Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 367 ggr
turbopsyk
0

Bad dags för råttorna!

Hej på er!

Nu hade jag tänkt att bada mina råttor för första gången och jag har ingen aning hur jag ska gå till väga. Så, hur gör ni när ni badar era råttor steg för steg? 😃

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

JoySurrender
1

Först ska jag säga att jag inte badar mina råttor särskilt ofta. Det är inför utställning, i samband med långsam introducering och om de verkligen luktar skunk, som hanar kan göra om de ligger och gosar i toaletten…

Men när man ska göra det så får man ta det väldigt lugnt och fint. Jag brukar göra det i handfatet, med en svag stråle ljummet vatten i kranen. Håller råttan i handfatet men inte under kranen. Sen tar jag lite vatten på råttan, med handen, en liten mjuk svamp eller något liknande, lite i taget och inte i ansiktet eller på öronen. Lugnt och fint så den inte blir rädd.

Samma sak med schampoo (jag använder Barnängens Barnschampoo om det inte är en riktig stink-råtta, då kommer galltvålen fram). Lite i taget, gnugga mjukt, skölj av enligt samma metod.

Sen gosar jag in råttan i en handduk och frotterar mjukt tills den är torr. Kolla så att tassar och svans inte blir för torra, då kan du behöva smörja in dem.

Och så beröm råttan för att den varit så duktig och att den är så fin!

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

turbopsyk
0

Tack! Jag har sådana hanar.. Som tycker om toaletten. Haha, men får ge det ett försök. Får dem panik så får jag låta dem slippa 😉

JoySurrender
0

Ta det lite lugnt först. Bara badda dem med lite vatten på ryggen, sen handduk, beröm och godis. 

Sen kan du öka på allt eftersom så ska du se att de till slut själva hoppar in under kranen och tvättar sig!

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

turbopsyk
0

Tack så himla mycket! 😃