Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1800 ggr
ratuoi
0

Bebisar!! Vad ska jag göra?!?!

Min tjej har fått bebisar?!?! Jag är i chocktillstånd… Det här var jag verkligen inte beredd på….. kunde verkligen inte ana någonting, skulle ALDRIG ha kunnat ana att hon varit gravid :(

Hon måste ha fött i natt eller tidigt på morgonen, för när jag skulle ta ut henne i morse så hörde jag en massa pipande… och när jag lyfte upp henne så ramlade det ner bebisar från magen. 11 st bebisar är det….

Hur vanligt är det att bebisar dör???? Kan man mata dem med något redan nu??? Hur vet jag om jag behöver mjölkersättning??? Vilken mjölkersättning ska jag köpa isf?

Just nu ligger mamman och diar ungarna och hon är verkligen jättelugn och putsar sina ungar och jag tror verkligen att hon kommer bli en jättebra mamma. Men jag är så himla chockad och panikslagen.. herregud alltså….

Medarbetare på Social fobi iFokus

:')
3

Råttor är oftast naturligt bra mödrar, så hon sköter nog allt fint ska du se. Så ta det lugnt och läs på under tråden "Vanliga råttfrågor".  Där hittr du allt du behöver veta. Men ngrattis får man säga ändå! : D

Det är bara att skicka ett PM om du vill ha hjälp eller bara prata! :)

:')
2

Sedan kan jag snabbt säga att det kan hända att en dör, men det är inte så vanligt om mamman diar den. Ingen färskmat än, bara di. Om de har en mjölkrand (ett vitt sträck runt magen) så behöver de inte ersättning :)

Fjordell
8

De första dygnen är kritiska för ungarna, så låt mamman vara ifred med sina ungar, och kontrollera ibland så att alla mår som de ska. Flytta över mamma och ungar till en mindre bur så hon får vara ifred med ungarna, och ta bort hängmattor och hyllplan som kan orsaka att ungarna faller ned och skadar sig.

Du behöver inte stödmata ungarna när de har en duktig mamma som tar hand om dem, men mamman själv behöver mycket nyttig kost. Hon kommer att äta väldigt mycket under tiden hon diar, så se till att hon alltid är mätt och belåten, så hon kan ta hand om sina ungar så bra som möjligt. Finns flera trådar och artiklar om dräktiga och digivande mammaråttor, och om vad de behöver för mat.

wintermynta
2

Om du har fler råttor som sitter med mamman flytta ut dom så hon får lugn och ro.

ratuoi
2

Tack för svaren allihopa. Ja, mamman har ju en syster, men har flyttat på henne. Hur länge måste de vara särade ifrån varandra? Nu är ju systern ensam..

Mamman diar ungarna hela tiden men jag hittar inget vitt streck runt magen?? :/

Mammans kost är jag jättenoggrann med så att hon får i sig allt som hon behöver.

#4  Tack för länkarna, ska läsa igenom allt!!

Stephanie
1

Googla på "mjölkband" på bilder, och titta på de första som kommer upp. Där ser du att vissa av bebisarna har vita magar, alltså så att man ser mjölken som är i magen! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lamina
1

Hur länge har du haft råttorna? Vart kommer dom ifrån? Är du säker på att systern är en hona?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ratuoi
0

#7 Jaha, jag förstår!! Ja, nästan alla har mjölkband men tror det är 3-4 st som inte har det.. Ska jag flytta dem med mjölk i magen några cm bort från mamman och lägga de utan mjölk under henne och se om det fungerar?

#8 Jag har haft dem sen de va 5 veckor, och de är nu 8 månader gamla. Det är garanterat 2 systrar.

DÄREMOT så tog jag emot 2  äldre omplaceringshanar för ca 4 månader sedan. Tyvärr så gick den ena bort för 2 veckor sedan medan den andra en dag efter broderns bortgång fick avlivas pga tumör… de blev ca 1,5-2 år gamla.

En av dessa killar är alltså pappan och det här var INTE jag inte med på eller planerade själv. Fick idag reda på att de blivit sammansatta och ihopparade medan jag var bortrest i 3 veckor.

wintermynta
4

Inte plocka med bebisarna. Dom som ska dö dör den första veckan.
Om honan blir störd är det stor risk att hennes mjölkproduktion avtar och då blir alla bebisar utan mat.

ratuoi
0

Okej…. Är det vanligt att ungar dör?? Hur många tror ni kommer överleva av 11 st??

Jag hoppas verkligen att alla överlever, vet inte ens om jag skulle kunna hantera det om någon dör…..

Är det den första veckan som de kan dö? Inte efter det? Och när kan jag sätta ihop systern med mamman igen?

zickan
5

De är rätt känsliga just nu. De kommer inte dö av att du hanterar dom. Men risken är att mamman känner sig stressad och biter ihjäl. Så bästa är att ta det lugnt. Inte röra boent för mycket nu första dagarna. Enklast är att vänta en vecka innan du håller på för mycket för att vara på säkra sidan. Men jag tror du bäst själv känner din hona och hur hon beteer sig på när du kan börja hålla på med de små. En del är väldigt stresståliga och bryr sig inte alls när man håller på. En del mellan, en del flipprar och blir väldigt stressade.

Och om mamman biter dig eller beteer sig annorlunda är det bara för att hon har en kull. Hon kan va stressad och överbeskyddande. 
Jag brukar ta ut kullmamman först och låta va på säng, soffa, transport bur eller liknande innan jag håller på i boet och tar ut ungarna mm. Minskar stress om man ser att honan börjar bli lite nervig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Wamrat
1

Min hona fick ta hand om 20 ungar. Hon kullade bort en.

Så det behöver inte alls bli så att någon dör. Men om det händer så är det ofta lika bra och det är "naturens" väg att sålla bort dom svaga.

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

ratuoi
0

Alla ungar har överlevt hittills.. De flesta av råttorna är "varma" och har mjölkband, men vissa är nästan iskalla, vad innebär det??

#12 Tack så mycket för ditt svar!! Hon har inte bitit mig och hon verkar inte bli stressad eller så för att jag är i närheten av hennes ungar men jag ska försöka att hålla mig undan så mycket det går första veckan.

#13 Åh, okej.. Det känns verkligen lugnande att höra!! Men 20 ungar?? Hur lyckades hon ta hand om alla dem? Hur fick alla mjölk i sig?

Wamrat
0

Ungarna behöver ligga nära mamman i början för att hålla värmen. Vad har mamman att bädda/boa med?

Det var helt klart för mycket henne. Vi köpte kattmatsersättning på apoteket och stödmatade varannan timme dygnet runt. Tills dom dom började äta själva då ställde vi in en skål med ersättningen istället. Och så gav vi ersättning till mamman med och en äggula varje dag. Plus alltid färskmat till henne att äta. Alla 19 överlevde :)

ratuoi
0

Vart köpte du kattersättningen?? Ska man värma upp det??

Wamrat
0

kattmjölkersättningen köpte vi på apoteket. Och fingervarmt får det gärna va.

ratuoi
0

2 st har gått bort :(

ratuoi
0

Det är fortfarande 9 överlevande :)

Jag försöker se på systern om hon är dräktig men det syns ingenting, däremot så känns magen tyngre. Har ingen våg heller men ska skaffa det, behövs ju ändå till ungarna sedan.

Vad för våg ska man använda till råttorna?

[[Mellebelle]]
0

#19 en vanlig köksvåg kan man använda :)

Bananbullar
0

#19 En vanlig köksvåg brukar funka bra 🙂

MissFake17
0

tass, är inte speciellt bra på just detta ämnet men måste ju veta hur det går för dem!

kolpa
0

Tass

ratuoi
0

#20 & 21 Jaha okej, tack för svaret :)

Alla 9 har klarat sig jättebra hittils, mamman tar väldigt bra hand om dem :)

Nu så är det jätte tydligt att mammans syster också är dräktig…. hon har blivit jättestor, mycket större än hennes syster var.

kigon
2

"Fick idag reda på att de blivit sammansatta och ihopparade medan jag var bortrest i 3 veckor."
När du säger detta menar du att någon vän/familjemedlem/råttvakt gjorde det med flit? :o Vilket usel sak att göra! Iom att ungar kan vara farligt för råttan och kräver så mycket tid och pengar…! Eller var det en olyka?

Lycka till med ungarna :) Hoppas allt blir bra med din andra hona o hennes ungar också!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Cimsan
0

Tass

ratuoi
6

Nu har systern också fått elva ungar..

#25 Jag bor i ett "hem", och en i "personalen" här lät killarna och tjejerna gå tillsammans medan jag var borta. Han hade tydligen fått för sig att hanarna var för gamla för att para sig med honorna och jag vet att han inte planerade det här, men han kunde ändå ha frågat mig först då det är mina råttor och mitt ansvar och jag har mer kunskap om råttor än han har.

Stephanie
2

Det var väl verkligen inte professionellt gjort av personalen! 😮

ratuoi
0

Nu så har jag lagt ut en annons på blocket.

http://www.blocket.se/sodermanland/Rattungar_48341870.htm?ca=12&w=1

Lär lägga ut en senare här på råttor i fokus också

Stephanie
1

Jag tycker att du borde ta mer än 100kr för dom, låga priser lockar till sig oseriösa köpare 😕

ratuoi
8

Ja jag vet, jag hade tänkt ta MINST 150 kr st men det är personalen här som är på mig och vill att jag ska sälja de för 100 kr st då de vill att jag ska bli av med dem så fort som möjligt.

Hur som helst så är jag jättenoggrann med vilka jag säljer råttorna till och känner jag att någon är seriös eller inte kan erbjuda rätt hem så nekar jag dem råttor av mig oavsett vad personalen säger.

Jag tänker ställa krav på köparna att jag vill hålla kontakten och få höra hur det går med råttungarna i framtiden, och jag kommer verkligen försäkra mig om att råttorna hamnar hos erfarna eller väldigt pålästa köpare som kan erbjuda råttorna bra och livslånga hem.

kigon
7

Tycker du kan säga till personalen att nu är det faktist inte du som har gjort att det blivit så här, och därför borde de inte säga någonting! Tycker det är väldigt oartigt o fräckt av dem….

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

WarMinerTool
3

Tass*
Sen håller jag med #32 ! Deras fel!

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

malin.maria
2

Tass! Vill veta hur det går för de små!

Vänliga Hälsningar

Malin

Helenaw87
2

Min första råtta fick 12 ungar och hon lät mej pilla med både henne och ungarna från första början.
Var med då alla föddes och det var otroligt att se!!!
Hon puttade dock ut en unge ur boet hela tiden men det var aldrig samma unge så jag bestämde mej för att ta en av ungarna och nappade den och då hon inte diade de övriga gav jag mamman en bulle och höll henne medan hon åt så den jag tagit från henne fick dia.
Övrig tid låg den lilla bebisen i min bh för att få värme.
Så gjorde jag i 3 veckor tills mamman lät lilltjejen dia med de andra och den lilla behöll jag med mamman sen och de var oskiljaktiga.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"