Lägenhet+råttor
Hej! Jag börjar sista året på gymnasiet nu och försöker klara upp framtiden lite, då jag alltid bott i stort hus mitt i skogen har jag aldrig haft problem med att ha olika djur osv. Så nu undrar hur svårt det är att hitta lägenhet där det är tillåtet med råttor (husdjur), någon med lite erfarehet som vet? 🙂
Jag bor i hyreslägenhet med 3 råttor, en ödla och 4 katter. Inga problem alls. Bor dock i en liten stad, när jag letade lägenhet i Gbg så var det direkt hopplöst att hitta nånstans där jag kunde ta med djuren. :/
De finns massor med hyreslägenheter där man får ha husdjur. Sen behöver man ju faktiskt inte specificera vad för slags husdjur man har, om man är rädd för att bli nekad. Är det tillåtet med husdjur så är det!
Sen om råttorna skulle ta sönder grejer i lägenheten så kanske man får ersätta det när man flyttar, men det gäller ju alla skador som man själv eller ens djur åsamkat. Vår hyresvärd vet inte om att vi har tott, men man får ha husdjur i vår lägenhet och svårare än så är det inte :D
Tack! Jag hade faktiskt läst det någonstans (fast om ormar då) att om det är tillåtet för husdjur så kan dom inte neka/tillåta vissa djur. (Det var bara "specialdjur" typ giftiga djur med extra tillstånd osv som man måste be om extra tillåtelse av hyresvärden om… ) 🙂
Någon annan som upplever läget annorlunda?
Studentrum är det oftast djurförbud i. Men ofta så går det i alla fall då det kan vara lite huller om buller med reglerna har jag märkt… :)
Andrahandslägenheter kan man ju också hyra. Om personen är lite tveksam till husdjur kan ni ju skriva ett eget kontrakt med att du betalar, säg, 400 kr extra i hyra i månaden och vid flytt ska allt vara perfekt, rent, fräsch luft och så vidare precis som det var när du flyttade in. :)
Hyreslägenheter kan man få ha djur i också. Hyreslägenheter kan det i vissa städer vara svårt att få tag i men man kan t.ex. bo i en andrahandslägenhet tills man hittat en egen hyreslägenhet.
Jag är i samma situation just nu, ska precis börja trean på gymnasiet och vill hemskt gärna ha med mig husdjur när jag flyttar. Men som jag har förstått det brukar det gå att ordna, särskilt i lite mindre orter. :)
Jag bor i lgh med 2 marsvin och 2 råttor , inga problem. bor ändå i en ganska stor stad
Ja, glömde nämna att i bostadsrätter får man också oftast ha husdjur om inte bostadsrättsföreningen säger något annat. Men jag har aldrig hört om någon som inte fått ha husdjur. :)
Om jag inte har helt fel så får en hyresvärd inte neka husdjur om det inte är en speciell "allergibostad". Så man får ha djur i i stort sett alla lägenheter. En person som hyr ut i andra hand kan däremot ställa fler krav, så det gäller bara "första ledet". Och så måste man förstås sköta sig också, så att det inte blir problem med lukt eller liknande.
Korridorsrum i studentbostäder brukar man inte få ha djur i.

Mvh Stephanie 

Tack allihopa för svar :) Fortsätt gärna skriva i tråden!
Jag har bott på olika orter bla stockholm enköping bålsta men har aldrig haft problem
Men det spelar väl ingen roll i vilken lägenhet man bor i, råttor är ens husdjur och antingen är det väl tillåtet med husdjur eller inte? eller har jag fel.
Jag bor i en etta i göteborg med fyra råttor. Det är tillåtet att ha husdjur, dock inte "kamphundar" som dem så gärna kallar det för. Dock om det inte hade varit tillåtet med husdjur så ser jag inte skadan som en råtta etc kan göra. Inte så att man går till hyresvärden och pratar om sina råttor. 😃
I'm not crazy. My reality is just different from yours.