Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 6256 ggr
yewi
0

Savic Zeno 2 smådjursbur(?)

Är det någon som har erfarenhet av den buren? Är den lagom stor för att rymma tre-fyra hanar tycker ni?

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/334461

idaaruu
2

Med mycke inredning ska det nog gå bra, men det finns större som är bättre, om man har mindre bur är det viktigt att dom får mycket "rastning" osv

Alenzi
5

Tycker absolut inte den funkar för tre-fyra råttor; har själv funderat på den, men för mig är den för liten som permanentbur. Vore en finfin semesterbur för ett par-tre råttor, dock!

yewi
0

Jag förstår också att större är bättre, men jag vill ha en bur som är lätt att montera ner vid grundstädningen… och en furet tower är för stor för mitt rum :/  mellanstorlekarna verkar mest vara metallburar på hjul och det vore inte praktiskt

Alenzi
2

Du frågade efter åsikter ;) Vet att det är någon här inne som har den, kommer inte ihåg vem dock, har för mig att hon använde den som råttornas "bas" men att den står öppen för jämnan. I så fall funkar den säkert. Men personligen tycker jag att den är för liten. 

Tycker också urvalet är lite dåligt på den typen av burar :/ Jag har lite samma problem, har inte heller plats med en FT.

yewi
0

#4 Och jag uppskattar dem :) 
Jag kommer dessvärre inte att kunna ha den öppen för jämnan eftersom att vi har katter i hushållet :/  så det får bli att leta vidare..

att gå runt och skrota i olika djuraffärer hjälper inte heller då deras "råttburar" inte alltför sällan har helt fel proportioner för råttor

idaaruu
0

Bygg en egen?

Apootie
0

Furet XL då? Den är ju som en halv furet tower :)

sarakaka
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har den buren till mina tre honor. Fyra tycker jag blir på gränsen till trångt. Om du har dem ute mycket går det nog bra.
Om du även inreder den ordentligt så att det finns mycket hyllplan och så vidare så att de inte bor så tätt inpå varandra så går det nog bra!

Alenzi
2

http://zilu-rats.weebly.com/uploads/1/7/6/3/17631203/5689016_orig.jpg

Kreativt; ett savic zeno 2 tower :) Kanske vore något för dig, ts? Nu vet jag iofs inte om råttorna på bilden kan passera mellan våningsplanen, men det vore ju lätt åtgärdat!

Cederin
3

Jag har den som permanentbur åt mina tre hanar. Den är inte alls för liten för dem, när dom är inne i buren så sover dom ändå bara. Tycker den är bra, ett minus är att det inte är någon lucka i taket.
Antar att det är mig ni pratat om som använder den som bas, det stämmer. När vi är hemma så är de oftast ute. 🙂 Med en Zeno rik på inredning och aktiviteter, och ett hem där de får springa fritt ofta, så tycker jag den är perfekt.

Dock är 4 råttor för mycket i den. Tycker tre är gränsfall, det ultimata är väl egentligen två.

Medarbetare på Naglar och Hår

Alenzi
0

#10 Ja! Det var ju du! :) Visst måste det bero mycket på vad det är för råttor man har också, om det är stimmiga typer med krut i, eller en bunke deghögar som bara ligger och sover för jämnan.

yewi
0

#9 Ja det var en kreativ lösning! Det borde inte vara några svårigheter med att göra ett eget hål i det övre burgolvet :) kanske är det ett alternativ om möbleringen inte blir för svår. 

Anledningen till att en furret XL/tower inte fungerar är mest att den kvadratiska formen inte går att passa in i mitt rum på något diskret vis, utan buren skulle bli rummets huvudmöbel..

Eftersom att arean är den samma ser jag ingen anledning att inte välja den höga buren ^^

Jag har fått för mig att om man bygger en egen bur av ex. ett skåp, så är risken större att råttorna blir ljud och rörelseskygga pga att det är mörkt och något ljudisolerat. Går det att motverka genom att ha en mindre djup och mer vid bur tro?
För hemmabyggen ofta betydligt snyggare än de burar man kan köpa för samma pris tycker jag

sarakaka
1

SKÅPBYGGE
Ja absolut. Formen spelar ju ingen roll så länge det är ett bra hem för råttorna. :) Det enda man behöver tänka på med hemmabyggen är att lacka så att det inte blir lukt. Och att man har belysning, t.ex. denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50192068/.

TVÅ SAVIC ZENO 2
Det går nog att göra hål på något sätt. Sedan så kan man sätta en hylla under så att de kan gå upp och ner. Jag tycker att buren är lätt att inreda. :) Tyckte att FT var otymplig på grund av formen. Savic  Zeno är som du sa mer vid så den är mycket lättare att hitta plats åt.

[Emelie321]
0

Jag har också den buren till mina tre tjejer. Väldigt nöjd faktiskt. Den är väldigt lätt att få upp från golvet på ett litet bord och är lätt att städa och flytta omkring.

MEN den största nackdelen tycker jag är att luckan sitter mycket lägre än vad som visas på bilden, vilket gör att det ibland kan bli krångligt att nå ordentligt.

sarakaka
1

Är det bara jag som bara tar bort taket lite snabbt hehe? Sitter ju bara med pluggar, bara att lyfta typ. :)

yewi
0

Kanske funkar buren om jag börjar med två pojkar (som jag gjort tidigare) och skaffar den tredje när de båda blivit slöa degknyten?

Min erfarenhet är ivf att de blir betydligt lugnare och mjukare med åldern. Sådär så att man kan göra vad man vill med dem och de är som ärtpåsar när man plockar upp dem när de sover. Självklart är det individuellt, men om jag köper från samma uppfödare har jag väl oddsen på min sida >_>

Jag vill inte ha enbart två ifall olyckan skulle vara framme.. då jag inte vill behöva "panikköpa"