Hur blir råttorna mer tama?
För ungefär två dygn sedan fick jag hem mina två dumboråttor. Det första dygnet lät jag dom vara själva i buren för att vänja sig…Men gav dom lite mat i handen osv… =)
Idag tog jag in buren i ett litet rum och tog bort själva locket och skulle se om dom ville gå ut lite (i rummet förstås). Dom luktade och kollade runt lite innan. Men sedan blev dom ganska rädda och sprang direkt tillbaka till buren igen. Självklart klappade jag på den ena och det gick hur bra sin helst. Den ena är lite blyg och vill helst hålla avstånd. Därav ligger dom båda och sover just nu.
Bruka ofta ge dom mat i handen och ge dom i buren och då bruka dom båda komma fram på var sin sida. När jag är utanför buren så bruka dom komma fram och nosa. Tänkte om jag väntar tills söndag och se om dom är lite tuffare då och lyfter dom till mig i sängen eller liknade?
Har ni lite tips på hur jag kan göra för att få dom mer tama? Tankarna går bara runt just nu..
Tacksam för svar, skulle vara guldvärt! Kom jätte gärna med svar om hur ni gjorde dom första dygnen mer era, skulle vara jätte kul att veta :)
Ni får ha en fortsatt trevlig helg!'
kan också passa på att säga att för tillfället är dom båda lite rädda :/
Du ska inte lämna dom ifred i flera dagar, då ser de buren som det säkra och du som det osäkra. Du ska vara med dom så mycket du kan. Prata med dom, bär runt på dom innanför tröjan och i huvan. Få dem trygga med dig.
I den här tråden kan du läsa allt om råttor som man behöver veta, där står det även om hur man gör råttor tamare!
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor
🙂
Har du mer frågor, var inte rädd för att skicka iväg ett PM!
//Nike
Jag fick mina två råttisar för två veckor sedan, kan berätta hur allt gick till! Jag köpte tjejerna hos en uppfödare i Gbg, givetvis, det fick bli två honor. När vi kom hem, var buren, maten, vatten och allt annat fixat. Jag la dom i buren och ställde dom på ett bord bredvid min säng. Sedan satte jag mig bredvid en stund, gjorde även annat också men jag var hemma hela tiden för att vi skulle bekanta oss! Mot kvällen tog jag upp dom, la dom under täcket och mig bredvid. Sedan började dom klättra på mig, nosade, och fick godis! Efter det har allt gått hur bra som helst! Varje gång jag ska in i mitt rum så står båda vid gallret för att få komma ut, toalettbesöken är dock lite svårare! Man kan dock träna dom genom att lägga allt bajs i toaletten, genom det kan chansen öka! Hoppas allt går jätte bra! :)