Sår på ryggen
Jag och sambon var idag och hämtade 2 killar som är ca 1 år gamla.
Jag kollade noga, klämde och kände på dom och dom har aldrig tidigare haft några hälsoproblem.
Då de stank kiss av dom tvättade jag nyss av dom i jummet vatten i handfatet och såg att ena killen har små sår på ryggen.
Han väser även lite då man tar upp honom och piper.
Han har inga knölar eller svullnader någonstans och ingen gegga i varken nos, ögon eller anal.
Båda är super pigga och glada för övrigt och äter bra.
Min fråga är då vad ska jag göra med såren?
Varför väser han?
Vill oxå tillägga att min hona dammi blivit totalt GALEN!!!
Hon som alltid är så lugn far om kring i buren som tjuren ferdinand!
tuggar frenetiskt på gallret till luckan, hoppar och verkar tro att hon kan flyga 🤔
Detta började då vi tog in killarna ikväll…
Kommer hon lugna sig??
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Såren låter som skabb, då dom kliar sig så mkt att de blir sår. Jag har precis behandlat mina 6 råttisar för det! Men bara en hade sår. Tjejerna blir så av killarna, de luktar ju karl :p pröva å inte ha burarna för nära varandra! Är det bara en tjej btw? Jag skulle ha burarna en bit ifrån varandra och sen ta killen till vet få du kanske behöver stronghold! Lycka till
Tjejen i fråga är nog 'knask' som vi säger på pitemål… alltså 'kåt' xD det lugnar nog ner sig, men var uppmärksam så hon inte rymmer för att försöka para sig med killarna. Det går på några sekunder för att dom ska kunna busa till det, och kan hände genom galler med om man har otur.
Om han låter via nos/ lungor kan han vara sjuk, ge han en veckas te kur ( sök på RiF så hittar du hur man gör ) och om det inte blivit bättre efter en vecka kontakta en veterinär för undersökning. ( Dock kan råttor ibland 'sluta vara sjuka' hos veterinären då dom vill visa sig friska för främmande, ville bara säga det utifall det händer med dig också. Fick åka iväg två ggr med en kille ett varv pga detta )
Och som pepparkatt sa, det låter som skabb. Bästa är att få stronghold utskrivet ( du måste få det via recept ) och behandla alla råttor hemma hos dig, skabb flyttar sig lätt till andra råttor så du lär få behandla alla. Positiva är att stronghold gör så du slipper rengöra allt då det ger skydd mot skabb upp mot en månad i efterskott ( tror det var en månad… ). Dosera 1-2 droppar i råttans nacke och låt h*n vara ute i ca 30 minuter så att det torkar ordentligt och inte blir bort tvättat av burkamrater, upprepa sedan tills du har blivit klar med alla råttor :)
Tack!
Alltså han kliar sig inte ett dugg och verkar helt obesvärad av det.
Inga kala fläckar heller och han är pigg och glad.
När det gäller honorna så kan jag inte ens ha dom i samma rum då den ena blir spritt språngande galen så just nu bor dom i badrummet och där e dom lugna.
Vi hade ju tänkt para längre fram då den tilltänkta pappan har super fina linjer och den kåta tjejen har ett underbart temperament men ska kolla med vet först ang såren.
Te har jag ordnat åt dom alla 4 nu ut i fall att liksom hehe
Ta gärna kort på såren och lägg upp, det brukar vara lättare att svara då 🙂

Mvh Stephanie 

Jag kan försöka ta kort ikväll då sambon är hemma.. svårt själv då han inte gärna sitter still hehe
skabb behöver inte lämna kala fläckar, jag har iafl aldrig fått det. Bara långa kli sår ( typ som när dom råkar klösa en när man hanterar dom )
Sådana sår hade min hane också, det var någon slags ohyra, dock inte skabb! Vet. trodde att det troligen funnits på djuret ett tag men att det bröt ut just då pga flytt och stress, fick medicin till båda mina och nu är dom finfina igen och inga sår eller kliande!
sådär hade min råtta en gång och han hade skabb, väldigt risig i pälsen och massa sår på huden.. inte roligt! måste bahandlas med strong hold