Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1227 ggr
Grodan
0

Online-register över sällskapsråttor

Jag tycker att det skulle vara underbart om någon duktig programmerare kunde lägga upp ett register över sällskapsråttor i Sverige - där vi alla kan anmäla/registrera våra djur varifrån de än må komma. En stambok på nätet!

Vad tycker ni?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Soulonfire
0

Låter som en bra ide GrodanGlad

Grodan
0

kan du göra en sån? Flört

Soulonfire
0

haha… det var en annan sakRäcka ut tungan är inte så duktig på det…. men nån måste det ju finnas här som kan fixa det?

Grodan
0

det kan ju ev finnas färdiga program?

Soulonfire
0

ja, det kanske det gör…värt att kolla upp kanske?

pralin
0

Jag ska höra med min pojkvän hur pass svårt det är att göra något sådant, låter faktiskt jättekul!

Han är mycket duktig på datorer så jag hör med honom hur man går till väga :)

cosmonita
0

Det låter som en bra idé! Tyvärr är jag för oteknisk för att fixa det, men hoppas att någon annan kan Glad

pralin
0

Har precis pratat med min pojkvän. Han säger att han kan ge det ett försök men att han inte ger några garantier om att det kan bli bra.

CamillaS
0

ja, det tycker jag låter som en bra och rolig idé… men e inte så bra på hemsidor och sånt. så 8# hoppas din pojkvän kan fixa något ;)

pralin
0

Ni kan ju ge tips om vad ni vill att det ska innehålla så ska jag meddela honom det.

Om jag har fattat det rätt vad Grodan menade så ska det vara som ett register, där man kan lägga in sina råttor. Man ska kunna skriva in namn, när de är födda, kön, var de bor, vad ägaren heter m.m Kanske bild på råttan.

Jag hade även en tanke om att man lätt ska kunna söka på varje kommun, eller i bokstavsordning på namnen eller kanske till och med färg.

Soulonfire
0

Låter som om du fick med det mesta därGlad

cosmonita
0

Det vore kul att kunna söka på släktingar till sina råttor

Chetic
0

Hej! Det är jag som är pojkvännen :)

Jag har kommit igång lite med den här sidan och det ser bra ut hittils.

Men eftersom jag inte direkt är någon råttfantast behöver jag först veta en del. Det jag undrar över för tillfället är vilka raser som finns, och vilka färger som finns. (Vet att det är en massa olika namn på hur färgen sitter på råttan osv :P)

En lista vore perfekt, om någon kunde ordna!

Bellona
0

"Man ska kunna skriva in namn, när de är födda, kön, var de bor, vad ägaren heter m.m"
Kanske lite som reggpapper? Namn, födelsedatum, uppfödare, ägare, eventuellt srs registreringsnr, färg, teckning, hårlag, släktingar, syskon om man vet det.

Det finns inga raser på råttor utan bara olika färger, teckningar, öron och pälsvarianter. :) på www.rattsallskapet.se finns den svenska standarden men det är inte helt komplett. synd att de tagit bort ostandardisterade varianter från hemsidan.. http://r-at.net/rattfabriken/handla.htm finns också. http://web.comhem.se/olydia/genetik.html och http://www.freewebs.com/r8info/frgerteckningar.htm . Sedan behöver man kunna lägga till untypical efter färg och missmarked efter teckning.

kanske enklare om det går att göra så att folk skriver in färg och teckning istället för att det ska vara färdiga val?

Ninja
0

Ett register på nätet skulle vara toppen! Ständigt uppdaterat och aktuellt, då kan det vara en värdefull hjälp i aveln när man letar efter råttor som kan matcha bra. Skulle vara jätteskoj om din pojkvän kunde ordna det, Pralin. :D

KickanW
0

Det låter ju jättebra! Hoppas någon tar tag i det ordentligt.

Chetic
0

Halloj!

Det går fint och jag märker att det här absolut är något jag klarar av. Även om det kanske inte ser hur fint ut som helst.

Men det finns ett litet problem vad gäller server. För att sidan ska kunna vara uppe dygnet runt (vilket är självklart) så måste någon hålla i en server, eller betala för en. Hur detta ska lösas har jag ingen aning…

Allamej
0

Vad kostar det? Är det överkomliga summor?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Grodan
0

Gah, vad skoj att du påbörjat arbetet Chetic!

Finns inget gratis-alternativ? Om pengar blir inblandade drar sig folk för att regga råttorna och då faller allt tyvärr… Skrattande

Saker som ska vara med

Kullen: födseldatum, antal födda, antal vid 3 v, uppfödare, varje individs namn (bör få eget nr), kön, färg/teckning, hårlag (slät/rex/dubbelrex/hårlös), öron (dumbo/toppörad) och ägare (ev ej tillåtet enligt PUL?).

Enskilda råttor: födelsedatum (om känt annars cirkadatum), namn, kön, färg/teckning, hårlag, öron, inköpsställe/uppfödare, ägare.

För varje råtta bör rader finnas där man kan fylla i sjukdom, dödsdatum, utställningsmeriter och ev lägga upp foto.

Chetic
0

Tro det eller ej, jag har funnit ett gratis alternativ!

Nackdelen är dock att det måste vara reklam högst uppe på sidan, och minst ett av var tusende besök måste ha klickat på en annons. Haha, egentligen en väldigt liten nackdel med tanke på vilken fruktansvärt bra värd det här är!

Kolla hur långt jag har kommit hittils: http://chetic.somee.com/

Det är massor kvar att göra, jag vet, ser inte ut som mycket. Men det som tar mest tid är förberedelserna, och de är alla klara nu. Ge mig ett par veckor till så ska nog det mesta ni har önskat vara med!

CamillaS
0

det börjar ju se bra ut iaf :)

Soulonfire
0

Ja, jättebra start! lite mer färgalternativ, men jag antar att det kommerGlad

gulzebra
0

#19: Glöm nu inte att de kan vara dumbobärare också ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Nidnal
0

Kan man inte ha teckningar i en egen ruta? Annars blir det ju hur många alternativ som helst på färg.

Grodan
0

#20 Gah, så underbart! Litar du på sajten? Vore hemskt trist om vi la upp en massa info som sedan bara försvann..

Chetic
0

Jag ska försöka göra listan på teckningar och färger och sånt komplett. Om alla fick skriva sånt själva skulle det bli så mycket felstavningar och konstigheter att sökningen helt enkelt inte skulle funka. Kommer att göra det bästa jag kan, men fattas något så är det bara att säga till!

Vore jäkligt bra om någon kunde göra en så komplett lista som möjligt på pälstyper, örontyper, teckningar, färger osv jag kunde använda mig av, det skulle verkligen göra det här en miljon gånger lättare! (och snabbare)

#25: Jag litar på värden till 100%, det är ett stort professionellt företag, och om något skulle hända så gör jag backup på databasen en gång i veckan.

Daydreams
0

Jättenra jobb och superschysst att du gör det. Här är en sida med alla färger och teckningar och "sorter" kanske kan vara till hjälp?

http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp

Nidnal
0

Färger: agouti, cinnamon, fawn, silverfawn, blue agouti, black, blue, chocolate, mink, lilac, pearl, cinnamon pearl, beige, champagne, himalayan, siamese, burmese (siamese, burmese och himalayan kan dessutom finnas i flera pointfärger, t.ex. seal point, blue point, chocolate point), lilac agouti, russian blue, russian blue agouti, graphite, opal. Sedan kan ju färgerna kombineras på ännu fler sätt egentligen…

Teckningar: irish, european berkshire, american berkshire, variegated, hooded, bareback, capped, pointed, masked.

Pälstyper: slät, rex, dubbelrex, naken.

Öron: toppörad, dumbo.

(Har jag missat något så säg till, jag fick med alla standardiserade färger och teckningar iaf…)

Förresten, ska mismarked och untypical finnas med? Eller blir det för avancerat då?

Glömde skriva det i mitt förra inlägg men jättebra att du gör det här! :)

Allamej
0

Men ska det bara var de stadardiserade teckningarna med här.. är inte det lite taskigt mot alla husky och stripedägare som finns där ute?

*erkänner att jag känner mig utanför*

Och isf. bör inte dumbo få vara med heller.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

CamillaS
0

men om man ska kunna söka på kullsyskon och liknande måste vel alla vara med.

black? e de inte silverblack? self black finns vel inte i sverige?

cosmonita
0

#31 black i kombination med teckning finns ju

CamillaS
0

em jo.. säger man bara black då om den har teckning eller inte hänger inte med riktigt när blir det silverblack i såfall och när säger man bara black? lite förvirradGenerad

cosmonita
0

Silver black blir det när de har ljusa strån i pälsen oavsett teckning tex silver black eubk, eller bara silver black (utan teckning). Men sen har vi ju råttor i de olika teckningarna som inte har ljusa strån i pälsen tex, black eubk, black hooded mm. Det som är mycket ovanligt och inte finns här är de helsvarta råttorna utan ljusa strån och utan någon teckning alls = self black.

CamillaS
0

aha oki tack för svaret cosmonita jag har en silver black eubk här hemma:)

Savannah
0

Heeelt suveränt!! Nytänkande!!! Skrattande

Nidnal
0

Ah, ursäkta! Glömde helt bort striped och husky roan, klart att de ska vara med!

Vad jag menade var att de standardiserade färgerna och teckningarna är väl ändå de vanligaste i Sverige?

Kom på 2 färger till förresten… Amber och cream.

Nidnal
0

Gah! Jag har glömt massor ju!

Black eyed white (ska det förresten räknas som färg eller teckning?), pink eyed white, black eyed siamese och himalayan, sable burmese.

Och så på teckningar måste ju såklart alternativet "inte tecknad" finnas med :)

bRat-Bags
0

Väldigt bra tråd Grodan. Väldigt fint av killen som gör detta också, en applåd för honom! *klapp* Och för alla råttägare som tar väl hand om sina djur! *klapp*

Mvh Linnea & Samson.

Magda
0

är det meningen att det ska vara med födelse datum & släktingar (typ stamtavla) & ägare & sådant med? tänkte om man ska söka upp en släkting till sin råtta eller en avlespartner så behövs ju det? 

om man lägger in en råtta i databasen, kan vem som helst ändra infon om min råtta då? (var inne & kollade på sidan & la in en råtta bara för att testa Skrattande) är jättenyfiken på det färdiga resultatet sen..  jo just det, en fråga till.. går det att göra så att man kan lägga upp ett foto på varje råtta om man vill?

*spännande*

CamillaS
0

det som Magda skriver skulle jag också tycka var bra:)

CamillaS
0

oj då *dubbel post*

Grodan
0

Hur går det Chetic?

Om jag fick önska lite… Flört

För att det ska vara något värde av denna grej skulle det vara bra om

• varje råtta får en personlig kod (registeringsnr alltså)
  • stammen (föräldrar, farföräldrar, morföräldrar och en generation till) kan fyllas i - kan man inte fylla i detta lämnar man det tomt
  • kullsyskon (ev regga en hel kul - kunna välja då, en råtta eller en kull)
  • uppfödare och ägare (namn och vilken del av Sverige kan räcka om man vill vara halft anonym)
  • kunna lägga upp foto på råttan (ev även släktingar, eller länkar till foton)

och så den balla grejen!!! Att kunna skriva ut en STAMTAVLA på råttan!!! Klicka på en knapp [Skriv ut stamtavla] och så skrivs en stamtavla ut. Till detta behövs en trevlig stamtavlemall!

Skulle detta funka kan ALLA råttor få stamtavla! Det tycker jag vore skoj! Givetvis är det valfritt då om man vill skriva ut den.

Chetic
0

Hej igen!

Ursäkta om jag inte hör av mig så ofta, det är upptagna tider nu när jag (sommar)jobbar. De minuter jag får över går oftast åt till Pralin, så skyll på henne! Haha :)

Jag jobbar vecka 31 som är nu och nästa, sen har jag massor med tid som jag tänker lägga ned på det här projektet. Räkna med nya grejor varje dag då!

Varje råtta får automatiskt en egen siffra (från 0 och uppåt) när den läggs till, så det borde ju funka som registreringsnummer. Det här med stamtavlor, släkter och sånt verkar klurigt men det ska nog gå att lösa! Räkna med att det kan ta ett tag dock. Lägga upp bilder har jag ingen aning om hur man gör men det får jag ta och lära mig för det är en självklarhet!

Sen kommer jag att göra så att man måste registrera sig och logga in också, så man får ändra på sina egna råttor, och ingen annan. 

Om ett par veckor börjar det hända saker helt enkelt, hoppas ni kan vänta!

CamillaS
0

självklart kan man vänta om det är för en så bra grej, jätte kul att du vill ta dig tid att göra en sån här sida, ska bli jätte kul att få lägga in sina råttor när sidan e färdig  ;)

Nilam
0

Saknade husky och striped roan. Jag har båda varianterna. Men hur många färger kan vara roan? Mina är black, sen vet jag att agouti finns också.

Toppen att Chetic tog tag i det här åt oss! Tack!

Nutiz
0

#46: Alla färger kan vara roan…

Kan inte du Chetic lägga till en lista över teckningar också? Glad

nangiljala
0

Ge grabben en Break.
att ordna ett sånt här register är ett JÄTTE jobb, inte säker på att Chetic insett hur stort det är än.
Vi behöver inte göra det större än det är. Visst skulle det vara kul om man kunde ha med ALLT, men ett sånt register med de funktioner jag sett att folk vill ha skulle bli oanvändbart (tyvärr). Och detta är helt enkelt för att Administarationen skulle bli ett heltidsjobb.

Man måste begränsa sig, annars blir projekten en övermäktiga.

Vad som behövs i ett sånt här register är:

Unikt reg. nummer
Namn
Uppfödare
Mor-Far (Helst ett par led bakåt)
Ägare (med frivilig kontakt info)

Detta räcker för att man skall kunna söka efter en partner till sin råtta och ha koll på stamtavlan så man inte får någon inavel.
Har en del kunskaper i ADB och kan hjälplight med php, SQL, pearl och C++. jag skulle inte vilja gör det här enns i dess enklaste form.