Kan man göra så?
Hej jag är påväg att få mina råttor eller jag ska få dom i augusti / speptember jag har ett problem.. Jag har skilda föräldrar och jag bor hos min mamma men åker till min pappa varannan helg lör/sön och min mamma VÄGRAR mata / ta han om dom.. Jag tänkte att jag kunde ta med råttorna till min pappa varannan helg dvs att jag åker tåg med dom i 10min och så kan jag ha dom i en vanlig katt transport med extra galler på själva locket? Och sen kan man ha en mindre ganska liten bur till 2 råttor under en natt / 24h eller kan dom klarar det ? Jag vill inte att dom ska börja må dåligt kan ju inte lämna dom hos mamma för där kan ingen ta hand om dom… Kan man kanske ta ett akvarium som man lägger spån och grejer i som dom kan bo i (kan nog fixa ett ganska stort akvarium) vad är minimum strl för en bur till 2 råttor?
En transportbur för katter är mer än nog för att resa tio minuter med. De kommer klara sig jättebra. :)
Och att de bor i en mindre bur ett dygn är ingen fara om du ger dem saker att pyssla med och tar ut dem lite.
Där emot är det bättre att köpa en begagnad gallerbur än ett akvarium då råttor tycker om att klättra. De får det roligare och mår bättre av att bo i en gallerbur. :)
Tycker akvarium m. spån är det värsta att sätta dem i.
Beror ju på lite med vilket spån du pratar om, men det vanligaste, kutterspån, är ej bra för dem!
Läs gärna allt du kan här :) Om du mena alspån så tycker jag ändån ett akvarium är dåligt, bättre med en liten gallerbur isof!
Mina spenderar 3 nätter i veckan hemma och 4 nätter på ett internat, och jag har två stora burar då jag vet att detta kommer hända flera gånger (om det endast var en natt en gång hade jag låtit dem sova i transport buren med mycket utvistelse)
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/rottebur/339936
Har du kollat på denna? Tycker det är en bra storlek :) Iom att det blir en permanent sak så tycker jag det är värt pengarna! (Eller något begagnat på blocket runt den storleken)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Problemet med akvarium är att det inte blir så bra ventilation på dem om dy inte gör något gallerlock till den
Okej inget akvarium!! Jag ska föröka hitta mån begagnad eller se om jag faktiskt kanske har nån lite äldre bur hemma ! Tack ! #1 #2 #3
Såklart det går bra att ha med de under en helg! 👍
Mina bebbar åker iväg ganska ofta, och ibland blir det varje helg i en mindre bur (annars har de en Furet Tower, så det blir en rejäl skillnad!). de bryr sig inte särskilt mycket och jag har en transportbur som är mindre än en kattbur och åker ca 20-30 minuter med den! Ungefär en gång i månaden får de även åka i samma transportbur ca 4 timmar (två ggr då för det är tur och retur, då blir det sammanlagt 8 timmar) och sedan bo i en lite mer än hälften så stor bur som Furet Towern. Så jag tror nog att dina ska klara sig! 😃
(Mina är också då väldiga slöpåsar som oftast ligger och sover hela dagarna om man inte tvingar ut dem. Så de älskar att åka transportbur, de somnar direkt. hehe)
mina tjejer älskar att åka tåg, utan transport bur.. annars kan man ju inte klättra runt, se sig omkring och skrämma fjortisar :P mina är alltid ute med mig och för det mesta utan koppel bur har jag med om jag vet att jag ska vara ute mer än dom pallar men när jag åker från boende 1-2 en resa på 1 1/2 så har jag ingen bur med mig, de sitter så förnöjt i mina kläder och käkar på min färdkost varesig det är isglass eller skinkmacka ^^
#7 vilken bra idee då kanske man får plats lättare på tåget också.. :D Tack för alla svaren! :D
#2 glömde skriva innan att det är allsång jag använder :)