Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1214 ggr
Kaninhoppare
0

Luktar de SÅ illa?

Har funderat lite på det här med att skaffa råttor, ev två/tre hanar. De skulle i så fall få bo i mitt sovrum, strax bredvid sängen ( har ett ganska trångt rum). Men jag är otroligt rädd för att det ska lukta förfärligt! :( 

Blir det en stark, otäck lukt även om man håller rent i buren, skrubbar gallret regelbundet osv? Fönstret kan ju stå öppet större delen av dygnet och vädra, så länge det inte blir för kallt för råttisarna. Hade också tänkt använda alflis eftersom det sägs hålla lukten borta. Tror ni att det skulle funka, eller brukar lukten vara ett stort problem?

Medarbetare på Jättekanin

Alenzi
2

Jag hade aldrig haft buren bredvid sängen (eller ens i mitt sovrum), det kommer ofrånkomligen att lukta mer eller mindre (mindre ifall du städar ofta och ordentligt och så småningom vänjer du dig säkert vid lukten, eller inte, det är individuellt) men det finns stora risker för allergier förknippat med att sova på det viset. Att vädra som du beskriver det är nog inte heller att rekommendera, råttor är riktigt känsliga för drag och blir lätt förkylda.

MoaL
4

Varför har du fått för dig att råttor luktar illa? Så länge man städar med jämna mellanrum och håller rent så luktar de absolut inte illa. Långsvansarna i sig luktar faktiskt underbart, tycker i alla fall jag. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Kaninhoppare
0

#1 Så det är alltså enkelt att utveckla allergi mot råttor? :/ 

#2 Många säger att de luktar så äckligt, men det kanske är individer :)

Zakaraa
2

Jag har mina råttor i fotändan av sängen och har inga problem. Skulle knte placefa buren så nära sängen då spånet kommer stänka ut och det är intw skönt att ligga på alspån :p Jag har mitt fönster öppet dygnet runt nu på sommaren samt en fläkt gående så jag klarar mig gansna bra. Nu när det är varmt sä luktar det mer eftersom delvis blir magarna dåliga i varmvädret (säkert många personer slm känner igen det själva) Men håller man toan ren är det knga större problem.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Alenzi
0

Klart råttor luktar! Alla djur luktar :) Och råttor spenderar tämligen mycket av sin tid i sin bur; varav en ansenlig del av den där tiden går åt till att kissa och bajsa ;) Det är därför jag skrev att det är individuellt, vissa störs av lukten, andra inte. Somliga är antingen inte så känsliga eller vänjer sig och känner den inte alls.

dundeer
0

Jag har aldrig haft problem med att mina råttor luktat, visst luktar dom, men inte mycket mer än nån annan gnagare enligt mig :)

Cahira
0

Skaffa honor i så fall, handjur brukar ha en förmåga att ha starkare avföring och urinlukt. :) (i överlag, finns garanterat undantag)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kaninhoppare
0

Okej, men har nu börjat tveka. Är livrädd för att bli allergisk :o Har inget annat ställe än i mitt rum där de kan få plats :((

[kerstinthemilklover]
2

Skaffa inte råttor om du måste ha dem i sovrummet. De är verkligen superallergena.

kundvagnsgnu
0

Jag har mina flickor i mitt rum, relativt nära min säng. Och det luktar inte något speciellt om man städar relativt ofta!

Som någon längre upp sa så har ju honor en tendens att lukta mindre.

[kerstinthemilklover]
1

Har du allergier redan så är det en risk att du får fler. Men skall du ändå ha råttor i sovrummet så skaffa en bra luftrenare.

dundeer
2

Jag hade samanlagt 9 råttor i olika flockar i min etta på 27 kvm, Inga problem med doft eller annat, bara man är noga!

Pétit
0

Min syrra har våra råttor i sitt rum. Visst luktar det lite , men man vänjer sig och det luktar inte såå hemskt om man håller buren ren och fri från kiss och bajs så mycket som möjligt. (Inget intorkat kiss och bajs m.m). Sen så luktar honor lite mindre ju och hanar urinerar ju som sagt mer ute för att markera revir.

Nu är det ju så att vissa får allergier , men många kan också vara otroligt känsliga. Om du inte är så känslig och inte har några andra allergier så borde det gå bra. Men man vet aldrig , vem som helst kan få det , fast det är i ett annat rum. Det beror på personen. Men om man vill ha sina otroligt fina bäbisar så får man ta emot den risken. Själv tror jag inte att den är så stor , men som sagt , beror ju på hur känslig du är och om du har andra allergier.

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

sarakaka
2

Jag har alltid haft mina råttor i mitt rum och har aldrig känt att det luktar om jag inte haft buren väldigt ostädad. :)

[FlyingSalami]
4

mina råttor luktade illa, skolans råttor luktar illa trots att dem har en stor bor, min väns råttor luktar illa…

malin.maria
1

Jag tycker inte att det luktar om jag vädrar varje dag och håller buren ren och fin. Brukar smårengöra 5 min varje dag (dammsuga fleeceunderlaget, ta bort ev. kiss/bajs), sen byta toaletterna var tredje dag och storrengöra en gång i veckan. Har inget problem med lukt! Sen badar jag mina killar samt rengör svansen då och då, men de håller sig annars väldigt rena själva :)

Angående allergi så har vi fått reda på att min sambo är pälsallergiker, men han tål råttorna helt utan problem. Så det är nog väldigt individuellt!

Vänliga Hälsningar

Malin

turbopsyk
0

Jag har 4 råttor, 2 honor och 2 hanar. Det luktar ju när man går förbi burarna, men inte så att du spyr. Dock städar jag noggrant buren ungefär en gång i veckan. Jag kör på spånet "ToaLätt". Tycker det är helt okej. Hade Borris mattor från Ikea först, fy vad det stank. Så om du är villig att städa ofta (diska alla rör, matskålar osv + storstäda deras bur i duschen/badkaret) så är lukten inte farlig. Det är nog mer min pojkvän som har ont utav det men han står ut för min skull:)

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

[melinih]
1

Är individuellt, jag själv klarar av råttlukten och tycker inte det är så farligt. Men vissa folk som kommer till mig kan säga "oj vad är luktar råtta…" haha :)

[FlyingSalami]
0

juste, inte för att vara elak å så men vissa som svarade på din fråga är hardcore råttälskare. du vet, såna ladies med 20 katter. hahahah

malin.maria
3

Skulle aldrig ljuga om att råttor luktar om man inte håller rent. Att det luktar "djur" när man sniffar dem i pälsen antar jag att TS förstår, eftersom alla djur har en naturlig doft liksom vi människor. Sen är det individuellt om man gillar den doften eller inte.

Tror inte heller någon annan här skulle ljuga om det, då det ju i värsta fall skulle kunna leda till en eventuell omplacering pga. att TS blivit "lurad" att de är luktfria av folk här på forumet. Vi är ju som sagt råttälskare här ;)

Vänliga Hälsningar

Malin

turbopsyk
2

Håller med ovanstående.

Finns ingen mening med att ljuga om dem luktar eller inte. Alla djur luktar, beror ju på hur mycket man är villig att städa också. Jag hade en hamster en gång, hans bur luktade INGENTING och jag var noga med att göra rent i den medans min lillasysters hamsters bur stank med piss och bajs.

Så det är ganska indviduellt hur mycket man vill det ska lukta. Men man vänjer sig också vid lukten. Först tyckte jag inte om den men eftersom att den förknippas med mina små väsen så blir det ganska naturligt att man accepterar den:)

I'm not crazy. My reality is just different from yours.