Normalt eller aggressivt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ni som inte följt med det jag skrivit innan, läs här först --> http://rattor.ifokus.se/discussions/51fbaf5dce12c436b40003ea-ska-det-vara-sa?discussions-2
Jag har så svårt att veta om det Molly gör är det normala, eller om hon är för aggressiv. Så jag gjorde en video så ni får se.
Just nu bor de i två olika burar men jag vill såklart få ihop dom snarast, jag vill inte att Molly (agoutin) ska sitta ensam längre. Tror ni att jag kan sätta ihop dom nu i ungarnas nuvarande bur utan att riskera att ungarna skadas? Eller verkar Molly för på? Kom gärna med åsikter osv.
Som man ser runt 00.30 i videon så backar och puttar Molly undan Chelsea med rumpan. Det ska ju vara ett tecken på aggressivitet.
//Nike
Jag är ingen expert när det gäller introduktion men jag personligen tycker att Molly är för aggressiv. Det gör ont att titta på videon men jag kanske är känslig så hmm.. *tass*
Hoppas du får hjälp från mer kunniga råttägare!
tass*
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Jag tycker också det är obehagligt men hon biter inte på riktigt. Men står där och gråter i alla fall….haha
//Nike
Lillaste bebis :(<3 Så som jag ser det så agerar den lilla på precis rätt sett som den ska genom att lägga sig på rygg. Molly liknar min förra råtta Geisha som också gjorde detta, men då bet hon.
Jag hoppas att det löser sig, och jag väntade mig nästan att detta skulle hända med dina råttor pga av att först få hem en råtta och sen en ny inom två veckor, för då har Molly hunnit skapa sitt egna revir.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Men jag lär knappast vara den första som har gjort på detta vis :/
Här är en till, bäbisen min :(
//Nike
Jag hade nog separerat dom ett litet tag och sedan testat att introducera dom igen annars vet jag inte…
Hoppas det löser sej för dej å småttingarna
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Jag tycker inte att detta ser ok ut! Mår dåligt för den lille. Jag är inte superduktig på introduceringar då jag aldrig haft något problem med det men jag skulle inte låtit dem träffas. Den lilla kan inte må bra av sådan behandling. Vad jag har fått lära mig är att äldre råttor inte ska gå på bäbisar då de naturligt vet att de är underlägsna. Visst att de kan vända på dem men jag tycker att Molly är alldeles för på. För bebisens bästa tycker jag att du ska sära på dem. Har tyvärr inga tips att ge mer än det. Hoppas nån mer kunnig kan säga vad man ska göra när detta händer.
Okej ni ska inte tro att jag är ett monster som bara sitter och tittar på. Jag brukar sära på dom, men behövde filma för bla uppfödaren skulle få se. Tänkte att jag skulle se vad ni så också.
Antar att mitt enda val är att lämna tillbaka henne då? :(
//Nike
Och de bor i olika burar som jag skrev i #0
//Nike
Men kan någon kunnig ge ett längre svar?
//Nike
Det där är en väldigt hård hona. Hon är för på trots att bebisen visar undergivelse. Håll dem i skilda burar och kör en långsam introducering. Träffas ofta men under kortare stunder under en längre period så att säta. Du kan prova att bada alla råttor så de alla luktar neutralt och sätt ihop dem på en annan plata. I värsta fall kan man sätta k dem i en extremt liten transportbur, på så sätt ko mer de vara för stresade för att bry sig om varandra. Fick köra på det knepet när jag hade en väldigt hård hona. Vissa har provat med att även ha på ex vaniljsocker på råttorna för då luktar de helt lika och det specifiseras inte mot kön (åt könet de flesta vill åt vid intron) Mina tjejer reagerade direkt på den lillas skrik, tjejen som brukar gå imellan bråk kom direkt fram till gallret. Förstår att du gråter ocb känner dig hjälplös, det du kan göra när det här händer är att sära på dem låte bebisen komma undan och sedan kolla vad so händer igen. Har du följt introduceringsartikeln? Bytt hänhmattor osv? Tror det skulle vara bra för dig om du bytte bur lite då och då, bebisarna till mollys och molly toll bebisarna så de blandas dofter
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Alltså, de där skriken som bebisen gör skär i hjärtat på mig, och jag tycker att Molly är alldeles för på. När en av mina råttor skrek sådär sist, fick han sina tår avbitna av sin burkamrat. Så ska inte äldre råttor bete sig mot bebisar, Molly är väl för ung för att ens ha kommit i tonåren när de blir lite halvjobbiga. Så det känns konstigt för mig. jag tycker att det låter lite panikartat, som att det faktiskt gör ont, eller att bebisen blir riktigt rädd. Bebisen gör helt rätt hela tiden, och i andra videon när den får nog ställer hon sig på bakbenen och använder frambenen för att putta bort Molly så är hon sur. När råttor står på bakbenen mot varandra och är helt still så är det ett bråk på riktigt. Jag tycker Molly verkar lite för överdominant, och det ska egentligen inte spela någon roll att Molly bott in sig och så kommer det nya råttor. Det här ska ju vara som att introducera nya in i en ny flock, oavsett ålder och om de vart ensamma. En av mina första råttor satt ensam i två månader, och längre där till i djuraffären innan jag ens introducerade en bebis till honom, och då kunde jag bara stoppa in råttan i buren utan tjafs.
Jag tycker att du ska höra av dig till Zickan och fråga hur du ska göra, för jag tycker inte att det ser bra ut. Den lille kan ju få men för livet, som min råtta, han kunde jag knappt sätta ihop med en bebis utan att han skrek i panik när den kom nära honom.
Jag kan inte ge längre svar tyvärr, för jag har inte så mycket erfarenhet av aggresiva/bråkiga råttor tyvärr :(
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag har gjort det i tre dagar utan resultat. Jag har bytt saker mellan burarna, jag har låtit de vara 30 minuter i varandras burar och även hållit på med Molly när jag gosat med bäbisarna (bara en på videon men det är två ungar som ska intruduceras).
Får väl prova att bada dom. Men de nya är fortfarande lite rädda så får se hur det går
Jag har provat på flera olika ställen, och alla har gått bra utom denna gång. Jag blir så förvirrad och frustrerad :(
//Nike
#12 Okej :(
//Nike
Tre dagar är egentligen ingenting, tog över en vecka för mig med en halvbråkig dam så ge inte upp ännu :) Men kan vara bra som 12 säger att rådfråga zickan
Ska rådfråga henne!
//Nike
Men på alla andra låter det som om hon är ett hopplöst fall som det är något "fel" på?
//Nike
Hon verkar vara en våldigt hård tjej, väldigt dominant i tidig ålder, det är inte ett gott tecken men det kan ändå fungera. Hade jag varit du skulle jag dock inte skaffa fler burskompisar förrän Molly gått bort, ha dessa tre tillsammans om de kommer ihop till slut. Och om du vill ha fler ha dem i skilda burar, en dominant individtriggas igång på nya individer så då är det bättre att ha två flockar istället. Vissa intron tar enormt mycket längre tid om man har en dominant och hård individ men det kan gå. Skulle det absolut inte gå att sätta ihop dem kan du också höra med zickan om att lämna tillbaka eller byta. Men det är ju svårt när man skapat ett band med djuret.
Har inte datan med till Gotland.Seg på rif kolla nu. Bad att filma för att se hur hon är. tuff är hon :/. Men känns inte jätte aggressiv, isf borde hon bitit och förföljt mer.inte okej beteende och så bör de inte va. Men känns inte som hopplöst fall, få gånger det är hopplöst. Men helt klart kommer det ta lite längre än vad det borde. Helt upp till vad du orkar. Pip o skrik är hjärtskärande men så länge de inte biter hål eller drar tussar så skulle jag inte bli allt för skärrad under första intro veckan. Men för nån som inte varit med om en del bra, som värre intro än detta så är det svårt att hantera situationen. Förstår att det låter riktigt dåligt, men oftast låter det värre än vad det är. Jag finns på mobil men ska försöka hålla koll här också. Åter på fastlandet till helgen. Bara känna av hur du vill göra. Försöka ge det ett tag till eller inte.Bara backa ett steg och försöka igen. om inte är hon välkommen åter. Är på fb då och då. Annars sms :). Och var inte orolig för det med tiden :-). Bara skriva dygnet runt, jag svarar när jag hinner. och är det akut på natten om nått hänt så får man ringa.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Känns mer som om Molly är frustrerad över att bebisen skriker. Sen är hon en aning hård men hon hoppar i allafall inte jämnfota på bebisen.
Är hon likadan mot både bebisarn och är båda bebisar dumbos?
Det är inte alltid en toppörad acceptera dumbosar oavsett om det är bebisar eller inte.
Sen avråder jag bestämt från idiot ideen att rulla dom i vanlijsocker. Då kommer Molly definitivt att ta en tugga. Det säger ju själv,vem kan motstå en vandrande sockerbit?
Risken finns också att dina små lär sig att såhär ska introduceringar gå till och i sin tur bli hård om du introducerar någon mer i framtiden. För mig är det ett stort nej nej i acceptera men så har jag sjukt hårda krav på mina råttor också. Att det är dumbo eller ej ska egentligen inte spela roll om de är stabila råttor, bråka för man helt enkelt inte punkt slut. Men nu är ju sitsen som den är och med tanke på du inte ska avla så är det väl inte heller lika hårt att acceptera det eller ej Men börja om, ta det långsamt. Räkna med veckor kanske månader i filt ute innan. Jag förstår att du inte vill ha henne ensam men du har bara två val där. Ena att hon är ensam tills hon accepterar Doften av de andra, sen tar du nästa steg i att de träffas. Andra är att ge tillbaka henne och börja med de två andra du har. Men ta det på steg ett och ta det lugnt, räkna hellre med för lång tid ön för kort som det nig blev nu. Att sätta ihop dom när de för så är inget bra varken fysiskt eller psykiskt.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Min mobil "rättar" ord som inte borde rättas men hoppas du förstår trots de :D
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
När jag en gång skulle sätta ihop mina två bröder som hade varit ensamma pga den ena brodern bet den andra så den fick små sår. Jag fick ett tips från djuraffären och uppfödaren. Först skulle man ha ALLT nytt. Dvs buren (en större bur än vad jag hade då), alla leksaker och hus. Sen skulle jag tvätta båda råttorna lite grand så att de fick bort deras lukter. Efter det skulle man ta någon svag parfym och dra på på båda råttornas ryggar, gallret, botten och leksakerna. Då skulle de bli förvirrade av lukten, och ingen hade något revir (nya buren). För mig gick de ihop på direkten. Men du kanske inte har någon möjlighet att köpa en helt ny bur osv. Men du kanske kan prova att ha lite svag parfym på dem när de får träffas..? Hoppas det löser sig på något vis för dig!
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Jag hade en ny bur! Hön ska få flytta hem till sin gamla flock igen har vi bestämt. Hon klarade nog inte flytten så det är nog för hennes eget bästa också.
//Nike

Jättetuff hona, och dessutom väldigt ung!
Jag har en hona från den linjen, som också är jättejättetuff med bebisar. Biter aldrig, whatsoever, men på tok för tuff precis så som din hona. Hon fixar dock intron med vuxna råttor alldeles utmärkt. Jag har många honor som är just så, och det tokiga är att bebisar som utsätts för hård introduktion tenderar att själva vara elaka mot bebisar sedan. Det är iaf min erfarenhet. Så ta det slow, hittar du nåt ställe som funkar så kör med det flera korta stunder om dagen.
Ett tips som jag lärde mig hemma hos Nicciz är att göra första introt på ett litet köksbord. Råttorna blir liksom lite mer "osäkra under fötterna" och får då inte samma möjlighet att hetsjaga. Det kan vara ett bra sätt för dem att vara med varann så att de till slut liksom "vänjer sig vid varann" på ett mindre våldsamt sätt.
Älskar mina stora små vänner..
#25 Hoppas verkligen inte att de lärt sig under de två gångerna jag satt ihop dom :(
Tack för tippset menMolly ska få flytta tillbaka till Zickan.
//Nike
Ja hon får komma åter till min flock. Fungerade bra med ungarna från verra och Katoz senaste kullar när de kom. Men då hade hon också flera vuxna som håller koll. Lite tråkigt att det är en ur denna kullen också som är tuff.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Smart Terato! Nästa intro ska jag prova på lackbodet! :D