Intressekoll ang. omplacering
Hej,
som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag i praktiken hemlös just nu efter att mitt förhållande kraschade i mitten av Juni.
Mina pojkar har fått ett tillfälligt boende hos min syster, men mina flickor kan också komma att behöva antingen ett nytt tillfälligt eller permanent boende.
På grund av hur situationen ser ut i dagsläget så kan dom inte springa fritt så som dom är vana vid, och utevistelsen ur buren är därför begränsad till små ytor eller att jag bär omkring dom. Jag vet fortfarande inte hur jag ska ordna det med ett eget boende, och jag är rädd att det kommer ta tid.
Om situationen inte har sett någon ljusning i slutet av Juli så börjar det bli aktuellt med ett nytt hem, och därför vill jag redan nu se om det finns något intresse för dessa tre, härliga tjejer :)
Freja: Född i September 2012.
Hur hon är i flocken: Flockledaren, hon har visat prov på att vara väldigt beskyddande mot sina flockmedlemmar.
Exempel: I lägenheten där jag tillfälligt sover bor det en jaktkatt. När katten kom in och tittade på dom genom gallret, så ställde sig Freja bredbent och varnande framför dom andra tjejerna som satt bakom henne.
Freja har även klarat av introduceringen av totalt tre råttor helt problemfritt.
Mot människor: Småbets när hon var liten och otam, men har sedan dess aldrig bitit vare sig mig eller främmande människor. Hon är väldigt nyfiken, men är ändå klok nog att vara försiktig när hon utforskar nya miljöer. Hon kan vara väldigt sprallig av sig, och har ibland svårt att sitta still någon längre stund.
Kimmy: Född i Oktober 2012.
Hur hon är i flocken: Hon är vad jag tror näst högst i rang. Tycker om att sova med andra råttor, och har aldrig startat några bråk (Förutom ett par små smågnabbande över en god matbit.)
Mot människor: En riktig pussråtta! Trivs jättebra innanför tröjor, och mot totala främlingar gör hon likadant. Som person är hon väldigt nyfiken och en aning kaxig, nya miljöer skrämmer henne inte. Hon har aldrig bitits.
Nina: Född i Oktober 2012, syster till Kimmy.
Hur hon är i flocken: Sköter sitt och tycker mycket om sällskapet av andra råttor när hon ska sova. Som person är hon lite blyg, och följer gärna efter någon av dom andra två när de ska ut på äventyr i lägenheten.
Mot människor: Lite blyg mot främlingar. Men är det en läskig situation så tyr hon sig till vilken människa som helst, bara hon slipper vara ensam. Nina har heller aldrig bitit någon.
Detta gäng är en extremt tajt flock, och kravet för omplacering är att dom får följas åt i resten av sitt liv. 🙂 Jag har svårt att tro att någon av dom skulle ha problem att föras in i en annan flock, men säker är jag givetvis inte!
Ingen av flickorna har någonsin varit sjuka eller behövt uppsöka veterinär.
Hittar tyvärr inte kameran, så jag bifogar en gammal bild än så länge.
Från vänster till höger: Freja, Kimmy och Nina.
Obs! Endast en intressekoll än så länge så därför har jag inte gjort en ordentlig annons, men ställ hemskt gärna frågor om ni har några!
Situationen ser fortfarande likadan ut, och jag ger tråden en putt :)
Hej!
Jag sitter just nu med en ensam råtta kvar, hennes kompis fick somna in hos veterinären för bara två timmar sedan och vi känner lite smått panik över hur vi ska göra. Min hona Alice som är kvar är 2 år och 4 månader, pigg som bara den med har två tumörer som hon just nu inte störs av i alla fall. Hon kommer kanske inte leva så länge till pga dessa men om hon klarar sig ett halvår så tycker jag inte att hon ska behöva vara ensam.
Var bor du och råttorna någonstans? Vi skulle kunna ställa upp som tillfälligt hem, tills det ordnat sig för dig och vår råtta har fått vandra vidare.. Vi bor i skaraborg och det vore bra om vi kunde testa först om de fungerar för jag vet inte hur min råtta skulle reagera vid nya flockmedlemmar..
#2 Skickat PM :)
Hej, jag tänkte bara uppdatera läget.
Omplaceringen är lagd på is. Jag bor fortfarande på en soffa, men tjejernas situation har förbättrats en del under tiden som gått. Det finns ett stort garderobs/förrådsrum där de nu får springa och klättra som tokingar från golv till tak under min uppsikt. De är lika glada, sociala och spralliga som innan flytten så jag tror knappast att det förminskade utrymmet och nedsatta utetiden har påverkat dom negativt, i alla fall inte ännu.
Kimmy har dessutom blivit polare med hunden, så det är ett väldigt roligt + bland alla bekymmer. 🙂
Jag gör allt i min makt för att få tag i ett eget boende, men det är inte det lättaste i Uppsala. Omplacering är det sista jag vill - det känns jobbigt nog att inte ha kunnat träffa pojkarna på två månader… Men som tur är lever dom tydligen loppan för fullt hos min syster och hennes pojkvän, så får se om hon ens vill lämna tillbaka dom sen överhuvudtaget! 😂