Frågor omkring löpningstiden
Jag har två honor på 6-7 veckor gamla, men jag har inte märkt att någon av dom löper, än. Har tittat runt på 'Vanliga råttfrågor' men kan inte hitta något om hur och när honor löper! 1. Runt vilken ålder börjar honan löpa? 2. Hur/vad gör hon? 3. Hur länge håller hon på? Något annat jag borde tänka på? Kom med så mycket förslag ni bara kan! :)
Dem är könsmogna redan vid 4 veckors ålder. Och löper var 5:e dag! :)
Förr så juckade mina tjejer på varandra, men dom har slutat med de. Men det är fullt normalt!
#1 Jag har märkt att den ena biter den andre i rumpan/ryggen emellanåt, men aldrig att dom flaxat med öronen eller juckat.. Haha :o
#2 Hmm, kanske kan vara rang. Se vem som bestämmer m.m :)
Var femte dag och då under 12timmar är vad jag läst mig till men det kan säkert vara individuellt. Endrl honor blir studsiga och hoppiga, allra helst om man nuddar dom på baken under löpdagen. Endel kröker då ryggen smått och fladdrar med öronen. Men även detta beteende är individuellt då löpningen även kan gå obemärkt förbi :)
Har en hona som inte visar minsta tecken mot människor, knappt mot hanar heller och då handlar de om max en timme. Sen har jag den raka motsatsen som gör alla tecken bara man tittar på henne. Resten är allt däremellan så det är väldigt individuellt :)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
En av mina honor märker man direkt när hon löper. Hon är spänd, hoppig, fladrar med öronen och blir jagad av de övriga honorna konstant. Medan de andra honorna här hemma inte har visat mig det minsta tecken på löp alls. Så det är verkligen individuellt. 🙂