Lite hjälp för en oerfaren
Hej!
Jag planerar att skaffa råttor, om allt går som det ska blir det nog i slutet på Augusti/början på september och jag kunde inte vara med exalterad 😃
Nu är det så att jag måste ju hitta en lämplig bur till mina små och då jag lever med en något begränsad budget (studentlivet… 🤦♂️) letar jag efter billiga burar på blocket.
Jag hittade en fågelbur som är stor och rymlig, problemet är att galleravståndet är i största laget, 22 mm 😕
Men jag tänkte att jag kanske kan fästa ett hönsnät på utsidan för att minimera utbrytningsrisken? Någon som har testat detta? Funkar det?
Här är en bild på buren: javascript:nicTemp();
Tack på förhand :D
Du kan helt klart hitta nåt bättre än det där om du letar 🙂 Jag skulle aldrig hålla på och krångla med hönsnät och grejer.

Mvh Stephanie 

Säger som #1, det finns klart bättre grejer för en billig peng. Dessutom är gallret lodrätt på den där buren vilket betyder att totten inte kommer kunna klättra så bra. Eftersom tott är ena riktiga klämapor så kommer de nog inte bli så glada om de inte får klättra.
#2 Ja det också, det missade jag!

Mvh Stephanie 

Okej, jag var också lite bekymrad över det lodräta gallret men tänkte att man kanske kunde fixa sånt själv. Jag litar på erat omdöme och låter mitt sökande fortsätta!
Tack för hjälpen 😃
Om man inte har så mycket pengar är det absolut en god idé att näta in buren. Då blir det ju dessutom lättare för dem att klättra.
Du kan ju alltid köpa en bättre bur senare.
Ha tålamod och leta tills du hittar den rätta, jag gjorde det under en ganska lång tid och fick en FT i bra skick för endast 500 kr som annars kostar 2000:- som ny 😃
Jag vet ju inte vart du bor så det blir lite knepigt för mig men har du kollat på dessa? :)
http://www.blocket.se/stockholm/Stor_Ratt_fagelbur_48048927.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Smadjursburar_i_olika_storlekar_48025831.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Fagel___rattbur_47867743.htm?ca=8&w=3
#7 Jag bor för tillfället i Skellefteå men jag flyttar ner till Härnösand i mitten på Augusti. Har tyvärr ingen bil så det blir knepigt att få tag på de burarna du har länkat :(
Men tack ändå, jag känner mig helt besatt och går in på blocket typ tre gånger om dagen… Förr eller senare hittar jag väl något 😉
Jag har hittat en bur i Umeå (som då ligger "på vägen" då jag flyttar ned) men den är endast till salu om ägaren lyckas omplacera råttorna som för tillfället bor i den… Nåväl, jag håller tummarna och försöker vara tålmodig!

Ett tips är att kolla med Zooplus i danmark. Där kan man få en bur till ganska hyfasde priser tycker jag.
Önskar dig lycka till med rått och bur köp!
Har en jennybur i Gävle för 500:- ish. Om du har möjlighet att hoppa på tåget/bussen från härnösand till sundsvall och åka med xtrafik till Gävle för att hämta. Är dock inte i Gävle själv förrän i augusti pga sommarjobb. Men den står ju kvar, så det är ingen brådska, har inte lagt ut den till salu än pga är inte hemma. x)
💣
#9 tack för tipset!
Jag hittade en butik som jag tycker var billiga, vad tror ni om den här? http://www.littlepetwarehouse.co.uk/little-friends-narrow-hamster-cage-p-16514.html
Den kostar alltså ungefär 500 svenska kronor. Dessutom har de massor med fina tillbehör till trevliga priser, så jag gjorde en "testköplista" och klickade ihop alla saker jag kan tänkas behöva.
För bur, matskålar, vattenflaskor, flera hyllplan (ett med passande tunnel), lite godis, stege, leksaker och en jättefin dubbelhammock (som jag får på köpet för att jag bränner så mycket pengar ;) ) blev det 84 pund = ca 850 kr.
Tyvärr kostar det ju en del att frakta grejerna till Sverige, lägger man på frakten blir det totalt 137 pund = ca 1380 kr.
Med tanke på att jag räknat med att lägga typ 2000-2500 kr på mitt startpaket (bur, leksaker, mat, bottenmaterial, hammockar osv.) tycker jag att det är mer än okej! 😃
Någon som har några åsikter om detta? 🙂
#10 det lät ju mycket intressant! Det är inte omöjligt att jag kan ta mig till gävle faktiskt, det är ju inte superlångt från härnösand :)
Vad är en jennybur? Har du någon bild du kan skicka?
Uppfödaren jag hoppas få köpa råttorna av håller till kring Gävle tror jag, det kanske inte är omöjligt med någon sorts samfrakt då råttorna ska upp hit… ☝️
Om du ska lägga de pengarna på bur och utrustning vill jag rekommendera Furet XL:
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/187016
Stor bur, lättstädad, lättinredd, står på hjul.
Som förstagångsbeställare på danska zooplus har du 10 procents rabatt, och de skickar varorna hem till dig inom en vecka. Det finns många bra tillbehör också.
Den svenska zooplus-sidan är av någon anledning dyrare, där kostar samma bur 1990 kr mot 1090 danska.
Samma bur finns också ofta till salu begagnad, t ex på den här sidan.
If you fight love, you're always a loser
#13 Tänkte bara inflika att Furet XL inte har några hjul :)
Vafalls?
Visst ja, min Furet XL är nederdelen av en Furet Tower (som har hjul), inte en XL från början. Nåja, bra bur ändå.
If you fight love, you're always a loser
#13 hmm, jo det är ju i och för sig smartare…
Jag är helt yr i huvudet efter detta eviga klickande på olika sidor, omdömet börjar svikta! 🥵
Jag har en begagnad bur på kroken men säljaren behagar inte svara för tillfället… Tack för alla tips och råd, det är bra att ha någon som håller en på jorden 😃
# 12 Ledsen att jag inte svarat tidigare. Jag har en bild, men den ligger på telefonen. I vilket fall är det en googlingsbar bur. Måtten är ca 80 x 50 x 79 cm. Med den följer två ferplast hyllplan.
💣
#17 Jag köpte en bur idag så det är lugnt, tack ändå :D
Vilken blev det? #18
#19 oj hoppsan, glömde visst svara!
Ska springa ut och fota nu 😃
Här är en suddig mobilbild! För tillfället får den stå i garaget tills jag kan börja inreda…
Mått: H 80, B 88, D 51 🙂
Luckorna är väldigt små så jag tror jag ska göra så som jag sett en del här har gjort, alltså köpa en utehage för typ hamster eller liknande och bygga större luckor av såna galler!
..om ni undrar vad som ligger i botten och skräpar så är det en toalåda och ett litet hus som förra ägaren skickade med :)
hahaha det gör inget ;) Jätte fin bur. Bra köp!