Bra ställe för råttor?
Någon som vet ett bra ställe att bekanta sig med sina råttor? Kan man ha dom lite smått på skrivbordet i början eller kommer dom hoppas ner? Kanske sängen är ett bra tips att kunna lära känna varandra på?
Behöver flera tips! Mina är fortfarande lite rädda, men bruka hela tiden komma fram och lukta på handen i buren :) Nån som har lite bra tips på hur man kan bekanta sig med dom lite bättre? =)
Tass*
Mina är tama, fast ibland liite rädda!
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Sängen är ett bra ställe. Siffan går också. En del är på golvet med råttorna.
Brukar också ha mina på sängen. Såvida du inte visar dem hur de kan komma ner (och där inte finns någotatt klättra ner på) brukar de inte kunna ta sig ner själva. Skulle tipsa att ta av filtar/kuddar som kan ramla ner om de ligger vid kanten, min ena sötnos lyckades trassla ihop sig igår och drog hela filten med sig ner på golvet… xD
tass
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
PLATS
Jag brukar använda badrummet.
Det finns lite utrymme att gå på och utforska, men inga särskilda krypin så den gosigaste platsen att lägga sig på är hos mig!
Det finns inga sladdar o.s.v.
Brukar ta med mig laptopen, några kuddar, någon filt och lägga ut sedan sitta där ett tag. :)
TILLIT
Tillit är viktigt för att de ska känna sig trygga med dig. Det kommer inte alltid självmant med alla råttor utan vissa måste man lirka lite med. :)
Saker som ofta fungerar är t.ex…
- Att ha dem i tröja när de är lite trötta så kanske de somnar. De vänjer sig då vid din lukt.
- Att bjuda på mat. Då ser de dig och dina händer som något positivt. Försök att handmata dem så mycket det går!
- Vara nära buren så mycket det går så att de känner din närvaro och ser att du inte alls gör något dumt, så de behöver inte vara rädda! De vänjer sig även då vid din lukt.
- För att få dem att vänja sig vid din röst kan du småprata lite med dem ibland, särskilt när du bjuder på mat och ni delar roliga upplevelser. Du kan även sitta och småprata för dig själv, sjunga lite o.s.v. när du är i rummet där råttorna är.
- Om de inte vill komma ut ur buren bör man självklart ta det lugnt. Men en sak som man kan göra är att inte inreda buren så jätteroligt. Då blir de lätt lite rastlösa och chansen för att de vill gå ut på upptäcktsfärd ökar.
- Oroliga råttor vill ofta inte vara på stora öppna ytor, så ett badrum, en säng, ett skrivbord eller liknande fungerar utmärkt. Där emot kan man lägga någon filt på golvet runtom ifall de skulle få för sig att skutta ner.
De kan även vara rädda för plötsliga ljud och rörelser. Försök att röra dig lite hela tiden men gör mjuka rörelser. Då kanske de inte blir rädda om du plötsligt reser dig upp. Du kan även småsjunga eller prata lite eller ha lite bakgrundsljud, t.ex. musik eller en TV på så att plötsliga ljud inte ger en lika stark effekt.
- Om man har problem med att råttan blir rädd när man lyfter den kan man dels försöka få den att vänja sig vid handen, både utanför och i buren. Pilla lite i buren försiktigt, låt dem sniffa. Bjud på mat. Och främst att röra vid dem så mycket det bara går så att de till slut inser att nej, handen gör inget farligt! När jag haft en råtta som inte tyckte om när jag lyfte henne pillade jag på henne så mycket det bara gick. Till slut brydde hon sig inte om mina händer och jag kunde lyfta henne. :)
Tänk på att när du väl låter dem springa fritt i rummet så kan det bli svårt att ha dem på skrivbordet/sängen!
Nu tar min ena sig ner från sängen och skrivbordet lätt då hon är så van vid rummet och ej är rädd för någonting här, så passa på med de ställena när du försöker göra dem mer bekväma med dig innan det är försent ;) (Badrum eller soffa funkar dock bra på när sängen/skrivbordet ej fungerar längre)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.