Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 357 ggr
Helenaw87
0

Nyfiken men skygg

Min lilla Dammi (född 16/5) är fortfarande skygg och trivs best i huset men hon är ändå rätt nyfiken.
Hon är ljudrädd och tycker inte om att man grejar med henne, då vill hon springa därifrån…
Dock har jag fått henne att somna i min tshirt en gång men för övrigt är hon väldigt tillbakadragen fortfarande😢

Jag plockar med båda våra råttor varje kväll och pratar mkt med dom.
Dom får lov att vara utanför buren men det är inte intressant tycker Dammi.

Bumbi (född 12/6) sitter still i handen då man lyfter upp henne men kan vara svår att få tag i.
Har dock märkt mer skillnad på Bumbi senaste dagarna att hon blivit mer trygg och nu klättrar hon upp i handen själv men om man rör sej eller hostar far både hon och Dammi in i huset.

Gör jag fel?
Ska jag göra annorlunda?
Hjälp mig snälla, jag vill kunna mysa med dom utan att de ska vara oroliga (Dammi mest)

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

kigon
0

Locka dem upp med yoghurt eller något annat de ej kan ta i och springa iväg med! Få dem att komma up på armen av sig själva med godiset, och ta inte upp dem utan att de själva kommer upp!

Min ena var såhär också, men det var mest för att hon var osäker av sig. Iom att jag inte lyfte henne utan hennes vilja så blev hon mycket mindre skraj med tiden och nu kan jag lätt lyfta henne utan att hon försöker ta sig loss då hon ser att vara i famnen som en positiv sak utav godiset…!

Låter mest som osäkerhet tycker jag (med ljuden också) så försök ta ut dem med hjälp av någon form av mat flera gånger om dagen och rör dem lite här och där utan några plötsliga rörelser tills de blir vana vid att bli rörda (gosa gosa gosa) och kommer gladligen upp själva :)

Försök att inte jaga dem inne i buren för att fånga dem, eller att de trycker in sig i ett hörn så att man kan klappa dem, utan låt det helt och hållet komma fram själv så blir de mindre nervösa, förhoppningsvis!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Helenaw87
0

Tack!
Bumbi kommer om man har filmjölk eller kokt pasta men Dammi är svårflörtad som attan…

Bumbi som är yngre är gärna framme och låter en pilla på henne men Dammi kommer bara fram ibland trots mat å godis och ingen av dom äter utanför buren.
Deras mission är FIND THE CAGE!
Fast Bumbi tar gärna en omväg innan hon hoppar in igen i buren men Dammi ska baaaara dit å ingen annan stans.

Ska jag bara låta gallret vara öppet så hon får gå ut om hon vill eller ska jag ta ut henne?

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

kigon
1

Har du något annat rum där du kan ha dem, där buren inte finns? Som tex. badrummet? :) Om det inte finns någon bur så kommer dem förmodligen tröttna på själva rummet efter ett tag och börja klättra på dig istället ^^ 

De ser just nu buren som deras säkra ställe där dem känner sig trygga, så med mycket utevistelse där buren ej finns borde göra att dem sakta men säkert blir mer bekväm med dig! 

Själv använde jag soffan och badrummet när mina kom hem, de var endast i buren om jag inte hade tid att ha dem ute eller om jag sov…

Mina äter ej på ställen de inte känner sig säkra på (Rebel äter inte på soffan fortfarande, men äter på ställen hon känner sig säkrare som ute i rummet eller badrummet) så det är nog mer en van sak, när de är vana vid rummet och är orädda kommer det nog börja acceptera mat där också! (råttor är ju förstås individer så det finns säkert råttor som helt enkelt inte vill äta utanför buren också)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.