Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 393 ggr
ratuoi
0

Hur kan de bli mörka?

Minis bebisar, 11 dagar gamla, är mörkt gråbruna och några svarta med vita magar. Ingen är vit. Hur kommer det sig? Mamman är vit-ljusgrå, och pappan brown hooded.

Medarbetare på Social fobi iFokus

:')
0

Det beror på längre bak i släkten också :)

ratuoi
0

Jaha okej!! För mig så spelar det verkligen ingen roll vilken färg och teckning de får, utan jag förväntade mig bara att de skulle se ut som sina föräldrar.

Melissa V
0

Agouti inte Brown :) Men som #1 skrev så kan det dyka upp från flera generationer tillbaka, inte bara färg utan även temperament och hälsa kan komma från längre bak därför det är oerhört viktigt att veta bakgrunden när man tar en kull för de behöver inte alls bli som de två föräldrarna som skapade dom . Vilken ögonfärg har den vitgrå? Av ren nyfikenhet :) Mysigt med bebisar, hoppas allt går bra :)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

ratuoi
0

Okej, tack för svaret. Det här var inte en planerad kull och det är inte jag som parade ihop föräldrarna. Mamman, den vitgrå, är rubinögd.

kolpa
0

Roans är mörka när de föds och blir ljusgråa som din mamma när de blir äldre :)

Crucio
0

har ju mycket att göra med dominanta och recessiva gener. så som #1 sa beror det också på generna längre bak i leden.

väldigt basic förklaring: http://sv.wikipedia.org/wiki/Recessivt_anlag

Sajtvärd på Skrivlust

zickan
0

Agouti är dominant. Dvs det du ser är det du får. En färg som inte kan bäras dolt. Så flera av ungarna kommer bli agouti om det nu är det su menar är brown. Finns även mink som är brunaktig och den är ej dominant. Sedan spelar en hel del färger på vad både föräldrarna bär bakom. Färger som ögonfärg kan ta fram en viss del färger. Dvs resensiva anöag. Anlag som bära dolt och dyker upp vid vissa kombinationer. Har man stamtavla kan man räkna ut mycket innan man tar en kull. Grå brukar va blue eller black husky roan. Har den grå ett v tecken i pannan lär det va roan. Dvs blekanlag

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.