Nakenråtta
jag har en fråga om nakenråttor: jag undrar ifall dom fryser? eller är dom mer svårskötta är vanliga? blir jätteglad för svar :)

Fryser du utan kläder på vintern utomhus? =)
Jo eftersom de saknar päls har de svårt att hålla kroppsvärmen och måste äta mycket för att få energi till att hålla sig varm. Det bästa om man har nakenråttor är ju terrarie sedan kanske värmedyna/värmelampa så att de slipper försöka värma sig själv.
Personligen är jag inte så glad att folk avlar på hårlösa råttor, det är ju synd att avla på en så pass seriös defekt. äkta hårlös är värre än dubbelrex iofs.
För mig det fanns en tråd här om hårlösa nakna råttor här någonstans.. Leta lite bakåt och se om du hittar en.. =)

Jag skulle inte vilja svara på samma sätt som Absinthe. Har själv erfarenhet av nakenråttor. Det är möjligt att de fryser, men i normal rumstemperatur skulle jag inte vilja påstå att de gör det. De beter sig inte som det alls. Däremot är de extra känsliga för drag och lägre temperaturer såklart. Jag anser inte att de egentligen är ett dugg svårare att sköta än vanliga råttor. De har samma behov som de med päls. Viktigt är god hygien (då de ofta är infektionskänsligare), mjuk sovplats, god kvalitet på mat och färskt vatten. Att det skulle krävas ett terrarie förstår jag inte alls! Råttor älskar att klättra - även de hårlösa.

@ Abshinte
Många Djur raser skulle inte finnas överhuvudtaget om folk inte avlat på Defekter :P
(Sen kan man juh tycka vad man vill om det)

#3 - Som vilka djurraser då och vilka defekter skulle det handla om?

Framför allt hundraser. Pitbull och andra kamphundar är de som först dyker upp i huvudet, men även många i den såkallade "toy" gruppen.
Men alla djur som mäniskan domestiserat har avlats och genom avlen blivigt bådde starkare och svagare än sitt ursprung.
Schäffrar idag har deformerade höftleder, Vi avlar fortfarande på dem…
Belgian Blue är ett extrem fall på defekt avling…
Men vad jag ville säga är att inte alla defekter är av ondo. I framtiden är jag ganska säker på att Naken råttan kommer att vara acepterad som ras.

Jag skulle påstå att alla defekter är av ondo, däremot ordet defekter. Det är till och med förbjudet att avla på såna. Däremot är inte alla mutationer av ondo. På vilket sätt är Pitbull en defekt ras?
Schäfer har dock defekta höfter men det är på grund av avel. Det skulle mycket väl kunna finnas en defektfri schäfer om man avlade på friska individer och inte utsällning. Men du tycker det är okey? Det tycker inte jag och kunde jag bestämma skulle det heller inte existera.
Jag hoppas verkligen aldrig att nakenråttan kommer vara accepterad som variant (tamråtta är fortfarande rasen) det är helt klart djurplågeri, dubbelrex är något bättre även om jag önskar att man inte avlade på dessa heller.

Jag har aldrig delgivigt någon minna personliga åsikter om avel för egenskaper…
Vad jag har sagt är att Vad vi kallar en defekt idag kan vara en accepterad variant i framtiden. (Det har hänt med andra djur).
På vilket sätt det Djurplågeri med nakenråttor? lider de mer än andra djur i fångenskap?
Det är sant, det heter variant och inte ras, men du förstod uppenbart vad jag menade, så varför märka ord?

Därför att jag inte förstår dig om du blandar ihop ord? Hade du sagt att alla mutationer inte är av ondo hade jag förstått dig men att säga att en defekt inte är av ondo förstår jag inte alls och jag förstår inte vilka alla andra djur med defekter som är accepterade?
Som jag förstått finns det olika gener som ger riktiga nakenråttor (shn, rnu och fz.ch) och det går inte att skilja åt enbart på utseende utan kräver blodprov. En Rnu råtta exempelvis saknar thymus körtel och avlider oftast i sjukdomar eftersom den inte kan bilda antikroppar. Samtliga nakengener ger dock defekter på immunsförsvar eller njurar. Så ja, jag skulle påstå att de lider.
Måste gnälla på alla som gnäller att schäfrar har dåliga höfter, precis som om dom MÅSTE ha dåliga höfter för att det är just en schäfer(?).
Saken är att det finns massvis med fullt friska schäfrar och uppfödare som prioriterar hälsa och bruksegenskaper, MEN man måste då leta längre än vad näsan räcker.
Råttor som saknar thymus har väl knappast nån likhet i jämförelsen av hundraser där avelsarbete kan förhindra defekten, till skillnad från råttorna som alltid kommer ha den.
Kan man däremot hitta någon annan form av nakenmutation utan defekten hade väl det varit toppen.
≧◔◡◔≦

Låt mig säga så här då.
Det vi kallar defekter nu är "negativa" mutationer… (om det nu ur rasrenhets syfte finns positiva mutationer) Ska vi vara petiga så är alla tamråttor defekta vildråttor*, men det är vi inte :D
Dessa "negativa" mutationer ger upphov till egenskaper i råttorna som vi inte önskar och då är råttan Defekt…
Om något innebär lidande för djuret, som tydligen nakengenerna gör. Är det enligt mig fel (så där kom min personliga åsikt tillslut) att avla på den egenskapen.
Men min åsikt föändrar inte verkligheten. Det är fel att avla hundraser i utställningssyfte pga av de skador djuren drabbas av. Men nu har vi börjat avla råttor i utställnings/agilitysyfte och för eller senare kommer vi att ha samma probelmatik som hunduppfödarna har.
Så fort vi går in och försöker styra naturen i den riktning vi vill att den skall ta så har det konsekvenser.
Defekta djur som accepteras är t.ex Schäffern som du själv nämnde. Golden retrivern (även den med höft problem och nedsatt för svar mot vissa sjukdommar), Katt rasen Ragg doll (ögon infektioner etc…) och detta är de djur vi alvat fram för att vi älskar dem och vill ha dem i våra familjer. På "mat"djurs sidan är det lika illa (Belgian Blue, olika fågel och grissorter avlade för att ge maximal avkastning men med ingen eller liten hänsyn till negativa effekter detta har för djuret i övrigt) Jag kan fortsätta, men det behövs väll knappast.
Fast en hundutställning är inte riktigt det samma som råttutställning/agility som faktiskt har Petclass, där egenskaperna som sällskapsdjur och hur välskött djuret är värderas och inte utseendet, och agility där kontakten mellan råtta och handler värderas.
fortfarande är inte alla schäfrar eller golden retriever eller riesenschnauzer eller strävhåriga normaltaxar mer defekta än någon annan ras, då schäfrar faktiskt har ett "program" för att motverka ex. HD till skillnad från andra raser där det problemet är extremt, tyvärr är det ofta schäfer som får stå som "skylt" för HD problem sen dom visade skrämselpropagandan på tv.
Faktum är att HD statetiken för schäfer blivit allt bättre.
Skaffar man en schäfer hos uppfödare A som är noggran med HD röntgen på alla individer bakom kullen är risken för en HD belastad hund ganska liten i jämförelse med uppfödare B av annan ras som enbart röntgat någon/föräldrarna.
≧◔◡◔≦

Du har helt rätt Mischa. Alla uppfödare är inte inriktade på Utställningar och jag har själv mycket goda erfarenheter av schäffern som brukshund. Men i den här diskussione handlar det om defekter och höft problemen är en sådan.
Vad jag tror är att någon stanns sitter det några uppfödare som vill se "friska" nakenråttor och räknar på hur de skall kring gå problemen… Om de lyckas är en annan fråga.
Jo, fast kruxet med just nakenråttor är väl den delen där den spontana mutationen uppstår…? man kan inte gärna skapa en ny linje bara sådär med en annan genuppsättning än dom andra.
Vet inte hur det är med dubbelrex och thymus (kanske står i tråden, men orkar inte läsa just nu)
≧◔◡◔≦
ok. tack för alla svaren om NAKENRÅTTAN! vet inte vf schäfer och golden retriever och dom andra hundraserna kom ifrån när det här är en råtttråd.. menmen tack igen för svaren :)

#10 - Precis, en negativ mutation är en defekt. Olika färger på råttans päls är ett exempel på spontana mutation som uppkommit men eftersom den inte är negativ för tamråttor skulle jag inte kalla det en defekt eftersom det blir missvisande.
Om man avlar på defekta (sjuka) djur tycker jag att det är fel, vare sig det handlar om hundar, katter eller råttor. Att det avlas på schäfrar med höftproblem är inte okey i min värld och jag stödjer den aveln lika lite som jag stödjer aveln på nakendjur. Däremot kan det inte riktigt jämföras eftersom det finns schäfrar utan defekta höfter, hade det funnits friska nakenråttor hade det varit en annan sak.
Summan av kardemumman är, bara för att det idag avlas på defekta djur (något jag inte stödjer) blir det knappast bättre för att vi börjar avla på defekta råttor också. Jag är fullkompligt nöjd med mina pälsade älsklingar och känner inget behov av att utsätta massa råttor for onödigt lidande för att få fram en naken variant.
Avel på råttor endast i utsällningsyfte tror/hoppas jag inte finns. I Standard såväl som Pet bedöms även temperament, sjuka råttor får i huvudtaget inte delta. Agilityråttor kan se ut/vara precis hur som helst bara man har en bra kontakt, ser inte hur man skulle kunna avla på det och hur det isåfall skulle vara dåligt?
Dubbelrex har inga såna problem med thymus. Dom är dock känsligare för drag/klor/kyla än pälsade råttor av förklarliga skäl. Detta brukar göra att de lättare drabbas av sjukdomar och har svårare att lägga på hull. Ibland kan man måste smörja skinnet för att det inte ska torka.

Men vi är juh öveerens om precis allt :O
Vad jag sa från början var att Det VI nu klassar som defekt INTE behöver anses vara det om 5 år.
Naken katter uppstod ursprungligen ur en mutation (som jag tvivalar på var positiv för katten), men har nu status som en egen ras.
Vad Hundarna och de andra djuren har med saken att göra är tydligt om man läser hela tråden ordentligt. De användes som exempel på Avel med Defekter och ibland till och med FÖR defekter (nakenkatter/ Belgian Blue)
hum..
hade inte vi avlat och fått fram defekter så hade vi inte haft hundraserna som finns i dag, eller dumbo råttor, rex, andra färger än de normala.
jag har haft dubbelrexade som varit nästintill hel nakna. ser inge större skilllnad på dom än de andra i sköttsel lr sjukdomar.drag är ju en sak som är svårt för råttor, man fär väl se till att inte ha drag helt enkelt eller vara ute när det är kallt. mest av allt så är den mer allergi vänlig än en vanlig råtta har jag märkt. så den hoppas jag att den blir mer accepterad av alla i framtiden så som rex och dumbo har blivit.
men jag hoppas vi inte avlar på den äkta naken råttan då den ännu har för stora defekter som inte bör spridas vidare. so med hund som inte hör till diskusionen, hoppas att folk kan sluta avla på de djur som har dåliga defekter. som då schäfern med dess bakben, bulldog med andningssvårigheter och födsel problem.
När man ser en snygg schäffer så vänder man sig om för att titta igen. och jag tycker inte ens om schäffern
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Om den pälslösa råttan nu är känslig för drag så är det väl ändå ganska "bra" med ett terrarie? Om man nu ska tänka på råttans bästa så är väl terrarie bäst samt tillförd värme, för råttan menar jag, sen om folk ens tänker så är ju en sak. Hade jag haft pälslösa råttor hade jag haft terrarie med värmegrejs till iaf, för deras bästa, har man ett stor terrarie så kan man väl inreda det med massa klättersaker?
Vad det gäller avel på dessa råttor som saknar thymus är ju sorgligt, jag accepterar dubbelrexar men inte att gå in för avlen på dem utan det är väl mer om två rexade råttor är som gjorda för en bra parning med sina egenskaper, det är en sak. Men att avla på dessa som saknar thymus och får andra problem det är väl lite väl att ta i? Kan någon ärligen stå för att avla det med gott samvete?
Mutationer som inte gör djuren lidande så som pälslösa råttor eller svanslösa råttor är väl en sak, färgerna är ju inget de lider av, rex lider inte men kan vara känsligare för drag då får man tänka på hur känsliga dubbelrexar är. Dumbo som jag själv avlar på för att förbättra dumboråttorna som har så pass dålig avel runt om av egen erfarenhet har jag inte sett eller hört något negativt om mer än vid badning man ska väl vara försiktig så de inte får in massa vatten i öronen. Det är skillnad på att vara human och tänka logiskt än bara egoistisk för att få fram något absolut speciellt. Det speciella med råttor i sig är deras intelligens och deras sätt att bli underbara sällskapsdjur. Det var inte så längesedan jag läste om någon som börjat avla på svanslösa råttor här i sverige, vem eller vart jag läste det minns jag inte, men är det inte nu vi ska börja fråga oss vad som är bäst för djuren?
Det är iaf vad jag tycker, terrarie och värme för pälslösa råttor är inte "fel".. det hjälper dem ju att hålla värmen. Om de fryser vet jag inte men det borde vara kallt att alltid gå naken i rumstemperatur? Alla kan väl prova att ha en nakenvecka hemma? xD
(ursäkta tonfallet, har en dålig vecka)