Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 403 ggr
naaw
0

Fnysig och pipig hona

Ber om ursäkt för långt inlägg :) Vi har nyligen utökat antalet råttor här hemma. Från att ha haft två hanar har vi nu även två honor också, som kommer från två olika ställen. De har precis börjat komma överens och har fått flytta ihop. Vi har köpt en RSD som de två flockarna fått dela på, hanarna uppe och honorna där nere. De flyttade in fredag (26/7) morgon. 

Till större del går det bra, men den äldre honan (ca 1 år) verkar inte riktigt gilla det hela. Om pojkarna är i något visst hörn klättrar hon upp på gallret så hon hamnar precis under denne och fnyser och även ibland piper lite. Som jag uppfattat det kan det vara ett tecken på aggression när de fnyser så. Det är däremot svårt att se om hon är uppburrad i pälsen eller så.  

Samma hona är även väldig pipig. Hon klarar inte av att varken bli lyft eller klappad, då piper alternativt "pipskriker" hon (det är lite olika). Hon försöker även fly undan om man försöker lyfta. Det har även hänt att hon huggit lite mot en, men det har oftast inte varit så hårt och det har aldrig börjat blöda. Hon verkar inte ha något emot oss, då hon gärna tar mat ur händerna och klättrar och så på oss och så. Men vi får helst inte röra henne… Jag försökte känna efter och klämma lite för att se om hon har ont någonstans, men märkte ingenting. 

Så nu undrar jag vad jag kan göra? Finns det någon möjlighet att det kommer sluta så småning om, att hon kommer "vänja" sig vid att pojkarna bor ovanför henne? Vi funderade på om vi skulle göra som vid introduktioner och göra doftbyten mellan flockarna för att de lättare ska vänja sig vid varandras lukter, men jag vet inte om det skulle göra saken värre? Och kommer hon vänja sig vid lyft och vidröring? Vi försöker lyfta henne så mycket vi han ändå när hon är ute och så, och ger henne godsaker när vi väl har lyft henne.

Xristina
0

Just angående hanarna kan jag tänka mig att det är för att de är hanar…. hon vill nog väldigt gärna in till dem och lära känna dem bättre :P Så var det iaf när jag hade både honor och hanar. De var så pass intresserade av varandra att jag till slut sålde pojkarna. Så hon kanske blir stressad av att inte kunna komma in till dem. Vilken "botten" har du mellan planen? Jag rekommenderar ju att du använder den som egentligen ska vara längst ner, så de inte ser varandra hela tiden.

naaw
0

Ja, jag misstänker också att det beror på något sånt ^^' Jag har, precis som du skriver, bytt plats på bottenlådorna så det är helt täckt mellan planen, men just i hörnen är det en lite större springa än annars så gissar att de känner extra mycket doft av varandra just där .__.' Det som oroar mig lite är ifall hennes beteende ska tolkas som något aggressivt och/eller allvarligt, eller ifall det här är något som kommer gå över med tiden? Att de kommer vänja sig? :)

Xristina
0

Jag har sett flera exempel på att honor och hanar kan leva så tätt inpå varandra, så tror inte du behöver oroa dig. Ge dem lite tid att lugna ner sig :)

naaw
1

#3 Har också hört att det ska fungera, så får väl hoppas att det blir bättre :) Ska försöka att inte oroa mig som den hönsmamma jag är ibland ^^' Tack för svar! :)