hur ger man medicin ?
hur tusan ska ja få i mina flickor medicinen när jag e själv? dom e inte lätta att hålla när dom e på det humöret och dom gillar inte medicinen heller
Visa gärna med bilder
Om det är flytande, häll det i vattenflaskan. Om det är tabletter, krossa det och blanda i maten :)
dom ska ha 2 olika 2gånger om dagen.
0.12ml och 0.15 ml i spruta
Blanda med välling eller någon frukt pure onyttigt får det vara om man ska bli friak
Blanda inte flytande medicin i vatten flaskan ;/ Sedan kom ihåg att undersöka om medicinen blir ovärkbar med maten du blandar ut den med, har för mig viss medicin i kombination med mjölk produkter. Jag brukar sätta dom i knät så dom har rumpan mot min mage, sedan skyndar jag mig att medicinera innan dom uppfattat att jag kör upp en spruta i munnen på dem. Om det är mycket i en dos så ger jag dem bara hälften av medicinen. Bästa knepet är att se till att dom inte hinner uppfatta vad du sysslar med
Jag sprutar också rakt in i munnen, om råttan sprattlar kan det vara lättare om man lindar in den ordentligt i en handduk så att bara huvudet sticker fram. Direkt efter att jag gett medicinen brukar jag ge en liten godisbit så att råttan sväljer det den har i munnen. Det är så lite medicin de ska ha så det är viktigt att de får i sig hela dosen, därför ska man inte blanda i vattenflaskan. Tabletter krossar jag noga och blandar antingen med vatten i en spruta eller med pyttelite honung eller sylt i en liten tesked, så att man kan se att råttan ätit upp allt.
Ett tipps. Dra mungipan lite åt sidan samtidigt som du lyfter den o sprutar in lugnt straxt bakom framtänderna. Där finns inga tänder som tar emot o det rinner ner bättre. Massera halsen precis efteråt med huvudet rakt upp. Ge något gottis efter