Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 530 ggr
[pepparkatt]2
0

Pipig tjej!

Har en tjej på ett år nu som helt plötsligt börjat pipskrika varje gång jag lyfter henne! Hon har alltid var laidback och chill men nu vet jag inte vad det kan vara? Hon har inte gjort illa sig vad jag vet, klämmer på henne men då piper hon inte, så inget tyder på smärta någonstans. Vad kan det bero på? Hon är ju van vid att bli lyft å va ute p klättra runt på oss här hemma.. Så känner mig väldigt förvirrad!

Zolah
0
[pepparkatt]2
0

Vad innebär de? :-)

Zolah
0

Under en tid när dom är yngre så kan dom få lite skumma saker för sig, lite personlighets förändringar eller 'små spatt'. 

tänk dig lite som tonårshormoner, det är bara att fortsätta hålla på som du gjorde innan. Det löser sig efter ett tag :)

[pepparkatt]2
1

Tack då tänker jag inte oroa mig mer nu :-) håller ett extra öga på henne bara!

Zolah
2

Gör så ;) det är alltid bra att hålla koll på dem :)

med andra ord, att vara höns mamma är helt OK xD

[pepparkatt]2
0

Hm blev ganska orolig nu dock… Tog ut Henne ensam och hade henne klättrandes på mig å sängen, hon pepskrek i princip hela tiden!! Tyckte de va spännande å va ute då hon sprang runt men ändå pep hon massor helt "utan anledning" är detta normalt? :-(

Zolah
0

Är det pip eller har du en dam som rosslar kanske?

[pepparkatt]2
0

Nej pip definitivt, skrikpip!! Har en tjej med myco så vet hur det låter… Detta är definitivt skrik :-/

[pepparkatt]2
0

Putt

[pepparkatt]2
0

Puuuttt

:')
0

Du kanske kan filma så vi får se hur hon beter sig och hur hon låter?

[pepparkatt]2
0

Ärligt talat så vet jag inte hur man lägger in filmklipp här! Tar jag i henne skriker hon, låter jag henne springa på sängen skriker hon å på mina axlar skriker hon… Mellan sniffandet å springandet alltså. Aldrig sett detta beteende hos mina djur!

:')
0

Hoppas du får hjälp av någon för det låter lite konstigt! :/

ÖrjanLax
1

Om hon ändrat beteende så himla mycket och piper nästan konstant kan det ju faktiskt vara så att hon har väldigt ont någonstans även fast du provat att klämma. Kan ju ev vara värt att kolla upp det hos vet för att utesluta smärta. Ev i så fall sätta henne i en mindre bur så hon inte klättrar runt om det är något som behöver läka. Men jag skulle nog ha kollat upp det.

[pepparkatt]2
0

Ja i buren är hon ok men det är just ute… Fattar noll! Får bli vet tack iaf :-)

ylva00
1

Du kanske borde kolla hos en veterinär?

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Zolah
0

Kolla om hon gör något som stämmer överens med 'olika grader av smärtor ' 

Det kan hjälpa dig att se om nåt är galet

[pepparkatt]2
0

#17 tack!! Men inget av detta stämmer in på Nemi tack o lov! Tar henne till vet idag iaf för säkerhetens skull :-)