Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 439 ggr
turbopsyk
0

Skillnad mellan bett och naffs?

Hej på er!

Jag har en liten fråga. Jag har nyligen tagit emot två stycken hanar på 1,5 år. Min kompis som inte längre kunde ha kvar dem sa att dem aldrig bitit honom. Igår när jag klappade Teemo som låg i sin hängmatta så bet/naffsade han på mitt finger. Jag drog bort det då jag tycker det är obehagligt. Skrev till mig kompis vad som hade hänt och han sa att han kan "smaka" lite på fingret om man har en godsak i handen. Men det hade jag dock inte. 

**Så min fråga till er är. Hur vet man skillnaden på när en råtta biter dig eller bara "naffsar" på dig?
**

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

Fjordell
1

Det vet man bara. Det gör jäkligt ont när en råtta verkligen biter en. Då går det oftast hål i skinnet och börjar blöda rätt ordentligt. När en råtta nafsas så känns det, vissa tycker det är lite obehagligt, men det ska absolut inte göra ont. Mina kan busnafsas, och skulle någon råka ta i lite väl mycket så piper jag till och säger "aj" i ett högt tonläge, men stannar kvar med handen. Råttan lugnar ned sig, och då kan vi fortsätta busa igen :)

Fjordell
2

Vissa råttor kan dessutom råka "smaka" på fingrarna om man luktar mat (eller godluktande tvål/hudlotion…) Det är lätt hänt att det mistas för mat för en råtta som exempelvis är nyvaken eller bara är väldigt exalterad. Men det gäller där också, det ska inte göra ont.

sarakaka
4

Jag brukar tänka såhär:

1. UNDERSÖKA
Känner lite med tänderna, typ vad är det här, är det ätbart? Jaha det var ett finger. Kombineras ibland med lite slick, sniff och hålla i med tassarna.

2. PUTSA
När mina råttor putsar mig brukar de liksom nafsa jättefort på huden som om de skrubbar rent liksom. Kombineras med att slicka rent.

3. VARNING
När de blir lite sura och vill att jag ska lämna dem ifred. T.ex. om jag ska städa buren och försöker ta ut min sömniga tant så kan hon bestämt säga nej. ;) Då är det som ett bett, ganska snabbt, men väldigt löst, känns bara lite på huden och det blir absolut inget sår.

4. BETT
Ett ordentligt bett helt enkelt där det går hål på huden. Kan antingen vara ett missförstånd, t.ex. en råtta som ville snappa åt sig en matbit och det blev fel, eller av ilska. Det märker man på råttans kroppsspråk och om råttan blev förvånad av din reaktion.

5. AGGRESSIVT BETT
Visar mycket tydligt att råttan är arg med t.ex. uppburrad päls, annorlunda gång, fokuserad blick eller öppen mun. Blir hål i huden och ibland kan råttan försöka bita ett flertal gånger eller hålla fast ordentligt.

sarakaka
0

Vilket tycker du det låter mest som?

turbopsyk
2

Exakt som nummer 3 var det. Inte en enda skråma på huden men jag tyckte det var obehagligt. Men lät honom vara efter det. 😃

Tack så himla mycket för alla 5 alternativ, hjälpte mig jättemycket och ska verkligen behålla dem!

sarakaka
1

Okej, jag tänkte på trean faktiskt! Kan ju ha varit så att han egentligen inte hade lust att bli klappad men inte visade ordentligt utan sedan bara gav dig en varning, liksom, sluta nu!
Min tant som gör så när jag väcker henne är jättemysig i övrigt, helt harmlös. Behöver bara tänka på det när jag väcker henne, då är jag lite extra försiktig och tar det lugnt.
Jag brukar fortsätta försöka ta ut henne men i ett lugnare tempo då, låter henne komma upp först och gå på morgontoaletten, hehe, sen är det lugnt. ;)
Så om jag vore du skulle jag absolut fortsätta klappa honom! När du lärt känna honom lite mer så kommer du att veta hur han vill ha det, vilka ställen han tycker om att bli klappad på och vilka han inte vill bli klappad på. :)

turbopsyk
1

Ja exakt. Får ge honom lite tid helt enkelt. Han är den blyga av dem två :) Tack så mycket för hjälpen!