Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 456 ggr
[Thew]
0

Honor eller hanar

Hej där!

Jag ska kanske skaffa råttor i vinter eller på våren.

Jag har läst rätt så mycket och jag tror att jag är kunnig nog :)  Men det är en sak som jag sitter och grubblar på… Ska jag ha honor eller hanar? Jag vill helst ha hanar men min kompis mammas mans barn…I alla fall någon :p  Fick sälja sina Kill-råttor för att dom luktade så himla mycket fast enligt dom så sköte dom städningen bra.

Luktar verkligen hannar så mycket??? Och luktar honor också??? (Jag vet att honor luktar mindre)

Zakaraa
1

Det är individuellt hur mycket råttor luktar. Alla burdjur luktaf men stinker gör det absolut int om man sköter buren ocb byter inredning som kan lukta ofta (hängmattor, tygsaker, papper och trä) Hanar luktar generellt mer än honor men städar man och håller rent bör man inte ha några problem. Hanar i sig kan lukta så oerhört gott, att sniff hanar är som medicin föf själen, haha! Vissa honor kan också lukta söttoch gott men jag har bara stött på hanar som gör det. Vill du läsa fler åsikter ka du söka här på rif 'honor vs hanar' så får du upp en del trådar :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kolpa
0

Jag städar min bur ca 5 gånger i veckan och badar mina hanar då och då och dem luktar inte speciellt mycket, dem dagarna när man inte har städat buren på ett tag och inte badat dem så brukar dem lukta lite starkt men annars, ja dem luktar men dem luktar inte äckligt och det är inte en speciellt stark doft om man städar buren relativt ofta och badar dem ibland. Så jag tycker mina luktar väldigt gott. Men en del hanar luktar och en del inte ;)

Honor är mindre och ibland luktar mindre (oftast) och hanar är större och luktar lite mer men dem behöver inte lukta äckligt.

[Thew]
0

Tack för svaren!

Zolah
0

Om du fortfarande funderar kan du använda sökfunktionen på RiF, detta är nämligen en av dom mest vanliga frågor man ställer här :)

Finns säkert en del i 'Vanliga Råttfrågor' som du skulle gilla