på fbsidan för den som blivit kär!)

Melissa V
1

GE MIG ALLTIHOPA! ❤️

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

ÖrjanLax
3

#39 Tar du dom får du mig på köpet, jag släpper inte taget om dessa! 😃

Melissa V
4

#40 luugnt du ryms också 😉

dyoxide
0

Tass! :)

Fjordell
1

Jag vill pussa på hela bunten😍

Pétit
0

#36 skrivet

Är hon enögd? 😮 Inte bra , jag fastnar alltid för djur som på något sätt bara har ett öga. (Döm mig inte. XD ) Om det nu är en råtta utan ett öga kommer jag bryta mig in i ditt hus!

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

ÖrjanLax
0

#44 Hon är enögd ja, sedan födseln. :(

Pétit
1

#45 Om vi tar en av råttorna måste jag få henne. That's it. <3 Redan kärlek.

Ida85
0

Kan du inte lägga ut en bild på alla flickorna? Jag längtar så!

ÖrjanLax
8

Absolut! Här kommer en dagsfärsk bild på bara pojkarna:

ÖrjanLax
7
0

De ser lite rubl ut tycker jag? Vissa alltså :o

ÖrjanLax
3

Jo visst gör dom på bilderna, det är ju inte helt omöjligt att det finns bakom Ziza, just nu känns dom dock nästan mer mink/vanlig blue, iaf i dagsljuset här hemma. Vi får se helt enkelt, spännande är det! :D

Pétit
0

Är det Dumbos? ;)

ÖrjanLax
0
Pétit
0

Åh.. Det är så svårt.. Jag vet inte vad jag ska besluta mig för. X( Syrran (Felicia) börjar ju på gymnasium nästa år så jag får nästan all ansvar för råttorna. Men det är samtidigt lockande. För OM vi ska skaffa en till , någon gång , vill vi ju att det är en kull från dig. Och det här är ju nog enda chansen. Men jag är nog mer på "Köp" sidan. ;)

ÖrjanLax
2

#54 Ni kan pma mig så kan vi prata mer :) Den här tråden är mest tänkt att vara en bildtråd!

Ida85
0

Är en av tjejerna lite ljusare än de andra eller är det bara bilden som luras? Om ziza bär rubl borde väl 50% av ungarna bli det, medan om det är mink de är så borde det i teorin väl vara 25% som blr det? Tänker jag rätt då? För det är väl recessiva anlag? Ska bli så spännande att se vad det blir!

ÖrjanLax
2

Jo alltså ärligt talat tycker jag ju nu att ALLA ljusa har olika nyanser, haha! Det är så himla svårt, dessutom har dom ju utvecklats lite olika fort (t ex har Enöga varit efter och fick därför inte sin bläs förrän mycket senare än roanhanen), så där kan dom också luras med färg nu i början.

Grejen är att Fiddle även har vanligt blått bakom sig, så det går inte riktigt att veta ännu vad det blir.

Det kommer vara mycket enklare att se i början av nästa vecka när pälsen börjar komma ut :)

Lancia
1

Mina fina barnbarn! Kan lägga upp en bild på Fiddles stamtavla om det är av intresse, så kan ni genetiktokiga få klura lite. :)

ÖrjanLax
2

Eller så lägger jag upp bebisarnas först! Muahaha 😟

Lancia
2

#59 Fu.

0

Tänk som Ziza haft Dove bakom sig, då hade det kunnat bli små duvbäbisar 😮😃❤️

Terato
0

#56: Rätt gissat! 

Jag får också rubl-vibbar faktiskt! Får se när pälsen kommer ut mer. :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

wintermynta
2

Sötnötar.
Den lilla enögda kommer klara sig bra. Dom vänjer sig väldigt fort.
Har själv en liten en enöga (hon har microftalmi) som härjar runt.

turbopsyk
0

Urgulliga!

En fråga som inte hör till detta så mycket men spelar du League of Legends? Med tanke på namnet Fiddlesticks som är en champion därifrån :)

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

Oshibwa
0

Tass*

Fjordell
0

De är så himlans fina💋

ÖrjanLax
0

#64 Hans namn kommer från uppfödaren Verra, som hade en League of Legends-kull. Så alla bebisarna i den kullen blev döpa efter karaktärer därifrån :)

123fyra
1

#67 Jag har en bror här hemma till Fiddlesticks! Super go kille! :)

ÖrjanLax
0

#68 Vad roligt! Alla i den kullen verkar ju ha blivit riktigt goa snubbar! :)

turbopsyk
0

Sedär! :) Min ena hane heter också Fiddlesticks och den andra Teemo. Är själv en League of Legends nörd så blev bara så! :)

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

malin.maria
0

OT, men måste bara säga att nu efter snart ett år på detta forum hittade jag "olästa"-knappen… Tänk alla minuter av scrollande jag kunnat slippa om jag hittat den tidigare 😂

Vänliga Hälsningar

Malin

ÖrjanLax
0
Lancia
0

#64, det var jag som fick äran att namnge Verras kull, då jag ändå skulle ha en av råttorna från den och hon hade svårt att komma på namn själv. Det blev dock bara fyra bebisar i kullen, samtliga grabbar. Fiddlesticks, Warwick, Veigar och Nocturne. :)

ÖrjanLax
0

Var det inte 5? Karthus? :)

GeishaoChick
0

Är så nyfiken hur det kommer gå för enöga!

ÖrjanLax
4

Här kommer en liten bildbomb på bebisarna som idag är 9 dagar!

#75 Enöga mår fortfarande bra och hänger med, hon blir sötare varje dag som går! :)

ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
3

Hona 1, russian blue (tror det råkade bli två olika honor här, dom är ju så lika varandra nu i början innan magteckningen börjat synas!)

ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
2
ÖrjanLax
2

Hona 5, aka Enöga. Black roan (troligtvis, får se när hon öppnar ögonen)

ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
4

Hane 3 *tryyycker bort matte!*

ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
4

Sist men inte minst, hane 6. Största bebisen i kullen och en riktig bulldozer redan nu! Lär nog bli en riktig busunge!

0

#84 Hur vet man om hon är roan eller inte genom att kolla på ögonen?

WarMinerTool
1

#91 Hon kanske menade att hon har tydligare teckning då? :) Vet inte, men uppfattar det som så…

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

ÖrjanLax
1

Roan har väldigt tydliga speciella ögon :) Om du tittar i varianter-tråden, så bör det finnas massa bilder på roanögon. Ibland KAN det nämligen vara så att man får ambk, även om oddsen är väldigt små. Men kollar man på ögonen brukar det vara uppenbart om det är roan eller ambk. :)

Lamina
0

Man ser på ögonen om en råtta är roan. Den har roanögon. 🙂(kan inte beskriva hur sådana ser ut just nu då det var så länge sen jag hade en roan att jag faktiskt inte minns.)

Jag tror det ska finnas en bildtråd med roanögon nånstans här på forumet när jag tänker efter.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

1

Aha, då vet jag :)

Emmieline
1

Åhh så vacker enöga e<3

Lancia
13

Där, i mitten, har ni honom. Kullens farsa. En riktig pajas.

fiddle.jpg

ÖrjanLax
1

#98 Så underbart normal. <3

Fjordell
4

#98 Den där bilden är ju oslagbar, haha!

Ida85
0

Så underbara! Och så lika! Går det ens att se skillnad på hona 1-4? Är det någon av dem som verkar ha fått Zizas underbara vita haka? Hon är så himla fin, blir mer och mer förtjust ju fler gånger jag ser på henne

ÖrjanLax
2

#101 Visst är hon underbart söt Ziza? :) Förhoppningsvis kommer du gilla henne ännu mer när du träffar henne!

Jodå, det går att se skillnad på dom fast dom är väldigt lika, dom har alla olika magteckningar, men när jag tog bilderna var dom inte lika tydliga haha.

PhotosForLife
0

Haha vilken läcker farsa! Och vlken stilig en det ligger bakom farsan också.. ;)

PlusPlus
0

Tass

ÖrjanLax
5

Liten flodhäst, aka stora roanpojken ❤️

ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
2
ÖrjanLax
4
ÖrjanLax
4

Svarta pojken säger till Russian blueflickan att inte lyssna på matte som säger att dom är fuuuula!

zickan
1

Farligt söta

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

1

Ge miiiiiiiig! 😍

Emmieline
1

roan<3

ÖrjanLax
3

Här kommer en liten bildbomb på bebisarna som hunnit bli 2 veckor och är inne i absolut sötaste fasen! Alla har öppnat ögonen utom lilla Enöga, och dom vågar sig ut ur boet mer och mer och stör mamma Ziza mer och mer. ;)

(dom heter bara nummer just nu eftersom inga namn eller tingningar är bestämda ännu!)

ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
3
ÖrjanLax
2

Flicka 1, russian blue irish dumbo

ÖrjanLax
1

Flicka 2, rubl irish/eubk mm dumbo

ÖrjanLax
2

Flicka 3, rubl otecknad (vita tår) dumbo

ÖrjanLax
2

Flicka 4, rubl irish/eubk mm dumbo

ÖrjanLax
4

Flicka 5, black husky roan dumbo

ÖrjanLax
1

Pojke 1, rubl irish dumbo

Den här pojken är redan nu helt sjukt avslappnad när man lyfter honom :)

ÖrjanLax
1

Pojke 2, rubl irish/eubk mm dumbo

ÖrjanLax
2

Pojke 3, black otecknad (vita tår) dumbo

ÖrjanLax
1

Pojke 4, black irish dumbo

ÖrjanLax
1

Pojke 5, black irish/eubk mm dumbo

ÖrjanLax
4

Pojke 6, black husky roan dumbo

Och den här lillkillen är redan nu ett litet nyfiket energiknippe!

elphie
1

De är underbara! Följer historien om lilla fröken enöga, även om jag är löjligt förtjust i roankillen, jag som föredrar honor är helt kär :)

ÖrjanLax
0

Ja visst är dom oerhört charmiga båda två? :)

elphie
2

Allihop egentligen, råttbebisar i stort är oemotståndliga! :D

Blodfot
1

Jag blev helt kär i 120 :) jag vill sno henne!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

elphie
1

Appapp ställ dig i kö, här ska snattas råttor. Skulle bra gärna vilja ha både tös 4 och 5 <3 Jag som är i råttköpartagen dessutom. Tror du de vill flytta till Uppsala? 😍

Melissa V
1

#125 är ju ruskigt söt med sitt lilla hjärta på magen 😍

ÖrjanLax
1

#130 Ja hon är väldigt speciell, svårt att inte bli kär :)

#131 Haha! Dom skulle nog inte säga nej till Uppsala, men tyvärr sitter det redan ivriga mattar och hussar hemma hos sig och väntar på att få hem alla 4 flickor! (En stannar hos mig)

#125 Det hjärtat kan man pussa på i timmar!

3

En ska hit till mig i Uppsala ❤️

ÖrjanLax
2

Snart är det dags att göra en ny tråd för dessa sötsaker då den här börjar bli vääääldigt lång.. Men inte riktigt än! ;)

Här är mamma Ziza och matar och matar, och bebisarna som bara växer och växer…

ÖrjanLax
3

Roanpojken var såklart först med att utforska fågelbadet, men resten hängde på inte långt därefter!

ÖrjanLax
3

Zizas boll, aka det 12:de syskonet <3 (hon lägger den alltid i boet!)

ÖrjanLax
3

Smaka på vuxenmat är väl okej, men mammas mjölk är fortfarande godare!

ÖrjanLax
6

Bebisarna är sjuuukt avslappnade vid hantering, speciellt den här killen! Värsta Ziza/Fiddlehänget ;)

elphie
0

Underbart häng där!

Ida85
0

Underbara små gosisar! Längtar så mycket efter dem! Mina små prinsessor…

Ida85
1

#134 Vad kul att du ska ha en flicka, då kommer jag nog få följa åtminstone ett syskons uppväxt eftersom du är så duktig på att lägga upp bilder och filmer här på forumet! Väldigt kul att följa dig.

elphie
0

#133 - Typiskt ;)
#134 - Lyckost! Kanske kan få komma och mysa råttbebis lite i väntan på att jag hittar "mina" töser :)

1

#143 Ja det får du gärna! :)

4

Om allt går som det ska så kommer lilla enöga få flytta hem till mig ❤️

ÖrjanLax
1

Ja, idag fick småbarnen besök, det var populärt och mysigt tyckte dom! :)

[MsHammer300]
0

TASS <3! SÅ SÖTA! 😍

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.