Varför tvättar man svansen?
Man tvättar endast efter behov, om dom är rena så är det ju ingen ide att göra det.
Oftast tvättar man svansarna när man ska ställa ut dom, eller när man säsongsbadar dem. ( jag säsongsbadar mina iafl, då jag tycker dom inte är smutsiga. Råttor är lika rena som där dom bos så att säga ^^ )
#1 Oh okej c: Jag byter alltid underlägg i min bur, minst 3 gånger i veckan eftersom dom inte lärt sig gå på toa än, antar då att dom kan hålla sig rena! Säsongs badar? Vad menas?:-)
Jag badar dem bara ett fåtal gånger, men minst en gång per säsong.
typ , sommaren kan man ju bekosta att bada råttorna lite mer. ( men inte för ofta, man vill inte göra dem torra ) . men annars nån gång under vintern, våren, hösten.
vill inte riskera att dom blir sjuka.
Jag brukar göra rent svansarna på mina hanar då de ofta ligger i kiss, vilket gör att de och speciellt svansarna luktar starkt av kiss (brukar dock bada hela råttan mycket mer sällan). Svansarna brukar även bli lixom, lite klumpiga i "fjället" känns det som. Smörjer in med barnolja och låter det vara. Vid badning passar jag på att skrubba med tandborste.
bra tips är att mjuka upp och gnugga sönder tanborsten lite eller ta en mjuk svamp och bara ta medfjälls :3 om de blir väldigt skitiga och luktar flera gånger i veckan starkt kan man ta en våtservett och bara dra av snabbt :)
När man badar råttan så har jag hört ett jätte bra tips och det är att man schamponerar den med "hund schampo" eller med mild tvål dock så blir råttorna väldigt torra om man använder tvål eller vanligt schampo och det kan leda till exem osv… Ett bra tips är att smörja in råttans svans och fötter med mild fettig tvål så svansen och fötterna inte blir torra :)
Oh menade mild fettig HUDKRÄM (oparfymerad)
man ska vara försiktig med hundshampoo också, en del av dom brukar vara fruktansvärt mycket parfymerade.
Jag brukar använda researtiklar för allergiker :3
samtidigt har jag två baljor, en som jag fuktar råttan i samt shamponerar/balsamerar. och en för att skölja av råttan med efteråt så inge rester av balsam(shampoo stannar.
använd helosan salva sen för den är inte farlig för dom att få i sig, ett super inköp som inte kostar för mycket passar alla djur och människor och återfuktar något otroligt bra! :)
#8 tack då vet jag för jag har Sett ett oparfymerat hundachampo på Bromma Zoo.
Jag tvättar min äldsta råtta kanske 2 gånger i månaden eftersom att han har en förmåga att alltid bli skitig.
Svansarna tvättar jag vid behov. Brukar massera svansen med mild ansiktsrengöring och sedan skölja, funkar otroligt bra och svansen blir inte torr. :P