hjälp! ! orolig matte
Hej.jag har två råttflickor (systrar). Har lite "problem" / orolig över vissa saker. 1. Den ena av dem "piper"när den sover/slappar samt nyser och kliar sig. Vad kan det vara? 2. Den ena av råttorna biter /gör illa den andra så den får sår. (Se bild) Finns dey något jag kan göra för att få henne att sluta? 3. Dem bits/nafsar efter ens händer i buren samt råkar man sätta in fingret genom gallret hugger dem tag i en. Dem vägrar typ släppa. Någon som kan hjälp mig?
Är de zooråttor?
De med bitning kan ju bero på att du inte hanterar dem, att du måste ängna mer tid till dem..
Det är inte från djuraffären , utan privat uppfödda. Det är något jag är väldigt noga med.
Råttorna är omplacerings råttor av ett par som var allergisk, är deras 4:e matte.
Hanterar och gosar med dem så ofta jag kan. Pratar med dem jämt också. De är hur snälla som helst utanför buren. Men när dem är i buren är det som om dem vaktar den.
4:e matte, då kan jag förstå vrf dom är så osäkra. Ge dem bara tid! :)
hur gamla är dom?
Känns inte som dom har fått så mycket kärlek, eller kunnat fästa sig vid en person om du är deras 4 ägare (?) Får en känsla av att dom är väldigt osäkra eftersom dom har flyttat så mycket..
9mån. Har haft dem sedan februari
Tror de är förkylda , läst att te hjälper. Men hur?
#6 Rooibos te utan koffein. Det är varmt. Men ge de ljummet.
När dom är sjuka tycker jag man ska skämma bort dem med massa färskmat så som får i sig mer näring än vanligt så dom blir friska!
Ska göra de