Vad är dom för färg?
Hej hopp😎
Jag undrar bara över vad mina små rådisar har för färger mm.
Den stora, Dammi har även bruna/röda strån i det gråa men det synns kanske inte så bra på bilden.
Den lilla, Bumbi har nog fortfarande baby päls då hon är som bomull men färgen har ja ingen aning om.
Heter deras teckningar något?
Mina tidigare har bara varit hooded.
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Den stora ser ut att ha vara black husky roan.
Black är grundfärgen den haft.
Husky innebär att den är vit med färg på huvud och rygg som går ner mot magen. Om färgen hade stannat högre upp på sidan hade den varit en black striped roan.
Roan är en blekgen som gör att pälsens färg blir ljusare med tiden. Gråa, bruna, eller vita hårstrån uppstår lite varstans. Vissa behåller sin svarta färg rätt bra medan andra blir nästan helt vita till slut.
Kan även tillägga att hon är toppörad.
Den lillas färg lämnar jag över till någon mer kunnig. :)
Nja, skulle nog säga att Dammi är Agouti Huskey Roan. Bumbi är Hooded-tecknad och Är Dumbo (stora öron som står rakt ut.) Men färgen… Väldigt mysko färg tycker jag… Någon form av Mink kanske?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#0 Roanråttors färg är nästan alltid svårbedömd eftersom deras färg beknar, och hade de en hyfsat mörk färg till att börja med så blir den nästan alltid grådaskig, oavsett om den är svart, agouti, mink eller liknande. Men jag håller med om att hon inte är svart.
Den lilla ser ut att vara någon form av mink som Lamina säger. Jag har bland annat tre minkar själv här hemma, och särskilt en av dem såg jätteskum ut som bebis, men hennes färg rättade till sig med tiden. Det enda alternativet jag kan komma på annars är dark pearl. Den "riktiga" färgen hos en råttunge syns dock bäst efter att de har bytt ut bebispälsen, och din unge ser ut att vara mitt i ett pälsbyte nu, eller är det bara bilden som luras? Hur gammal är hon? 🙂
De är i alla fall väldigt söta båda två. ^^ Med risk för att låta lite tråkig och snorkig så vill jag förtydliga att det är jag INTE, men jag rekommenderar dock att du väljer bort halm (och hö) för att minska risken för ohyra, och även att du byter till en annan bur än en duna (och med duna menar jag helt enkelt, oavsett märke, en som är helt i plast förutom på ovansidan) då det är en opassande bur till råttor, förutom om det såklart bara är tillfälligt, vilket det kanske är.🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Så då antar jag att Dammi är Agouti Huskey Roan?
När det gäller bumbi är jag osäker på hennes ålder.
Ska kolla upp detta.
Det är så länge sedan jag hade råttungar så minns inte när dom har pälsbytet.
Dammi är 10v precis.
Buren är en tillfällighet då vi har en större bur dom snart ska få flytta in i.
Den kräver dock lite modifiering och jag vill även vänta lite till då Bumbi är fruktansvärt svår att få tag i.
Om man tittar på huvudet, där färgen stannar längst (enligt min erfarenhet) är pälsen svart. Mina har också blivit sådär blekta men de har varit svarta innan allihopa.
Ska genast sluta med halmen!!!!!
TACK!
Det ser ut som en jättetrevlig bur, Helenaw87, där kommer de nog att trivas. ^^
Det blir intressant att se vad Bumbi får för färg när hon bli lite äldre, men jag tror som sagt på mink än så länge. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Nu vet jag hur gammal Bumbi är.
Hon är drygt 6 veckor gammal.
När byter dom babypälsen?
Bumbi kanske är nån form av blue agouti? *amatör' jag har ingen aning 🤔
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram