Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 600 ggr
Crucio
0

(k) Två råtthannar.

är boende i Umeå och söker två råtthannar. vill inte köpa från djuraffär eller ungar som kommer från djuraffärsråttor. har anmält intresse på fjordells kull men då jag var sen med anmälan är nog chansen att få köpa ungar ganska låg, så skriver här också.

är 23, djurnörd och har jobbat på djuraffär ca 3 månader och även haft en råttflock tidigare så är inte nybörjare. hade en del problem med hälsan och temperamenten på de råttor jag hade från djuraffär, så kommer vänta tills jag kan få tag på uppfödarråttor. men verkar inte finnas någon uppfödare i umeå längre, har dock minne av att det funnits annonser på blocket med blå dumbosar och teckningar som eubk och ambk, men nu kan jag inte hitta någon som föder upp i närheten. någon som vet?

är villig att köpa äldre råttor, men vill helst ha något lite ovanligare än (black) hooded och roan. ålder spelar inte så stor roll så länge de som sagt kommer från uppfödare.

är även intresserad av uppfödare i andra delar av norrland, i så fall får jag se om jag kan få transport. hör av dig här i tråden eller på min mejl dusk_fire@hotmail.com om du har eller vet någon som har råttor som passar beskrivningen till salu.

Sajtvärd på Skrivlust

Fjordell
1

Jag har en kull på gång, bor i Piteå. Det är några i Umeå som redan anmält intresse på ungar, så det är inte omöjligt att "samfrakta" de små dit.

Mamma är en s/mink variegated mm och pappa är en blue hooded mm dumbo. Så det kommer att komma lite olika spännande teckningar (mismarked) i färgerna black, blue och mink. Alla släta dumbobärare.

Det är en ren och skär temperaments- och hälsoparning.

Har du några funderingar är det bara du hör av dig antingen på min mejl: amandafjordell@hotmail.com, eller skriver ett meddelande åt mig på min Facebooksida: https://www.facebook.com/RebellionsRattery så kan jag berätta mer :)

:')
1

#1 Hn har redan intresseanmält på din kull, läs igen ^^

MissFake17
0

jag har två hanar i sthlm en albino och en brun(?) som söker hem snarast

Fjordell
3

#2 Hahaha, oj, du har rätt 🤦‍♂️😂

MissFake17
0

här kan du läsa mer om dem.. http://rattor.ifokus.se/discussions/51f23f1b8e0e747d630032bc-hemsk-historia-med-ovisst-slut 

vet ingenting om deras bakgrund.. så kan inte säga om de är zooaffärs råttor eller från uppfödare.. allt jag vet är att de behöver ett bra kärleksfullt hem

JoySurrender
1

Vi har två söta hanar för omplacering, men vi bor i Skåne.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Crucio
0

är i första hand intresserad av Fjordells kull. hur många ungar är tingade? skulle väldigt gärna vilja köpa av dig, både pga. hälsan/temperament och att jag alltid velat ha ovanligare färger och teckningar. när lär kullen födas?

MissFake: hur är de råttornas temperament? gissar att de är djuraffärsråttor, för folk som är sådär oseriösa (läste tråden) lär ju inte ha gått och letat upp en uppfödare direkt. som sagt haft problem med aggressivitet från djuraffärsråttor så jag vet inte. å ena sidan behöver de ju tydligen ett hem så får lite dåligt samvete men vill verkligen inte få råttor som kanske är/blir aggressiva. ett par av mina djuraffärsråttor var okej i början så när de blev äldre blev de successivt mer aggressiva, en av dem fick avlivas pga. att han inte gick hantera till slut.

Sajtvärd på Skrivlust

Fjordell
1

#7 Ingen unge går att tinga förrän de är minst 3 veckor gamla. Men intresseanmälningar har jag gott om… Tror antalet hängivna intressanter är omkring 12 stycken nu, men så får man tänka att det aldrig blir så att alla som anmäler intresse faktiskt tingar en unge i slutändan. De flesta som anmält intresse vill ha en eller två hanar. Jag själv ska behålla en hona.

Färgerna är väl inte sådär himla ovanliga, men väldigt fina enligt mig😉 Teckningarna däremot kan bli spännande olika.

Måne är beräknad till nästa vecka, den 30-31 juli.

[[Mellebelle]]
0

har skickat dig ett pm :)

Crucio
0

Fjordell: ok, hur funkar det då? att efter tre veckor är det först till kvarn med tingningen eller? får hoppas att hon får många ungar, men om det är så många relativt seriösa personer och de flesta vill ha hanar känns chansen att få två stycken extremt låg. :( men får väl vänta och se.

#9 såg det, svarar nu.

Sajtvärd på Skrivlust

Fjordell
3

#10 Nja, jag väljer givetvis först ut vem jag ska behålla. Sedan går tidigare köpare före de andra. Men jag tror att jag enbart har nya köpare denna gång :) Sedan kan det vara så att jag exempelvis vill ha ut en hane från kullen hos fodervärd, och då kollar jag med de som är intresserade av hanar och bor relativt nära, om de kan tänka sig ta en råtta på foder. Sedan beror det ju också på vad för råtta man söker, om den ska vara på ett visst sätt, och/eller ha en viss färg och teckning. Alla ungar blir ju individer efter att de öppnat ögonen och visar sina personligheter. 

När jag lärt känna de små ordentligt så kommer jag att kunna berätta lite om dem, för de personer som kanske intresserar sig lite extra för någon eller flera särskilda småttingar.

Exempelvis, en av köparna på min allra första kull.. Hon ville ha en hane som var blue. Men när jag berättade lite om den grabben, och en annan hane som var black, samt visade fler bilder på dem, så föll hon i slutändan för den som var black.

Så det är väldigt individuellt det där! Det är inte riktigt först till kvarn hur som helst, men på ett sätt är det som ändå det. Jag uppskattar dock om man som intresserad köpare är rätt på, och frågar mycket. Det visar ju ett starkt intresse för de små, och det är enbart positivt!

:')
0

#10 Sedan brukar de flesta seriösa inte bara "gå efter listan", de vill ju såklart sälja till de som känns bäst :)

MissFake17
0

Crucio: jag har inte träffat dem än så har ingen erfarenhet, men personen de bor hos har ingen råtterfarenhet och berättar att de aldrig varit till problem, de myser gärna och knastrar nästan direkt när man tar upp dem, är alltid glada och funkar bra med katterna :) kan berätta mer när jag fått dem och om du har vägarna förbi sthlm innan du har bestämt dig får du absolut träffa dem innan! gos tas tacksamt emot oavsett vad framtiden har att ge :)

Crucio
0

#12: jo det förstår jag. men jag tänkte om alla 12 vore godkända köpare så att säga.

Fjordell: ok. i mitt fall är färgen och teckningen sekundär, spec. i detta fall där alla lär ha ovanliga sådana ändå. tänker också att när man avlar så seriöst lär alla ungar ha bra temperament, men det är klart att de ändå är olika. vet inte vad min poäng var med det, kanske bara att jag inte kan säga något superspecifikt jag letar efter utan mest snälla/sociala råttor avlade på bra föräldrar. hoppas det inte sänker mina chanser på något sätt. QQ

kommer du skriva på hemsidan när de fötts hur många det blev?

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
0

#13: har du någon bild på dem? förvånar mig att höra att råttor som haft det så jobbigt ändå verkar så trevliga. men som sagt misstänker starkt att de ändå är från djuraffär vilket avskräcker lite. kommer dock definitivt inte ha vägarna förbi Stockholm på ett tag. när är det du får dem?

som jag kanske sa innan eller om jag bara sa det i PM till MelleBelle, kommer vänta tills jag vet hur det blir med Fjordells ungar då jag i första hand är intresserad av dem. så kommer inte 'boka' någon annan råtta förrän jag vet om jag får köpa av F eller inte.

Sajtvärd på Skrivlust

Fjordell
0

#14 Nejdå, det sänker absolut inte dina chanser, det låter ju jättebra! Du prioriterar helt rätt :) Det är oftast andra uppfödare som önskar vissa färger och teckningar, så väntar de istället ut och ser hur ungen utvecklas hos dem, för att se om den skulle kunna lämpa sig för vidare avel.

Alla ungar lär blir alldeles underbara till sättet, men oftast är det någon som är lite modigare än de andra, en annan är kaxigare och nån är lite blyg. Jag upplever att de som håller sig på en jämn nivå i deras beteende under uppväxten är de som blir allra bäst som vuxna. Det gäller givetvis inte alla gånger, men jag själv upplever det så. Sedan avgör ju även den nya miljön och flockkamrater hur en unge utvecklas och blir med tiden, så allt går inte att förutspå, men det förstår nog de flesta :) Det där löser sig ska du se!

Ja, absolut. Där kommer jag att meddela all relevant information, även om den inte är lika frekvent uppdaterad som Facebooksidan så försöker jag uppdatera och förnya så ofta som möjligt :)

MissFake17
0

tyvärr finns inga bilder en, vet inte ens själv exakt hur de ser ut får dem om max 1 v ska se till att bilder kommer upp här då!