Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 603 ggr
labbetrubbel
0

Konstigt beteende/vaktbeteende!!

Skrev tidigare om råttan som bet mig hårt helt oprovicerat och nu har jag sätt ett band! Dom får springa fritt i köket och bakom dörren var det han bet mig!(dörren öppen) ikväll fick dom springa lösa igen och Tuff som han heter går bakom dörren, ena burkompisen kommer efter sen hörs det duns och skrik och burkompisen kommer utapringandes och efter sig har han Tuff som burrat upp sig! Efter en stund kommer en annan burkompis och får samma bemötande!!! Vaktar han hörnet bakom dörren? Nyss i skrivandes stund var jag tvungen att testa och se vad han gör om jag närmar mig honom bakom dörren, och han burra upp sig rejält, knastrar högt och petar jag på han väser han går sidled för att sen attackera!( hade en tjock handduk mot han som han aldrig förr reagerat på) Så vad tror ni? Vad betyder detta? Har aldrig varit med om liknande, en vaktande råtta?:-S Ska försöka filma de, så kan ni få se också hur han beter sig! Vad gör man åt detta?

labbetrubbel
0

Lyckades inte få till en bra video, för mörkt, men upptäckte ett hål i listen! Kan det vara det hålet han skyddat? Nu är det igenbommat. Oavsett så är väll ändå inte det något bra beteende?

wintermynta
0

Hur gammal är Tuff?
Hans beteende är inte oki men hans språk är tydligt så är han i puberteten så är det nog en knäpp.Det kan gå över men du behöver i så fall ge honom tid och låta det vara igenbommat.
Reser ragg och knastrar är tydliga varningssignaler som talar om att han vill vara ifred och att han är riktigt förbannad. Väser gör han för att markera att han verkligen menar allvar och kommer att hugga om du fortsätter. Genom att gå sidled talar han om att han är mkt större än dig och även det är ett försvar.
Det du kan göra om det inte går över är att överväga en kastrering.

labbetrubbel
0

Tuff är 1,2 år så han är ingen tonåring! Detta beteende har enbart setts vid detta "hål"! Kastrering, hjälper det vid äldre hanar?

wintermynta
0

#3 Nej jag tror inte kastrering är lösningen. Då är den enklast att inte låta honom eller dom andra råttorna ha tillgång till hålet.

labbetrubbel
1

#4 okej! Jo! Det är igenbommat nu! Han försöker på alla vis komma dit, envisa råtta! Jag känner mig misstänksam mot honom pga av bettet bland annat, och funderar på vad jag ska göra med han! :-/ Känns inte kul att inte "våga" hantera han, men ni som vart med om det förr, försvinner den känslan? Tror ni att det var hålet som var "problemet"?

pellepojken
0

Mitt råd till dig är att du måste o skall hantera honom,gärna lite extra nu.  Du får inte vara "rädd" för honom.

Visar han sig "stöddig" mot dig så var bestämd o fös undan honom med handen o lite sting i rösten som, lägg av  sluta.   Va lite tuff.

Han får inte "vinna"