Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2711 ggr
2R88or
0

Cancer eller bara fet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla inbitna råttälskare!

Vår ena råtta har blivit otroligt stor kring "midjan". Hon äter och dricker som hon ska, men är seg och vill mest sova, vill helst inte komma ut ur buren.
I början trodde vi hon var fet, men nu när hon är så här stor så börjar vi fundera på om det är något annat. Hon är bara stor över själva magen och den är väldigt hård och fast.
Har försökt ta bild på henne men hon tycker som sagt inte att det är så kul att vara uppe.

2R88or
0

en bild till

2R88or
0

sista..

Luminous
0

Det ser ju ut som en bebismage? : o

Itchy
1

det ser ju nästan ut som en bebiskula hon har…..hmm, skumt

You can't spell Bitchy without Itchy

2R88or
0

Fast det är omöjligt för det är två honor…

2R88or
0

hon kanske är sympatigravid med mig då 🤪

Trollhund
0

Hur länge har ni haft dem då? Är det bara någon/några veckor så kan det ändå vara en bebisbula om ni har otur (eller tur?).

2R88or
0

nej gud vi har haft dem i 6 månader! så hon är absolut inte dräktig.

Trollhund
0

#8 Haha, dåså. 

Jag tycker magen ser uppsvälld ut, men vågar inte gissa på vad det kan vara. Uppsök veterinär?

2R88or
0

Men om hon är fet så är det rätt onödigt att gå till en veterinär med henne. Då är det bara att tvinga ut henne ur buren så hon får motionera.

Luminous
1

Men skulle hon vara fet tkr man ju inte att allt borde samla sig på sidorna av magen…? :)

Om hon är fet borde det väl samla sig lite överallt? :)

Zakaraa
3

Håller med om att det ser ut som en bebismage men om det är helt omöjligt skulle jag gissa på att hon är förstoppad om hon var hård. 
Bajsar hon normalt och hur är avföringen?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

2R88or
1

Bajset är normalt, va jag kan se i buren…det är ju inte så att man rastar dem som med hunden…><

Fjordell
8

Sätt henne i egen bur i en timme så kan du se hur hennes bajs ser ut. Se till så att hon dricker precis som hon ska också. Det jag tänker på är förstoppning, men det kan även vara tumörer.. En tjock råtta blir inte sådär rund över enbart magen.

2R88or
0

Då hoppas jag att det är förstoppning så ska vi hålla koll på bajset.

Vad ger man en förstoppad råtta? Päron? melon?

2R88or
7

Jag slängde henne i ett varmt bad och masserade magen och då kom 6 jättesmå pluttar ut. Så det ser ut som hon är förstorppad. Nu är hon i soffan å springer ett tag (har hört att det ska få fart på magen) så får hon ett bad imorgon med och så får vi se hur hon mår efter det =)

Emmieline
1

tror plommon kan funka (är ej säker)

WarMinerTool
2

#16 När jag läste det där trodde jag hon födde!  :S

Men sen såg jag att du skrev förstoppad! xD

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Alenzi
0

Katrinplommonpuré ger man bebisar när de är hårda i magen, finns i burk på barnmatshyllan. Kanske funkar på råttor med? :S

vapensyster
0

Plommon är väl inte bra för råttor?

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Alenzi
3

#20 Det är, så vitt jag vet, kärnorna man skall undvika.

Emmieline
0

20# det är kärnorna som dom inte får Äta då den delen är giftig

:')
0

Hur går det?

_Charlie
3

Detta kanske är ett jätteskumt råd, någon som vet får gärna berätta om det kan funka eller inte innan någon går och gör det, för jag vet inte om råttor får äta matolja?

När min son var bebis led han av hemsk förstoppning, vi provade allt men ingenting fungerade. Jag fick då tipset att hälla en skvätt matolja i hans välling, och det tog inte tio minuter från att han drack första droppen tills det small och dånade i blöjan. ;)

Om råttor inte far illa av att äta matolja kanske det vore ett sätt att få en så här stor förstoppning att snabbt lösas upp då oljan smörjer tarmarna så allt "glider ut".

?

Zakaraa
0

#24 Olja är ingenting farligt :) Ex. olivolja kan användas för att få fram en fin mjuk och glansig päls :) (även bra vid svanstvättning ;D)

_Charlie
0

#25 Ja men då så! Tänkte så jag inte kom här som viktigpetter och gav ett helgalet råd. ;) Om inte TS hittat något som hjälpt kanske hon kan testa det då.

Nevina
0

Jag tänkte också på matolja. Kan nog vara värt att testa. Hoppas att din lilla tjej blir bra!

Lancia
3

Hade kunnat svära på att det är en klockren bebismage, om jag inte kände till omständigheterna bakom.

Uppdatera oss gärna om hur det gått!

2R88or
0

Tja, det där med att bada henne så hon bajsar fungerade ju första gången bara >< Men hon är pigg nu och springer när man har henne ute (vilket hon inte gjorde förut)
Jag ska testa att ge henne lite olja och se om det påverkar henne, annars ser hon lika tjock ut som vanligt. Dock verkar det som att "klumpen" sitter på ena sidan av magen och inte mitt över, men det kan ju vara synvilla med.

Zolah
0

har du  varit till en veterinär ännu ?

PlusPlus
2

Nu vet jag inte hur tarmarna sitter på en råtta men på oss människir så går dom ju upp på vänster sida av magen och får man förstoppning så brukar det synas och bli hårt på den sidan. Kanske är det något liknande på råttor? Du borde nog ta henne t vet så de kam kolla. Inte bra att gå med förlänge då det kan skada tarmsystemet och ger mycket obehag för råttan "/

2R88or
1

Lite uppdatering:
En vetrinär har titta och klämt på henne och med största sanolikhet så är det en tumöt på äggstockarna… Tråkigt men så ligger det till.
Hon är väldigt pigg, äter,dricker och leker som hon alltid gjort :-)
det enda är att hon har lite problem när hon ska gå ut ur sitt hus, dörröppnigen är visst lite trång. :-) (Var lugna! Denna ska breddas till råttans storlek)
Tack för alla era tips i allafall!

2R88or
8

Här kommer en liten uppdatering om vår lilla råtta.

Enl veterinären är det med största sannolikhet en tumör på äggstockarna. Hon ska nu operera råttan på tisdag och förhoppningsvis klarar hon narkosen och tumören går att ta bort.

Apootie
0

Hoppas det går bra, lycka till 🌺

Stephanie
0

Håller tummarna för er! Vet du om dom söver med gas?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[juunii]
0

Hoppas verkligen att hon klarar sig!! 🌺

2R88or
0

Vet inte hur hon söver dem, men hon är van att operera smådjur så jag antar att det är på ett väldigt humat sätt.

Stephanie
0

Ok, då får vi hoppas att det är med gas, det är mycket säkrare! 🙂

2R88or
2

Hej igen!

Nu är vårt lilla liv hemma igen. Det gick galant med operationen (veterinären sövde med gas och lyssnade hela tiden på hjärtljuden). Hon hade en abscess på 7 cm i diameter som kom från mjälten. Blodtillförseln vad ett stort blodkärl på 0,5cm (motsvarar nästan vår kroppspulsåder) så det va nervöst ett tag där.

Pga tryckfallet när vet. tog ut abscessen så kan hon ha fått nedsatt syn, ögonen svullnade upp. Men det är inget vi märkt av än och det är i så fall ett litet pris att betala för att ha fått bort den stora abscessen som nästan var som en tennisboll!

Lägger upp en bild på hur fin hon var i sin kroppsstrumpa (som hon för övrigt kröp ur till hälften under natten och lyckades fastna med båda bakbenen i, så den rök imorse) och även en bild på abscessen hon hade i magen.

VARNING! Känsliga råttägare varnas för äcklig bild i nästa inlägg!!

2R88or
0

VARNING!! Äcklig bild!!

Stephanie
0

Alltså, en stoooooor eloge till dig och din veterinär! 😍 Håller tummarna för att hon återhämtar sig som hon ska!

2R88or
1

Hon och kompisen springer runt i soffan nu. Så det känns som vi tog rätt beslut. Måste säga att denna veterinären är guld värd! Jag låter ingen annan än henne behandla mina djur. Hon har behandlat mina hundar tidigare, och nu även råttorna =)

Stephanie
0

Men borde hon inte vara stilla nu efter operationen? 😮

2R88or
0

Nä hon måste få röra på sig, är hon bara instängd i buren är risken att hon tar stygnen själv. Så hon ska få röra lite på sig varje dag, sträcka lite på benen =) Men hon får inte klättra!

Har ute henne i 5 min och sen får hon mysa på sin värmedyna i buren igen =)

[[Mellebelle]]
0

vad skönt att allt gick bra! Nu håller jag tummarna och alla tassar vi har här hemma att allt går bra med läkningen sov :)

2R88or
2

Just nu verkar allt gå fint. Hon putsar sig hela tiden, men låter såret vara (SKÖNT!) det enda hon verkar sur över är att hon inte kan gräva.. Veterinären har läst på och sa att det är dumt att ha tex toalätt som bomaterial den första tiden då det kan fastna i såret. Så vi kör med lakan som vi byter ut varje dag =) men det är lite svårt att gräva i lakan så hon biter hål istället och kissar direkt på plasten (så jag har lite att göra på mina lediga dagar nu mer att torka kiss så det inte blir ofräscht ^^ men vad gör man inte för sina djur)

Råttor är rätt knasiga ibland =P

Zakaraa
0

Skulle vara väldigt intressant om du kunde fråga din vet. vad hon använde för sövningsmedel :) Skulle vara bra att veta så jag kan tipsa min vet om ett fungerande för råttor, miste min tös när hennes tumör togs bort. (Finns junså många olika, glömt namnet på det vi använde, suck) vilken bamsing det var förresten, måste vara skönt för henne utan den! Du kanske kan pm:a vad veterinären din heter så kan jag be min ringa din :p

2R88or
0

Jag har PMat dig nu #47 =)