Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2401 ggr
[manda94]
0

Vad väger råttan?

Heej! Jag undrar vad en fullvuxen hon-råtta brukar väga. Vad väger era - kön och ålder?

hus-musen
0

Min ena hane 1½år väger 700 gram

en vuxen honråtta varierar mellan 300 och 500 gram ungefär, beror på henns kroppsbyggnad

Qui dormit, non peccat

silverorm
0

Min minsta tjej väger 325g o den största väger 550g ca, beror ju oxå på vilken "typ" av råtta din är i, vissa är kraftigare o vissa mer slimmade. Hur gammal hona gäller det??

Thirre
0

Mina honor har generellt legat mellan 430-580 som vuxna och över ett år. (Efter ett-årsstrecket brukar de lägga på sig lite hull då de har blivit "kvinnor".) Mina hannar brukar väga ungefär 650-850 gram och även de verkar lägga på sig litet mer hull efter ett år. Kan såklart ha att göra med att de inte längre busar och stojjar lika mycket som ungdjur men rör på sig gör de eftersom det brukar finnas massa muskler.

Jag har en hona som är strax 4 månader som väger 330 gram, hona som är 10,5 månader som väger 410 gram (har dock haft en kull för två månader sedan), hona som strax blir 1 år och 7 månader väger 553 gram och den äldsta som blir två år i juli väger 570 gram.

Råttor har olika kroppstyper och det brukar följa med vilka linjer man köper ifrån. En del är mer korta och kompakta, som min äldsta hona, och en del är lite längre som min näst äldsta hona. Även de två yngre tjejjerna verkar ha en litet längre typ. Jag skulle dock inte vilja ha fullvuxna råttor som väger under 350 gram oavsett kroppstyp, om jag skall vara hård vill jag att de ska väga över 400 gram

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

carint
0

Har två st hanar 7 mån och de väger 400 gr och 490 gr. Ganska små eller?

Raaata
0

Har vägt mina nyligen men det gick inte så bra med den ena som inte ville sitta still men den andra funkade bra ;) Hon väger ca: 356 gr och är 8 månader :)

Thirre
0

#4 De kanske är litet små, ialla fall den som väger 400, men de har tid på sig att växa både på längd och brädd fortfarande. Glad

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

carint
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den som väger 400 var sjuk som liten, fick antibiotika två ggr. Kanske därför den har släpat efter lite?

Här kommer bild på den lilla sötnosen.

Ps Tycker ni han har för långa klor….är som sagt helt nybörjare gällande råttor? Ds

Thirre
1

#7 Att han har varit sjuk under den tid som han växer som mest spelar med stor sannolikhet roll in i att han är mindre. Han ser inte tunn ut på bilden så det är nog inte så farligt. Är det två bröder du har? Om den som väger mindre dessutom är kortare i rocken, dvs kortare i längden, än den tyngre så har han förmodligen fått sin tillväxt lite ruckad dels av sjukdom men även medicinering kan ha en viss roll i det hela.

Ja, klorna ser lite långa ut.. Det kan vara lite svårt att klippa dem om de inte är vana vid det. Enklast är att försöka visa att man är bestämd och inte kommer ge med sig när råttorna börjar skruva på sig för att de inte vill sitta still. Jag brukar hålla dem med ena handen och klipper med den andre. De får stå på bakbenen på antingen min bröstkorg/mage eller i knät och så håller jag dem under frambenen och tar fram en tass med fingrarna och klipper. Jag använder en vanlig nagelklippare för människor då jag tycker att de som är för djur är svåra att klippa med, man har svårt att se var klippet kommer ske. Klipp bara av det som är genomskinligt och vitaktigt. Den sträng som är mörkare längre in i klon är pulpan och den skall man absolut inte klippa i. Det gör ont och kommer att börja blöda.

carint
0

Vi försökte klippa hans klor och lyckades till sist med ena tassen. Men han sprattlar så och då han ej är så van vid oss och fortfarande lite skygg så ville vi inte vrånghålla honom men vi kanske ska vara lite mer bestämda. Han försökte ju inte bita oss eller så. Den andra råttan har ungefär lika långa klor så vi får väl ta honom en dag också.

MangoMelon
1

Tyvärr så brukar råttorna inte tycka om att sitta still när man klipper klorna. Iaf inte i början. Så man får ta ett stadigt grepp om råttan, hålla den emot sig och så får en andra person klippa. Släpp taget om råttan efter varje tass, så att den märker att om den är stilla går det mycket fortare. Prata även lugnt med den.

Skulle jag vela varje gång jag ska klippa 13 råttors klor skulle jag få sitta en hel dag. Nej, ett stadigt grepp om råttan med ena handen, håller fast även om den sprattlar och vrider sig (det gör ju inte ont precis, det handlar bara om nyfikenhet, pirr i benen o kanske lite obehag för själva klippandet om man nångång klippt i pulpan i misstag), och så låter jag dem stå med baktassarna på mitt lår, och klipper med andra handen. Det går rätt fort bara man vänjer sig! :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

galeux
0

Haha alltså min äldsta råtta har gått och blivit tjock nu mot slutet. Han väger 940g och är snart 2 år! :DDD

KastKatt
0

Mina hanar på 10 månader väger 560g och 600g :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!